Vi har den fritiden vi vil gi oss selv

DEBATT: «Vi kan rett og slett ikke alltid skylde på skolen og psykiske problemer når vi har en blå dag», skriver 10.-klassingen Mio Lee Harmer i dette tilsvaret til jevnaldrende Mina Klasson i parallellklassen på Kannik skole.

Publisert: Publisert:

«Skolesystemet er ikke etter oss, skolesystemet vårt har lyst at vi skal oppnå det beste vi kan», skriver Mio Lee Harmer. Hun går i parallellklassen til Mina Klasson, som først skrev om hardt press i skolen. Foto: Fredrik Refvem

Debattinnlegg

  • Mio Lee Harmer
    Klasse 10 D, Kannik skole, Stavanger
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Kjære Mina Klasson i 10 E på Kannik skole. Du og jeg er to jenter i samme situasjon men med ulike meninger. Du har nylig skrevet et fantastisk leserinnlegg til Stavanger Aftenblad om din hverdag. Du tar opp tema som stress, press, vurderinger med tall, psykiske problemer hos unge, spesielt jenter, og at du ønsker å leve ungdomstiden din til det ytterste. Du har rett og slett fått nok av det norske skolesystemet vårt.

I 10 år har vi gått på skole nå, og i de tre siste årene har vi fått karakterer og blitt vurdert på en helt annen måte enn vi ble de første syv årene av vårt skoleliv. Fram til akkurat nå har alle disse karakterene vært ubetydelige og glemt neste semester. Alle vurderingene våre har vært for læring, ikke for å bevise for noen som helst hvem som gjør det dårlig, og hvem som gjør det bra. Dette halvåret er spesielt, nå vil karakterene våre ha noe å si for hvilken skole vi kan studere på til høsten.

Tallene som kommer til å stå på vitnemålet vårt om tre måneder viser ikke hva du, jeg eller noen andre har sittet oppe og lest natten før prøver. Tallene forteller om arbeidet som er lagt ned i dine studier, fra de 10 siste årene av livet ditt.

Jeg er uendelig takknemlig for at dere setter lys på noe som dessverre er blitt en del av vår hverdag.

Dere er utrolig sterke og flinke

Psykiske problemer er, som du sier, blitt en relativt stor del av det mange ser på som «dagens ungdom». Flere og flere kommer fram og snakker om hvordan skole ødelegger psyken, at de har fått angst, depresjoner, stresslidelser, panikk, ødelagt selvbilde, søvnproblemer, de spiser ikke lenger en gang. Skolen ødelegger livene deres. For noen blir skolehverdagen så tung at noen kan oppleve å få selvmordstanker.

Jeg priser og beundrer dere flotte mennesker som kommer fram og forteller om det som før var tabubelagte tema. Jeg synes dere er utrolig sterke og flinke som ønsker å jobbe gjennom problemene dere møter på veien.

I tillegg synes jeg det er veldig trist at skolen kan gi dere en så dårlig psyke. Jeg støtter dere, priser dere for deres åpenhet og er uendelig takknemlig for at dere setter lys på noe som dessverre er blitt en del av vår hverdag.

Det at i de siste årene har antall ungdommer med psykiske lidelser skutt i været mener jeg kan være mye sant, men også litt usant.

Overdrivelser

Nå skal jeg være helt ærlig og si noe som kanskje kan få noen til å føle seg urettferdig truffet eller krenket. Men jeg må si at det å ha psykiske problemer eller en psykisk lidelse er noe dagens ungdom kommer for lett unna å ta på seg. I dag kan man lett bare spytte ut at man får angst av denne prøven eller man blir alltid deprimert før matteprøvene våre.

Det mener jeg er veldig urettferdig mot de som har faktiske psykiske lidelser eller har slitt selv tidligere og kommet seg gjennom det. Det at i de siste årene har antall ungdommer med psykiske lidelser skutt i været mener jeg kan være mye sant, men også litt usant. Fordi selv om du blir stressa over at du har glemt å øve på den viktigste prøven før kvelden før, mener jeg at du ikke kan si til venner og familie at du sliter med for mye stress. Vi kan rett og slett ikke alltid skylde på skolen og psykiske problemer når vi har en blå dag.

Jeg gruer meg ikke til å fortelle mine barnebarn om livet mitt.

Målsetning

Teoretiske fag er noe som kan være vanskelig for mange og gjøre dem triste og leie, og jeg er enig med deg Mina, alle burde få gjøre mer av det der er flinke på. Dette vil få oss til å føle oss bedre, det er alltid gøy når ting går din vei. Det at skolen i dag har et så stort fokus på teoretiske fag, kan gjøre at ikke ting alltid går alles vei. Mange mener: «Hvorfor skal jeg lære om dette? Jeg interesserer meg ikke for dette! Jeg vil ikke bruke tiden min på å lese dette som ikke har noen ting for meg og mitt liv å si!» Etter disse tankene er det mange av mine medelever som sier at de bare pugger litt og håper på en firer eller høyere. Hvis det er det som er tankegangen din, så skal jeg love deg at det ikke blir enkelt å få ting til å gå din vei.

Akkurat som kontaktlæreren min sier til meg: «Mio, du må ha et langsiktig mål. Du må ha et ønske om å oppnå noe, det er da du lykkes. Du vil ikke lykkes om du kun tenker et lite skritt fram hele veien. Det er visjonen din om en endestasjon, dine langsiktige mål og din plan som vil få ting til å gå din vei.»

Jeg gruer meg ikke til å fortelle mine barnebarn om livet mitt. Jeg kommer ikke til å angre på hvordan min ungdomstid har vært og er. Jeg gleder meg til å fortelle om hvordan jeg studerte, og om hvordan livet i 2017 var. At jeg var en ungdom som hadde muligheten til å jobbe så utrolig hardt for å kunne oppnå noe utrolig bra. Jeg gruer meg ikke, jeg gleder meg til å se tilbake på ungdomstiden som var fylt med mye latter og moro men også et alvorlig og viktig preg av det fantastiske skolesystemet vårt. Ungdomstiden vår er ikke så mye preget av fest og opprør på samme måte som foreldrene våre sin ungdomstid. Derimot vil jeg ikke si at vi ikke har fokus på «å leve livet».

Skolesystemet er ikke etter oss, skolesystemet vårt har lyst at vi skal oppnå det beste vi kan.

Opp til den enkelte

Skole og studier er rett og slett bare noe som er en del av ungdomstiden i dag, og hvordan vi lever livet, og det trenger ikke være en dårlig ting. I hvor stor grad du ønsker å holde på med skolearbeid, mener jeg er opptil hver enkelt av oss. Vi har den fritiden vi vil gi oss selv, vi bestemmer selv. Du kan bestemme deg for at studier er noe du ønsker å holde på med, eller du kan si til deg selv at du gjør ditt beste og arbeider det du klarer, eller kanskje er praktiske linjer en framtid som passer bedre for deg. Skolesystemet er ikke etter oss, skolesystemet vårt har lyst at vi skal oppnå det beste vi kan.

Publisert:

Les også

  1. Una (13): «Jeg vil ha leksefri skole og tid til å være menneske»

  1. Skole
  2. Ungdom
  3. Stress
  4. Psykisk helse