Bompenger påvirker jobbpendlerne

DEBATT: Det har vært og vil bli avholdt flere aksjoner/protester mot bompenger med 22. august som et foreløpig høydepunkt. Bompengeinnkrevingen vil også virke sterkt inn på de som jobbpendler til og fra Kvitsøy.

– Bompenger skaper store sosiale forskjeller; både mellom de som har lite, og de som har mye, men også mellom by og land, skriver Stein Flom-Jacobsen.

Debattinnlegg

  • Stein Flom-Jacobsen
    Gruppeleder i Kvitsøy Frp
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Mer enn 40 prosent av Kvitsøybuene pendler. I tillegg har vi en god del som jobber på Kvitsøy, men bor i andre kommuner. Alle med normal arbeidstid (8-16 eller 9-17) vil bli rammet hardt ved passering av «skattemastene».

Man må pendle i rushtiden siden første ferge ankommer fastlandet kl 07.25. Det går riktignok en hurtigbåt litt tidligere, men også disse vil bli «fanget» av rushtidsavgiften. Mange Kvitsøybuer har også sosiale aktiviteter på fastlandet, noe som gjør det enda dyrere.

Dessverre blir situasjonen enda verre for folk flest på Kvitsøy når Rogfast åpner.

For pendlere vil denne summen utgjøre ca. kr 20.000 pr år før rabatt. Med brikke vil det bli kr 16.000. I tillegg kommer fergebillett som koster kr 174 for bil m/fører eller kr 58 for person, hver vei. Personbillett kan kun brukes dersom man kan la bilen stå på Mekjarvik. Dette gir utgifter på kr 80.000,- eller nesten 27.000 (ved parkering på kaia). Med rabatter blir det henholdsvis kr 87 og 48, noe som gir en årsutgift på ca. kr 40.000 alternativt 22.000.

Minimum 44.000 kr

Totalt vil dette gi en utgift for Kvitsøybuen på minimum kr 44.000 hvis man kun tar bilen til Kvitsøy i helgene og 100.000 dersom man ikke har brikke og kort.

Les også

Her er alle de nye bomstasjonene

Les også

Endelig gjør folk opprør mot bompenger!

Les også

Bom-motstandere lover aksjoner hver uke framover

Les også

Hvor langsinte vil bom-opprørerne være?

Dessverre blir situasjonen enda verre for folk flest på Kvitsøy når Rogfast åpner. Ifølge Stortinget (Prop. 105 S (2016-2017, vedtatt 23.05.2017) så vil bompasseringen koste kr 350, noe som blir kr 80.000,- i året. Med 20 prosent rabatt (med brikke) så betyr det en årlig kostnad på kr 64.000. Dette betyr en ytterligere belastning for Kvitsøybuen som i et slikt tilfelle må betale minimum ca. kr 80.000 pr. år bare for å «få lov til» å pendle til jobb. Det er nesten kr 7000 pr. «arbeidsmåned» eller to månedslønner pr. år!

Merk at i det ovenstående er bare pendling i forhold til jobb beskrevet. I tillegg kommer utgifter til nødvendige møter (skole, jobb, politikk etc.), fritidsaktiviteter mm.

Dersom de andre partiene fortsatt tviholder på bompenger som den eneste saliggjørende løsningen, så må det som et minimum bokstavelig komme en samkjøring mellom Rogfast og andre bommer.

Bomfritt Norge

Fremskrittspartiets mål og kamp både lokalt, regionalt og nasjonalt vil fortsatt være for et bomfritt Norge. Dette fordi det skaper store sosiale forskjeller; både mellom de som har lite, og de som har mye, men også mellom by og land.

Bli med oss og kjemp mot denne ekstraskatten. Men i første omgang er det svært viktig å vise handlekraft ovenfor lokal- og fylkespolitikere og dermed få stoppet bomringene på Nord-Jæren.

Les også

  1. Frp vil ha omkamp om bymiljøpakken

  2. Rundt 800 demonstrerte mot bomringene: - Vi må bli kvitt de politikerne som har bestemt dette

  3. Bompenger er unødvendig selvplaging

  4. Din nye bompengesjef: - Uten rushtidsavgift ville du stått i bilkø hver dag

  5. Marita Moltu, varaordfører i Bergen: Smart å innføre rushtids-avgift i Bergen

Publisert:
  1. Debatt
  2. Kvitsøy

Mest lest akkurat nå

  1. Lagde sine første donuts hjemme i karantene. Det har blitt million­butikk

  2. Nå stenger de Gamlingen igjen: – Veldig kjedelig

  3. Politiet tror motor­sykkelen kjørte i bilen bak­fra

  4. Slik fikk Lars Berland helikopteret sitt hjem fra Guate­mala til Strandgata

  5. Hun kan bli Stavangers neste ordfører: – Blir særlig viktig å prioritere de midlene vi har til rådig­het

  6. Alle fikk korona­penger. Alle gikk med over­skudd. Bare én betalte tilbake