Læreren fortjener tillit

DEBATT: Høyre vil gi lærerne mer tillit og tid til hver enkelt elev.

Publisert: Publisert:

– Tillit blir ikke til gjennom fagre floskler og lovord om «reform», men gjennom konkret handling, skriver Aleksander Stokkebø. Foto: Shutterstock

Debattinnlegg

  • Aleksander Stokkebø
    Stortingsrepresentant, Utdannings- og forskningskomiteen (H)
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

6. juni ruller Torstein Tvedt Solberg i gang Youngstorget-retorikken fra valgkampen og gjør et heroisk forsøk på å karikere andre partiers politikk. Han kaster store steiner i glasshus når han anklager regjeringen og KrF for å være mot tillit, og sier at Norge trenger «politikere som holder fingrene unna klasserommet» (mellom linjene: «Ap er disse politikerne»). Et godt tips til Ap kan være å se seg selv i speilet.

Stort paradoks

Det er et stort paradoks at Ap snakker varmt om tillit bare måneder etter at de vedtok å pålegge lærerne i 1.-10. klasse å bruke 60 minutter av elevenes fagundervisning på fysisk aktive oppgaver – hver eneste dag! Jeg ønsker også mer praktiske, varierte og fysiske oppgaver i skolen, men Aps rigide pålegg er lite annet enn et stort inngrep og et ran av lærernes pedagogiske frihet og ansvar. Samtidig som Ap ønsker å pålegge andre å holde fingrene av fatet, kaster de selv tilliten på offerets alter så snart de kan presse nok en hjertesak inn i skolen.

Tillit blir ikke til gjennom fagre floskler og lovord om «reform», men gjennom konkret handling. Regjeringen og KrF har derfor de siste fem årene jobbet for å gi lærerne økt profesjonelt handlingsrom og mer tid til den enkelte elev.

Vi skal fortsette med en kritisk gjennomgang av nasjonale krav til rapportering og dokumentasjon.

Vi har forenklet

Da Høyre tok over kunnskapsdepartementet, startet vi sammen med KS et prosjekt for mindre unødvendig rapportering. For å nevne noen av resultatene: Vi forenklet rapporteringen til Grunnskolens informasjonssystem (GSI), endret vurderingsforskriften og reduserte kravet til skriftlig underveisvurdering. Kravene til skriftlig dokumentasjon i forbindelse med felles nasjonalt tilsyn ble gjennomgått og forenklet. De obligatoriske kartleggingsprøvene i lesing og regning på Vg1 ble omgjort til frivillige læringsstøttende prøver.

Videre melder mange at opplæringsloven og forskriftene er for detaljerte og fører til større rapporteringsbyrde enn nødvendig. Derfor har vi satt ned et utvalg som skal gjennomgå lovverket og foreslå forenklinger, blant annet for å sikre profesjonelt handlingsrom for skolene og lærerne.

Les også

Det er nok nå! Skolen må endre kurs

Les også

Politikere krever svar om leksepraksis

Les også

Skolen skal være for alle

Les også

Rektor om leksedebatten: - Fremstillingen er tatt ut av sin sammenheng

Mindre overstyring

Et av de største arbeidene vi nå jobber med, er Fagfornyelsen, der læreplanene slankes, slik at det blir mindre overstyring og mer tid til dybdelæring. Lærernes pedagogiske ansvar og tillit skal være det grunnleggende prinsippet, og skolene skal selv få vurdere hvordan de vil løse målene. Fornyelsen av fagene gjøres i tett samarbeid med lærerne, hvor også dyktige lærere fra Rogaland er representert. Jeg mener morgendagens krav til lærere og elever blir best hvis de er skrevet av de som hver dag står i klasserommet og kjenner elevenes behov.

Vi skal fortsette med en kritisk gjennomgang av nasjonale krav til rapportering og dokumentasjon. Samtidig er mange av rapporteringskravene lokalt bestemte. Derfor vil regjeringen i forbindelse med innføringen av de nye læreplanene, ta initiativ til at kommunene skal gjennomgå sine lokale planer for dokumentasjon, i samarbeid med lærerne og andre relevante parter. Når de nye læreplanene er i boks, vil vi også gå gjennom dagens system for vurdering av kvalitet i skolen for å se på forbedringer.

Jeg merker meg at Tvedt Solberg i sitt innlegg ikke klarer å nevne ett eneste konkret rapporteringskrav de vil fjerne og kan nevne at Ap har vært imot flere av de forenklingene vi har gjort i skolen. Skal vi få til mer tillit, trenger vi mindre av Aps tomme retorikk og mer konkret politikk.

Rekordmange vil bli lærer

Der Tvedt Solberg i innlegget er mest opptatt av å snakke om lærekrise, er Høyre mer opptatt av konkret handling for at flere skal få følge lærerdrømmen. Vi har innført femårig masterutdanning for grunnskolelærere med mer praksis og faglig fordypning, gir rekordmange lærere videreutdanning og lager nye spennende karriereveier i klasserommet.

Rekordmange vil bli lærere, nesten en av ti studenter. Jeg mener vi bør snakke opp lærerne, ikke frata de styringen over egen pedagogikk og læring for sine elever.

Publisert:

Les også

  1. Skolen er på vei mot et kontroll- og styringsregime

  2. Vi må finna ut av det med gutane

  1. Debatt
  2. Aleksander Stokkebø
  3. Retorikk
  4. Arbeiderpartiet (Ap)
  5. Skole og utdanning