Oppsiktsvekkende råkjør fra Senterparti-trekløver

DEBATT: I et innlegg i Aftenbladet den 14.8. skriver Tore Hans Mikkelson (Sp) om kraftinntektene til Forsand, og hvor han mener de skal brukes. Han prøver her å legge et feilaktig press på medlemmene i fellesnemnda i Nye Sandnes, som begrunnes i prinsippdokumentet.

Publisert: Publisert:

«Tunnelprosjektet Espedal–Frafjord kommer i konflikt med både gårds- og jordbruksinteresser på begge sider av tunnelen», skriver Thore Håland, her fra folkeavstemingen i april der innbyggerne i Forsand skulle ta stilling til grensejustering og kommunesammenslåing. Foto: Tommy Ellingsen

Debattinnlegg

  • Thore Håland
    Gruppeleder i Forsand Bygdalista, 2. kandidat til Sandnes Pensjonistparti
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Prinsippdokumentet sier i klartekst i avsnittet under viktige samferdselsprosjekter: «Tunnel Espedal-Frafjord. Kommunen skal være pådriver for å sikre en tilstrekkelig forskottering, når fylkeskommunen har gjort forpliktende vedtak om finansiering.»

Aldri gjort vedtak

Intensjonen er langt i fra det samme som at Nye Sandnes skal betale godt over halvparten av kostnadene til denne tunnelen. Forsand har aldri gjort noe som helst vedtak om å bruke 20 millioner kroner i 20 år fremover. Det er slettes ikke oppsiktsvekkende om fellesnemnda i Nye Sandnes går i mot denne urimelige og feilaktige intensjonsavtalen i det hele tatt.

Det som imidlertid er oppsiktsvekkende i denne saken er hva trekløveret fra Senterpartiet driver med. Trekløveret bestående av Tore Hans Mikkelson som er varaordfører i Forsand. Forsand kommune engasjerte også for en del år siden tidligere fylkesordfører Odd Arild Kvaløy fra Senterpartiet som tunnelpådriver og lobbyist for prosjektet. Han har jobbet inn mot fylkeskommunen for å forsøke å få fylkeskommunen på gli. Sistemann i trekløveret er Arne Bergsvåg, som er fylket sin pådriver, og leder i samferdselsutvalget i Rogaland for Senterpartiet.

Ødelegger på begge sider

Tunnelprosjektet Espedal–Frafjord kommer i konflikt med både gårds- og jordbruksinteresser på begge sider av tunnelen. I Espedalen i Forsand vil prosjektet ødelegge en ung gårdbrukers investeringer og fremtidsdrømmer. På den andre siden i Frafjord i Gjesdal kommune vil tunnelen ødelegge både jordbruksinteresser, og ikke minst rasere en av fylket mest idylliske campingplasser. Den vil også ødelegge for Frafjord Spa, som ganske sikkert ikke vil være drivverdig med trafikkstøy fra biler og tungtrafikk rett utenfor boblebad og rekreasjon.

Hva kan grunnen være til at det faktisk er Senterpartipolitikere som driver dette råkjøret helt på kollisjonskurs med Senterpartiet sine kjernesaker? Det hører også med til historien at tunnelen kan flyttes bort fra konfliktområdene på begge sider, men dette vil fordyre et allerede samfunnsøkonomisk dårlig prosjekt ytterligere.

Sterke uttalelser

Det burde kanskje heller ha vært dette alternativet som trekløveret skulle kjempet for? I stedet har de kommet med utallige formaninger, og ganske så sterke uttalelser og trusler om skrinlegging av tunnelen, hvis Forsand og Gjesdal går for disse andre traseene.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Han har skrevet mange fabelaktige bøker. Denne er så bra at det knapt kan gjøres bedre.

  2. – Du skrur på tv, og der ser du bussen din

  3. Er det forsvarlig å reise mellom ulike kommuner slik situasjonen er akkurat nå? Vi svarte på lesernes spørsmål

  4. To nye smittetilfeller i Stavanger

  5. Snart blir det tryggere å kjøre fra Ålgård til Oltedal

  6. Tar grep for at skolen skal holdes åpen

  1. Debatt
  2. Forsand kommune
  3. Gjesdal kommune
  4. Gjesdal
  5. Tunnel