Stopp galskapen nå!

DEBATT: Regjeringen må prioritere jernbanen og de ansatte med politiske vedtak, ikke ved å gjøre politikken til butikk.

Publisert: Publisert:

"Det kan da ikke være rett å gi bort Jærbanen som vi har brukt millioner av skattekroner på å oppgradere", skriver Heidi Bjerga. Foto: Lars Fisketjøn

Debattinnlegg

  • Heidi Bjerga
    Fylkestingspolitiker og lokalpolitiker i Sandnes (SV)
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Heidi Bjerga, SV

Jeg kjenner jeg er skikkelig forbannet. På regjeringen, som sammen med Venstre og KrF ofrer de ansatte i NSB. Som ikke er interessert i kompetansen deres. Som ikke ser verdien av lokalkunnskapen deres. Som anbudsutsetter Jærbanen.Les også:

Les også

Jærbanen legges ut på anbud

Penger i egen lomme

Bedre kvalitet til lavere pris sier de på radioen fredag. Regjeringen vil nok alltid få ansatte som vil det beste for passasjerene, men de ansatte betaler altså prisen. De får lavere lønn, og lavere pensjon. Og kompetansen og lokalkunnskapen forsvinner. Mens selskapene som vinner anbudet, kan stappe penger i egen lomme, slik som i Storbritannia. Der er overføringene til jernbanen økt, uten at det har blitt et bedre tilbud.

Selskapene som vinner anbudet, kan stappe penger i egen lomme

Intet nytt

Et statlig selskap som skal kjøpe tjenester hos tilbydere som konkurrerer om lavest pris, er ikke noe nytt. Vi har prøvd det gjennom Mesta, og da ble vedlikeholdskostnadene fordoblet. Regjeringen har også satt ut tiltakene i Arbeidsmarkedsbedriftene på anbud, og resultatet av dette er at 11 ansatte i ProService i Sandnes mister jobben, fordi et foretak på Østlandet, uten ansatte, vant anbudet.

Andre har prøvd og feilet

Når regjeringen med Venstres og KrFs velsignelse splitter opp NSB på denne måten, oppfyller de allerede nå EUs jernbanepakke, som vil pålegge landene å splitte opp jernbanen og anbudsutsette all togtrafikk innen 2019. Ikke hadde de tid til å konsekvensutrede, ikke hadde de tid til å ha ordinær høring, og ikke er de villige til å se på de landene som har prøvd og feilet. Jeg mener at regjeringen må prioritere jernbanen og de ansatte med politiske vedtak, ikke ved å gjøre politikken til butikk. Vi i SV mener at skattepenger skal brukes på våre ansatte og deres kompetanse, framfor at de havner i lommen til noen som tilbyr dårligere lønn og pensjon til de som skal gjøre jobben, og derfor vinner et anbud.

Vellykket satsing

Jærbanen er en av de mest vellykkede strekningene i landet.

Det er viktig å bruke skattepengene på en riktig måte, sa samferdselsminister Solvik Olsen, Frp, da han presenterte forslaget i fjor vår. I dag vil han konkurranseutsette Jærbanen og Sørlandsbanen. Jærbanen er en av de mest vellykkede strekningene i landet. Rogaland SV er glad for at Hallgeir H. Langeland, jernbaneforkjemper nummer én i Rogaland, bidro til dobbeltsporet mellom Stavanger og Sandnes. I tillegg er det gjort vedtak om videre satsing slik at både kjørestrøm og kabler skal være oppgradert i løpet av 2017. Planleggingen av dobbeltspor videre sørover er godt i gang, og som bonus kan vi få med Ålgårdbanen i den videre satsingen. Det kan da ikke være rett å gi bort Jærbanen som vi har brukt millioner av skattekroner på å oppgradere.

Se til Sveits

Sammen med kommunestrukturen som nå diskuteres og som er en sentraliseringsdebatt, vil dette bidra enda mer til sentralisering rundt om i landet. Det er bare de strekningene som lønner seg som vil prioriteres. Det ligger i anbudsordningens natur. I tillegg truer TISA-avtalen. Dersom vi privatiserer nå, vil vi ikke få anledning til å tilbakeføre dette til offentlig forvaltning. Da kan multinasjonale selskap gå til sak mot staten for å få beholde driften.

Så min konklusjon er at vi må se til Sveits, som gjør dette i statlig regi, og med stor suksess. Sveits har høyest togtrafikk i verden med en samlet statlig jernbane og ingen konkurranse om persontrafikken. Og regjeringen med V og KrF må lære av Storbritannia og Sverige og stoppe galskapen nå.

LES OGSÅ:

Publisert:

Les også

  1. Dette skaper hodebry for Solvik-Olsen

  2. Mulig å nå 30.000 nye innbyggere

Heidi Bjerga, SV

"Det kan da ikke være rett å gi bort Jærbanen som vi har brukt millioner av skattekroner på å oppgradere", skriver Heidi Bjerga. Foto: Fredrik Refvem

  1. Debatt
  2. Jærbanen
  3. Vy
  4. Ketil Solvik-Olsen