Vi skal ikke la barna få telle på fingrene ukritisk år etter år

DEBATT: Det barna trenger hjelp til er ikke å «bare bruke fingrene til å telle», de trenger støtte til å få mer avanserte tellestrategier på veien mot det å «vite svaret».

Publisert: Publisert:

«Hvis barnet alltid må telle på fingrene for å løse regneoppgavene, kan dette være både tid- og ressurskrevende», skriver Elin Reikerås ved UiS. Foto: Colourbox

Debattinnlegg

  • Elin Reikerås
    Førsteamanuensis i spesialpedagogikk, Lesesenteret, UiS
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

I Magasinet i Aftenbladet lørdag 7. januar listes det opp en del anbefalinger for barn som er svake i matematikk. Her er det et behov for noe nyansering inn.

Blant annet står det: «Jobb tidlig med telling, og la barna bruke fingrene. Spesielt et barn som sliter med matte, må ikke bli nektet det, med forklaringer som at det hindrer avanserte regnestrategier. Over hele verden tyr menneskene til fingrene når de skal regne.»

I skolen arbeides det med at barnet etterhvert ikke skal trenge å telle på fingrene for regne 3+4, men at barnet «vet» at det er sju.

Godt utgangspunkt

I tidlig alder er det å bruke fingrene som hjelp i tellingen, en helt selvfølgelig ting for alle barn. De må ha mange erfaringer med at hvert tallord tilordnes hver ting som telles, og her er fingrene naturlige å bruke. Så det å oppfordre og støtte barna til å telle og finne ut allerede fra de er ganske små, er et godt utgangspunkt for å få et godt fundament i regneutviklingen.

Når barna begynner på skolen møter de en mer formell læring, og de skal etterhvert løse mer komplekse utfordringer i matematikken. Hvis barnet alltid må telle på fingrene for å løse regneoppgavene, kan dette være både tid- og ressurskrevende. Derfor arbeides det i skolen med at barnet etterhvert ikke skal trenge å telle på fingrene for regne 3+4, men at barnet «vet» at det er sju.

Les også

Norske 10.-klassinger stadig bedre, unntatt i matte

God regneutvikling

For å komme dit går barnet ofte gjennom flere trinn som vi kan observere ved å se hvordan barnet teller. F.eks. kan et barn i starten bruke strategien ved å telle tre fingre på en hånd, så fire på den andre, og deretter teller det alle fingrene tilsammen og får sju. Etterhvert forfines tellingen og kanskje er neste strategien vi kan observere at barnet starter på 4 og teller videre 5-6-7 på fingrene. Kanskje lærer barnet at det dobbelte av 3 er 6 og bruker det i regningen videre ved å tenke 3+3 er 6, og 3+4 er en mer og dermed blir det 7.

En slik utvikling der barnet videreutvikler tellingen sin til å bli mer effektiv, er en god regneutvikling, og for de fleste barn gjennomgår de mange slike tellestrategitrinn og ender opp med å ikke trenge fingrene for å finne svaret. De ser regnestykket og vet svaret. Litt på samme måte som de ser ordet «blyant» så trenger de ikke bokstavere seg igjennom for å vite hva der står. Dermed trenger de ikke bruke så mye energi på enkle tallkombinasjoner, men kan bruke ressurser på mer komplisert regning og problemløsning. En viktig bit i å bli flytende regner er på plass.

Les også

Her lærer Nora (10) matte

Motsatt effekt

Dessverre så er det noen barn som stopper opp i sin regneutvikling og forblir på de mest primitive tellestrategiene selv etter mange år i skolen. Faktisk er det enighet innen forskningen om at det er et av de vanligste kjennetegnene hos elever med varige matematikkvansker. Ofte har disse elevene fått bruke disse primitive strategiene år etter år. De har bare fått flere og flere oppgaver de skal øve på, men de kommer ikke lengre i sin utvikling. Det de trenger hjelp til er ikke å «bare bruke fingrene til å telle», men de trenger støtte til å få mer avanserte tellestrategier på veien mot det å «vite svaret».

Så: Selv om det å bruke fingrene er nyttig i det å lære å regne, betyr det ikke at vi skal la barna få telle på fingrene ukritisk år etter år. Dette er ikke den beste hjelpen for de matematikksvake og i strid med all forskningsbasert kunnskap på området. Dessverre kan det ha motsatt effekt på læringen, nemlig at matematikkvanskene sementeres.

Publisert:

Les også

  1. Norske 5.-klassinger best i Norden i matematikk

  2. Matematikk! Den nye latinen?

  3. Lærer matematikk i barnehagen

Mest lest akkurat nå

  1. Fastleger bekymret for ny korona-testordning: – Kan gå utover pasientsikkerheten

  2. Auglendstunnelen åpner lørdag

  3. Bilfører stoppet i Ryfast – for å sove

  4. Myndighetene fraråder unødvendig reise til utlandet. Men hva med unødvendig reise i Norge?

  5. Trapper opp leteaksjonen ved Månafossen

  6. Alle grønne land blir gule - ber alle la være å reise utenlands

  1. Matematikk
  2. Lærere
  3. Stavanger
  4. Stavanger Aftenblad
  5. Spesialpedagogikk