Lærerløftet må skje nå

DEBATT: Hvis man mener alvor med å gjøre det mer attraktivt å jobbe i skolen, må vi endre måten lektorer og lærere forhandler lønn på.

Publisert: Publisert:

«I dagens lønnssystem har den enkelte skole små muligheter til å bruke lønn for å sikre kompetansen de har behov for over tid», skriver Jan Olav Birkenhagen. Foto: Akademikerne

Debattinnlegg

  • Jan Olav Birkenhagen
    Leder, Akademikerne kommune
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

«Alle» er enige om at det bør bli enda mer attraktivt å være lærer. Skolens kvalitet er i stor grad avhengig av læreren i klasserommet. Entusiasmen, evnen til å lære bort – og ikke minst lærerens faglige kompetanse har enorm betydning for elevene senere i livet.

Mangler kompetanse

Vi har mange dyktige undervisere i norsk skole i dag. Likevel vet vi at mange skoler mangler kompetanse. For eksempel har bare 53 prosent av mattelærerne på yrkesfaglig videregående både faglig og pedagogisk kompetanse. På barneskolen er det bare 45 prosent av lærerne som oppfyller kompetansekravene på 30 studiepoeng i engelsk. Kvalifiserte lærere er særlig utfordrende å få tak i til yrkesfag og i Nord-Norge, ifølge 2018-tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB).

I dagens lønnssystem har den enkelte skole små muligheter til å bruke lønn for å sikre kompetansen de har behov for over tid. De siste ti årene er lærerne den gruppen som har hatt den laveste lønnsutviklingen i hele kommune-Norge. Vi ser i tillegg at høy kompetanse heller ikke verdsettes nok innad i lærergruppen: Lektorene, med høyest utdanning, har eksempelvis hatt svakere lønnsutvikling enn både adjunkter og ukvalifiserte lærere.

Akademikerne mener lokale forhandlinger på den enkelte arbeidsplass er løsningen for lærerne, slik som er vanlig i resten av arbeidslivet. I dag lønnes lektorene og lærerne i sentrale forhandlinger, uavhengig av kompetanse og innsats – og kommunenes og fylkeskommunenes rekrutteringsbehov. Den enkelte skole må ha mulighet til å bruke lønn som virkemiddel for å tiltrekke seg og beholde de aller beste.

Lønnssystemet er hovedutfordring

Denne måneden har kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon KS sine årlige strategikonferanser rundt om i landet. Ett av temaene som skal diskuteres er nettopp hvordan kommunene skal sikre nødvendig kompetanse i årene fremover. Kompetanse og kvalitet i skolen bør stå høyt på agendaen. For Akademikerne er det åpenbart at selve lønnssystemet er en hovedutfordring.
At norsk skole lykkes med å sikre kompetente og engasjerte lærere i klasserommet er selve nøkkelen til kvalitet – og helt avgjørende for å gjøre norske elever klare for et stadig mer komplekst og krevende arbeidsliv.

Publisert:

Les også

  1. Lærere fortjener mer enn anerkjennelse

  2. Nybø vil ha flere lærerspirer

Mest lest akkurat nå

  1. Trafikk­ulykke på E 39 i Flekkefjord – en person er kritisk skadet

  2. Stor pågang for korona­testing på Klepp: – Sto i kø på hoved­veien i 40 minutter

  3. Nakstad sier det kommer nye råd for kollektivreiser og munnbind om kort tid

  4. Håper å kunne åpne to løp for biler i Auglends­tunnelen innen skolestart

  5. Protesten mot Sandnes Ulf ble forkastet: – Vi er fornøyd med dommen og har lært

  6. Regjeringspartiene ber regjeringen hjelpe Beirut og Libanon

  1. Debatt
  2. KS
  3. Videregående skole
  4. Skole og utdanning
  5. Lærere