Money talks! Det gjelder også i elbil-politikken

I lørdagens leder foretok Aftenbladet et oppsiktsvekkende og svært beklagelig klimapolitisk mageplask. I overskriften slo avisen fast at «Elbil-fordelene må fases ut». Venstre mener dette blir helt feil.

«Venstre er enige i at elbilgodene skal fases ut en dag. Men vi må minst vente til elbilen er konkurransedyktig i seg selv før det er aktuelt», skriver Jan Erik Søndeland, Per A. Thorbjørnsen og Kjartan Alexander Lunde i Stavanger Venstre. Foto: Pål Christensen

Debattinnlegg

  • Jan Erik Søndeland, Per A. Thorbjørnsen, Kjartan Alexander Lunde, Stavanger Venstre
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Stortinget har vedtatt at det ikke lenger skal selges bensin- eller dieselbiler etter 2025. Før vi kommer godt i gang med overgangen til nullutslippsbiler gir det svært liten mening å plukke fra hverandre de fordelene som nå gis. Stortinget har vedtatt at det er opp til kommunene om de vil innføre parkeringsavgift for el-biler. Vi er klar på at det skal vår kommune ikke gjøre!

Venstre er enige i at elbilgodene skal fases ut en dag. Men vi må minst vente til elbilen er konkurransedyktig i seg selv før det er aktuelt.

Forbrukerne er ingen enhetlig idealistisk gruppe. Money talks! Det gjelder også i elbil-politikken! I dag er det slik at forbrukerne tar store deler av kostnadene når de velger å kjøpe elbil. De kjøper seg inn i ny teknologi, med mer begrenset rekkevidde og usikker gjensalgsverdi. Dette gjør at det fortsatt er veldig mange som ikke våger å kjøpe elbil.

Det totale antallet elbiler i Norge utgjør fortsatt kun 3 %, og det siste året har andelen solgte elbiler beklageligvis gått nedover. Det kan tyde på at elbil-fordelene ikke lenger oppfattes som gode eller sikre nok. Andelen nysolgte elbiler har de siste månedene variert mellom 10 - 15 %, dvs at 85 - 90 % fortsatt velger å kjøpe forurensende biler. Derfor mener Venstre at fordelene for elbiler må fortsette.

Denne debatten handler om noe langt større enn en parkeringsplass eller to i Stavanger sentrum. Dette er en debatt om kampen mot klimaendringene og settet av virkemidler vi skal sette inn for at Norge skal redusere sine lokale utslipp raskest mulig.

I sin argumentasjon for innføring av elbil-betaling i Stavanger sentrum viser Aftenbladet til andelen bompengebetalende på Finnfast. Argumentasjonen er uten relevans for parkeringen for elbilene i Stavanger. Problematikken rådmannen tar opp i sin innstilling dreier seg om misbruk av gratis parkeringsplasser. Dette problemet kan imidlertid løses enkelt ved å innføre timebegrensing.

Venstre er på lag med elbilistene, Venstre er på lag med jordkloden og Venstre er på lag med våre etterkommere. For å nå Norges klimamålsetninger er det helt avgjørende at vi fortsetter å skifte ut den fossile bilparken med mindre forurensende alternativer så raskt som mulig. Derfor vil Venstre fortsette å kjempe for at det skal være desidert mest gunstig å velge nullutslippsbiler foran fossilbiler, både nasjonalt og i Stavanger. Det er det eneste miljøpolitiske riktige etter vår mening!

  • Jan Erik Søndeland er medlem av kommunalstyret for finans, Per A. Thorbjørnsen er leder av kommunalstyret for miljø- og utbygging, Kjartan Alexander Lunde er medlem av kommunalstyret for byutvikling; alle tre er med i Stavanger Venstres bystyregruppe

Les også

  1. Aftenbladets leder: Elbil-fordelene må fases ut

Publisert:
  1. Jan Erik Søndeland
  2. Stavanger sentrum
  3. Elbil
  4. Klimaendringer
  5. Bil

Mest lest akkurat nå

  1. – 1,2 millioner nordmenn kan få vaksinen i første omgang

  2. Åpen konflikt mellom ordførerne i møte om veikutt

  3. Visesentralbanksjef Jon Nicolaisen fratrer sin stilling - fikk ikke fornyet sikkerhetsklarering

  4. – Krokodilletårer fra MDG om Rogfast

  5. Vi har anmeldt 32 juleplater: Bare én får terningkast seks

  6. De trodde munnbind beskyttet. Så gikk de syke på jobb i sykehjemmet.