Kunnskap om egen økonomi bør ikke være en luksusvare

PERSONLIG ØKONOMI: Økt kunnskap må til for å unngå «luksusfellen». Det på tide å prioritere personlig økonomi som eget fag i skolen.

Publisert: Publisert:

Er renten 10, 18 eller 23 prosent? Og hva med rentes-rente? Hvem skal sørge for at alle lærer det? Foto: Jon Olav Nesvold, NTB Scanpix

Debattinnlegg

  • Trine Stangeland
    Adm. direktør, Sandnes Sparebank
Denne artikkelen er over ett år gammel

I takt med økt optimisme i norsk økonomi, har antall forbrukslån som går til inkasso økt de to siste årene. Forleden uke kom Finanstilsynet med rapporten som viser at vi nordmenn nå har svimlende 100 milliarder i forbrukslån. Det uroer oss at det er flest unge voksne som får betalingsproblemer.

Forbrukslån og kredittkort gjør at forbruket kan overstige inntektene i en periode. Det er forlokkende å kjøpe det man har lyst på med en gang, men lånte penger skal betales tilbake en gang. Det ser bare ikke ut som kunnskap om egen økonomi er like godt fordelt som tilbud om forbrukslån.

Mange unge har betalingsproblemer

I møte med våre kunder erfarer vi stor variasjon i kunnskap om egen økonomi i alle livsfaser. Det er ikke alle unge voksne som har lært nok om å styre egen økonomi før de flytter hjemmefra.

Fersk statistikk fra inkassoselskapet Lindorff viser at vi må ta problemet på alvor. I første kvartal i år slet 58 359 personer mellom 25–30 år med regningene, en økning på 3,8 prosent mot samme kvartal i 2017. Veksten i betalingsanmerkninger er fortsatt størst i oljefylkene. Av alle forbrukslån, som går til inkasso, utgjør unge voksne rundt 18 prosent av de med misligholdte forbrukslån.

Utålmodighet driver forbruk

Det dagens unge voksne kan om personlig økonomi er ofte lært hjemme. De fleste vet at det er lurt å spare til ting de ønsker seg og til uventede utgifter, men blir mobilen ødelagt er det vanskelig å vente noen måneder til en har spart nok til å kjøpe en ny.

Vi ser flere årsaker til at kompetansen om personlig økonomi varierer. Noen foreldre er lite opptatt av penger og økonomi. Andre foreldre ønsker ikke at barn og unge skal bli for opptatt av penger og økonomi, og snakker lite om dette hjemme. Vi ser også at noen familier har god økonomi og foreldrene glemmer at poden ikke nødvendigvis har det samme når han/hun starter voksenlivet. Noen foreldre gjør også barna en bjørnetjeneste ved alltid å ordne opp slik at de unge ikke lærer selv å ta ansvar.

Tett kunnskapsgapet

I dag er personlig økonomi ikke et eget fag i skolen. Riktig nok er det et kapittel i grunnskolen her og der, men ikke nok til å utjevne forskjellene på hva en lærer om økonomi hjemme. Disse skjevhetene kan utjevnes ved å lære mer om det i skolen.

Det handler om at flest mulig bør stå bedre rustet til å forstå hva det betyr å bruke kredittkort og ta opp forbruksgjeld. Er renten 10, 18 eller 23 prosent? Hvor lang tid det går fra en låner penger til en tilbakebetaler beløpet, har stor betydning. Det er ikke en luksus å forstå rentes-rentes effekten, det bør være en del av grunnopplæringen.

Banken jobber hver dag for å løfte kompetansen om egen økonomi i møte med kundene. Vi er glade for å bidra, men ser at det ikke tilstrekkelig. Norge trenger å gjøre mer for å heve denne grunnleggende livskunnskapen slik at flere blir bedre rustet til å tre inn i voksenlivet.

Økt kunnskap må til for å unngå «luksusfellen». Det på tide å prioritere personlig økonomi som eget fag i skolen.

Publisert: