Skattekontorene lider

DEBATT: Så var det på an igjen. Forslaget til statsbudsjett er lagt fram. Det ble ikke stas for alle som arbeider på skattekontorene rundt om i landet. De som sjekker at bedriftene betaler inn skatt og arbeidsgiveravgift, og at de har pensjonsavtale på plass for sine ansatte for å nevne noe.

Publisert: Publisert:

«Finansministeren sa på radioen at reduksjonen av skattekontorene var det motsatte av sentralisering. Det er nytt for meg at når oppgaver flyttes ut av 237 kommuner og samles på 56 steder i sentrale strøk, så er det desentralisering», skriver Heidi Bjerga. Foto: Marie von Krogh

Debattinnlegg

  • Heidi Bjerga
    Gruppeleder i Sandnes SV

I dag er det 237 skattekontor spredd rundt om i hele landet. Regjeringen foreslår å redusere dette til 56. Finansministeren sa på radioen at reduksjonen av skattekontorene var det motsatte av sentralisering. Det er nytt for meg at når oppgaver flyttes ut av 237 kommuner og samles på 56 steder i sentrale strøk, så er det desentralisering.

Vi kan jo se litt på hva skattekontorene holder på med. Fra årsrapporten til skatteoppkreveren i Sandnes for 2018 kan vi leser at kemner i Sandnes har gjennomført til sammen 133 kontroller av arbeidsgivere i Sandnes. Dette utgjør 5 prosent av alle arbeidsgivere i kommunen. De har kun hatt kapasitet til å gjennomføre 12 avdekkingskontroller, men der har de til gjengjeld hatt beløpsmessige endringer i 67 prosent av sakene. I 2018 utgjorde avdekket beløp kr 4.660.998 kroner. Dette er penger som hører hjemme i kommunekassen, og som skal brukes på gode offentlige tjenester.

Viktig jobb

De kommunale skatteoppkreverne gjør en viktig jobb for å avdekke unndragelse av skatt og arbeidsgiveravgift. I tillegg avdekker oppkreveren bedrifter som ikke gir sine ansatte pensjonsavtale. I 2017 oppdaget arbeidsgiverkontrollen i Sandnes 10 arbeidsgivere som ikke hadde pensjonsavtale på plass. Det er alvorlig for de det gjelder. Største beløp på en formalkontroll var nesten 100.000 kroner og på avdekkingskontroll var største enkeltbeløp over 1.250.000 kroner.

Kemneren i Sandnes sier at det er nødvendig å ha gode samarbeidspartnere i forbindelse med arbeidsgiverkontrollen. De samarbeider med skatteetaten, politiet, arbeidstilsynet, Nav Kontroll, bobestyrere, tollvesenet, skjenkebevillingen og andre skatteoppkreverkontor. De samarbeider også med omkringliggende nabokommuner og sier at samarbeid med andre offentlige etater er viktig, spesielt i kampen mot svart arbeid og økonomisk kriminalitet. Dette er folk som kjenner kommunen, og næringslivet, som har lokalkunnskap, som er viktig i arbeidet mot svart arbeid og skatteunndragelse.

Rekk opp hånda...

I Sandnes er det fem årsverk knyttet til arbeidsgiverkontrollen, og totalt 13,6 årsverk til skattekontoret. De mener de har for lite ressurser til å gjøre jobben skikkelig. De kunne blant annet hatt mange flere avdekkingskontroller hvis de hadde fått flere ressurser. Rekk opp handa de som tror at dette blir bedre når regjeringens forslag om sentralisering av skattekontorene blir gjennomført.

Publisert:

Les også

  1. Siv Jensen mener en vanlig familie sparer 48.000 skattekroner på at Frp, ikke Ap, styrer

  1. Debatt
  2. Sandnes
  3. Sentralisering
  4. Heidi Bjerga