Bruk vetoretten mot jernbanepakke IV

DEBATT: EUs fjerde jernbanepakke innebærer krav om privatisering av innenlandsk persontrafikk.

«Med EUs tvangsliberalisering vil det bli lagt et større press på å kutte i kostnadene over hele fjøla – inkludert i sikkerheten», skriver Eirik Fenstad Thorbjørnsen. Foto: Jarle Aasland

Debattinnlegg

  • Eirik Fenstad Thorbjørnsen
    Eirik Fenstad Thorbjørnsen
    Leder i Ungdom mot EU
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over to år gammel

Uansett om man støtter jernbanereformen eller ikke, burde man kunne enes om at jernbanepolitikk er noe vi trenger demokratisk kontroll over.

Dersom Stortinget velger å ta inn direktivene og forordningene i EUs fjerde jernbanepakke vil konsekvensen bli at vi mister den kontrollen. Da vil vi være bundet fast til oppstykkingen og liberaliseringen i jernbanereformen – uavhengig av hva erfaringene av reformen blir.

EUs fjerde jernbanepakke innebærer krav om privatisering av innenlandsk persontrafikk. På samme måte som Jernbanepakke 2 presset frem en liberalisering av godstrafikken på skinner, vil den fjerde pakken tvinge frem en tilsvarende linje innen persontransporten. Å overlate noe så avgjørende som infrastrukturen vår på skinner til EU, er et risikabelt spill. Det kan krympe verktøykassen vår når vi vil ha flere reisende over på tog i stedet for fly og bil.

Blant de tryggeste

Norsk jernbane er i dag blant de tryggeste i Europa. Dette kan det bli slutt på om vi skal ta inn Jernbanepakke IV. Med EUs tvangsliberalisering vil det bli lagt et større press på å kutte i kostnadene over hele fjøla – inkludert i sikkerheten. Samtidig vil EUs lokførerdirektiv senke opplæringskravene til lokførere.

EUs fjerde jernbanepakke skal åpne opp den innenlandske persontrafikken for europeisk konkurranse. Tanken er at europeiske selskaper skal kjempe om å få drive togstrekninger rundt om i Europa. Et ledd i arbeidet mot dette er en harmonisering av regelverk, i kjent EU-stil. Tanken er at EU-organet ERA (European Union Railway Agency) skal få ansvar for å godkjenne togmateriell. Dersom et sett med materiell er godkjent av ERA, vil det på den måten være klarert for bruk i alle EU og EØS-land, inkludert Norge.

På den måten blir det umulig å opprettholde strengere krav til sikkerhet og kvalitet enn det som praktiseres i resten av EU. Norge er et langstrakt land med til tider utfordrende geografi og røft klima. Dette vil neppe bli tatt hensyn til i godkjenningsarbeidet til ERA. Et togsett som fungerer fint på store flate arealer, er ikke nødvendigvis egnet for en norsk fjellovergang.

Uten byttelapp

Som en kjip julegave, uten byttelapp, ble Jernbanepakke IV gjort gjeldende i EU på julaften i fjor. Norge er imidlertid ikke medlem av EU. Det betyr at vi har muligheten til å si nei når pakken skal opp til behandling. Her burde politikerne lytte til kravet fra en enstemmig LO-kongress i 2017: Bruk reservasjonsretten!

Les også

  1. NSB varsler forsinkelser og innstillinger under streik tirsdag

  2. NSB må innstille en rekke avganger på grunn av personellmangel - har kvittet seg med for mange ansatte

  3. Nasjonalpopulisme fra venstresiden

  4. Penger til planer – ikke bygging – av dobbeltspor til Egersund

Publisert:
  1. Debatt
  2. Jernbanereformen
  3. Privatisering
  4. EØS
  5. Tog

Mest lest akkurat nå

  1. Sexvit­sene hennes endte i retten fordi arran­gøren ikke ville punge ut

  2. Selger sin første tweet - har fått bud på over 17 millioner kroner

  3. Vennene hadde store gullplaner. Den ene ble konge i VM. Den andre fikk sin drøm smadret.

  4. Rødt-politiker kom med oppsiktsvekkende beskrivelser av Sylvi Listhaug

  5. – Hallo? E det Israel og di? Kan eg kjøba 10.000 vaksiner?

  6. – Drakten gjør at vi kan fly frem og tilbake uten å måtte i karantene