Ingen elever skal stå igjen

DEBATT: Hvert år går 10.000 elever, omtrent 1 av 5, ut av grunnskolen med så svake ferdigheter i matematikk og lesing at de kan få problemer med å fullføre videregående og å klare seg i videre utdanning og arbeid.

Publisert: Publisert:

«Når tidlig innsats skal gis, er det lærerne, skolene og kommunene selv som vet hvor skoen trykker og hva som trengs», skriver Aleksander Stokkebø. Foto: Colourbox

Debattinnlegg

  • Aleksander Stokkebø
    Ungdomskandidat til Stortinget, Rogaland Høyre og leder i Rogaland Unge Høyre
  1. Leserne mener
Denne artikkelen er over tre år gammel

Hver eneste dag gjør dyktige lærere en fantastisk jobb. De vekker nysgjerrighet og lærelyst. De gir elevene den fantastisk gode følelsen når de klarer noe de trodde var for vanskelig. De gir elevene kunnskap de bærer med seg hele livet. Høyre i regjering har fra dag én satset på læreren og nå gjennomfører vi tidenes løft for tidlig innsats. Ingen elever skal bli stående igjen.

Systemets feil

Mye er bra i norsk skole. Samtidig blir alt for mange elever hengende etter og klarer aldri å ta igjen forspranget til klassekameratene. Hvert år går 10.000 elever, omtrent 1 av 5, ut av grunnskolen med så svake ferdigheter i matematikk og lesing at de kan få problemer med å fullføre videregående og å klare seg i videre utdanning og arbeid.

Tidlig innsats må starte allerede i barnehagen.

Det er verken lærernes eller elevenes feil, men systemets. Ekstra ressurser blir ofte satt inn for sent, og vi forsøker å reparere heller enn tidlig å ta tak i de grunnleggende problemene. Andelen elever med spesialundervisning i grunnskolen er nesten tre ganger så høy på 10.trinn som i første klasse. Dette er en trend vi må snu.

Les også

– Rogaland får 35 millioner til tidlig innsats i skolen

Tidlig innsats

Forskning fra lesesenteret i Stavanger viser at tidlig innsats i leseopplæring kan bidra til at 80 prosent av elevene med lese- og skrivevansker kommer inn i en god utvikling hvis innsatsen settes inn i 1. eller 2. klasse. Venter man til 3. klasse synker andelen til 50 prosent. Ved tiltak i 5. klasse eller senere er det kun 10-15 prosent av elevene som vil oppnå en god nok leseferdighet.

Tidlig innsats må starte allerede i barnehagen. Regjeringen ønsker flere pedagoger og foreslår derfor å skjerpe kravet slik at flere av de ansatte må være barnehagelærere. Sammen har Høyre, Frp, KrF og Venstre satt av 172 millioner til en kraftfull økning i antall og andel barnehagelærere. Regjeringen kommer snart med forslag til ny bemanningsnorm som sikrer hvor mange barn det kan være per voksen.

Lavterskeltilbud

Tidlig innsats vil fremover være regjeringens viktigste satsing også i skolen. Vi foreslår å gi alle skoler en lovpålagt plikt til å sette inn intensiv opplæring i lesing, skriving og regning fra 1. til 4. klasse, med én gang en elev blir hengende etter. Den intensive opplæringen krever ikke sakkyndig vurdering eller annen omfattende saksbehandling. Tiltaket blir dermed et lavterskeltilbud, og veien til hjelp blir kortere. I intensivopplæringen må læringstrykket være høyt både i den enkelte undervisningsøkten og i en viss periode, og opplæringen må være tilpasset utfordringene til den eleven det gjelder.

I statsbudsjettet for 2017 følger Høyre, Frp, KrF og Venstre opp med 1,3 milliarder til flere lærere og tidlig innsats småskolen. I tillegg gir vi rekordmange lærere faglig fordypning og har mer enn tredoblet antallet som årlig får etter- og videreutdanning. Flere pedagogisk og faglig oppdaterte lærere i klasserommene, vil gjøre det lettere å gi tidlig hjelp.

Les også

De skal redde lærelysten

Lokal kvalitetsutvikling

Når tidlig innsats skal gis, er det lærerne, skolene og kommunene selv som vet hvor skoen trykker og hva som trengs. I 2017 vil regjeringen derfor fordele omtrent 100 millioner kroner til lokal skoleutvikling. På sikt vil staten bidra med inntil en halv milliard kroner i året. Regjeringen vil flytte mer ressurser nedover, slik at kommuner og skoler kan drive mer lokal kvalitetsutvikling i tett samarbeid med universiteter og høyskoler.

Regjeringen har også utnevnt en ekspertgruppe som skal gjennomgå spesialundervisningen. Målet med ekspertgruppens arbeid er å bidra til at barn og unge som har behov for tilrettelagte tiltak, får et pedagogisk og spesialpedagogisk tilbud av høy kvalitet og opplever økt inkludering i barnehage og skole.

Like muligheter

Høyre i regjering leverer tidenes løft for tidlig innsats. Vårt mål er en kunnskapsskole hvor elevene lærer mer, der alle får like muligheter til å lykkes uavhengig av hvor de bor og hvilken skole de går på. Ingen elever skal bli stående igjen.

Publisert: