Pasienten taper på sykepleiernes lojalitetsplikt

MUNNKURV: Den aller største prisen for ytringsklimaet innen helsevesenet, er det pasienten som betaler, med liv og helse som innsats.

Publisert: Publisert:

Spesialsykepleier Anne Veland kjenner seg godt igjen i det kreftsykepleier og tillitsvalgt Gudrun Therese Eiane sier om manglende mulighet for å ytre seg om kritikkverdige forhold i helsevesenet. Foto: Tommy Ellingsen

Debattinnlegg

  • Anne Veland
    Spesialsykepleier

En modig sykepleier sto fram i Aftenbladet og satte ord på en praksis som ofte truer pasientens sikkerhet.

Min erfaring etter 30 års arbeid i helsevesenet, enten vi snakker om spesialisthelsetjeneste eller kommunehelsetjeneste, er at begge etater har kunnskapsløse og udugelige ledere. Ledere uten formell eller reell kompetanse.

Desto større mangelen på denne kompetansen er, jo mer gjenspeiles det i mangelfull og sårbar behandling av pasienten. Hierarkiet i denne typen organisasjoner er relativt sterkt, de ansatte er ofte venner privat og anbefaler hverandre til stillinger, og de samme stillinger går i arv mellom venner, familie, ja, til og med i generasjoner.

Administrasjonen i statlige og kommunale foretak er så fornøyde med at noen vil ha disse jobbene, at personlig egnethet og kompetanse til den stillingsbeskrivelsen som skal fylles blir underordnet. De svikter sitt ansvar.

Og så passer bukken på havresekken. Det er flere studier som underbygger hva Gudrun Therese Eiane hevder, det er synd for oss alle, for vårt arbeidsmiljø, helse og trivsel. Men når sykepleiers informasjonsplikt kveles av lojalitetsplikt, så er det pasienten som taper.

Publisert:

Les også

  1. SUS-ansatt mener mange er redde for å si fra til ledelsen: - Man blir raskt upopulær

  2. – Et slikt svar er noe av det farligste en arbeidsgiver kan gi

  3. «Kanskje jeg har misforstått, men er ikke sykehuset en offentlig institusjon som skal yte god helsehjelp?»

  1. Sykehus
  2. Arbeidsmiljø