Aftenbladets leder bommer om kaoset rundt bussveien i Hillevåg

DEBATT: Aftenbladets leder skriver mandag 27.11.17 at kaoset rundt bussveien i Hillevåg er politisk skapt. Det er et godt stykke fra sannheten.

Publisert: Publisert:

– Flertallspartiene i Stavanger tar ansvar ved å bevilge 12 millioner kroner til å rette opp det konstruerte kaoset i Hillevåg, skriver Leif Arne Moi Nilsen, Mats Danielsen og Kristoffer Sivertsen. Foto: Pål Christensen

Debattinnlegg

  • Leif Arne Moi Nilsen
    Bystyremedlem, Stavanger Frp
  • Mats Danielsen
    Bystyremedlem, Stavanger Frp
  • Kristoffer Sivertsen
    Bystyremedlem, Stavanger Frp
iconDenne artikkelen er over to år gammel

De har helt rett i at tusenvis av foreldre i Stavanger hver dag sitter i kø for å komme seg igjennom Hillevåg, men mye av skylden for dette skyldes den tekniske utformingen av bussveien. Flertallspartiene i Stavanger har sett dette problemet. Derfor tar vi ansvar ved å bevilge 12 millioner kroner til å rette opp dette konstruerte kaoset i Hillevåg.

Lyskryssløsningen er et problem

Vegvesenet har selv innrømmet til NRK 20. oktober 2017 at lyskryssløsningen i Hillevåg er et problem, og at de jobber med saken. Hvordan det skal være en politisk ansvarsfraskrivelse at aktører med ansvar holdes nettopp til ansvar, er vanskelig å forstå. Mye av utfordringen ligger nettopp i den tekniske utfordringen som er utenfor politikernes kontrollsone.

Les også

Leder: Kaoset i Hillevåg truer med å gjøre folk mer fiendtlig innstilt til kollektivtrafikk

Andre alternativer

Det er ingen politikere som har sagt at vi skal skape et karbonmonster med tusenvis av biler på tomgang som venter på at bussen skal kjøre igjennom en rundkjøring, slik dagens situasjon er. Kun at det skal utvikles substitutter og andre alternativer. Selv om det er vedtatt et nullvekstmål for privatbiler, betyr ikke det at vi skal gjøre veiene våre minst mulig fremkommelige. Det har aldri noen vedtatt.

Aftenbladet skriver «for Vegvesenet utfører jo oppgaver på grunnlag av politiske vedtak». Vegvesenet er de som står ansvarlige for å utforme de tekniske løsningene, selv om politikerne fatter vedtak om prosjekter skal bli til, som for eksempel bussveien.

Av og til virker det som om vi glemmer at det fortsatt er Vegvesenets primæroppgave å vedlikeholde og bygge veier som er utformet for å ta bilister fra a til b. Den som mener noe annet, har misforstått fullstendig.

Må gjerne utdype

Til slutt stiller vi spørsmål til hvordan Aftenbladets leder kan mene at en bybane skulle gjøre trafikksituasjonen annerledes i Hillevåg og Mariero må de gjerne utdype. Særlig ettersom bussveien er utformet likt av hensyn til at den skal kunne konverteres til nettopp bybane. Det er heller ikke slik at det er vesentlig forskjell på buss og trikkevogn når alt kommer til alt, bortsett fra prislappen.

Publisert:

Les også

  1. Leder: Kaoset i Hillevåg truer med å gjøre folk mer fiendtlig innstilt til kollektivtrafikk

  2. Norgesnyhet om E39: 60 km/t, mer venting før påkjøring og bilkvotering i rushtiden

Mest lest akkurat nå

  1. - Litt blonder er tydeligvis alt som skal til

  2. Nye smittetilfeller: Fire i Stavanger og to i Sandnes

  3. Hadia Tajik øydelegg for seg sjølv med dette bokomslaget

  4. De våknet til en kalddusj, men har på fem måneder hatt over 20.000 gjester på Bryne

  5. Begeistring for Berlands planer for folkebad

  6. Skjerpede tiltak rammer næringslivet hardt

  1. Debatt
  2. Leif Arne Moi Nilsen
  3. Stavanger FrP
  4. Hillevåg
  5. Buss