– Jeg vil kalle dette et ran av Nord-Jærens befolkning

DEBATT: Nord-Jærens befolkning er de som skal betale 25 milliarder kroner i form av bompenger.

Publisert: Publisert:

«Folkeaksjonen nei til mer bompenger foreslo i 2016 at det skulle foretas en folkeavstemning om bompenger sammen med kommunesammenslåingsavstemningen, men vi ble nedstemt i bystyret», skriver Leif Høybakk. Foto: Rune Vandvik

Debattinnlegg

  • Leif Høybakk
    Gruppenestleder, medlem i Stavanger bystyre og medlem i Kommunalstyret for finans for Folkeaksjonen nei til mer bompenger
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Rådmannen i Stavanger orienterte på bystyremøte 16. januar om at forhandlingene mellom Stavanger, Sandnes, Sola, Randaberg og Rogalands fylkeskommune om bypakke Nord-Jæren starter nå, etter at det ble gjort vedtak om dette i Statsråd 16. desember. Rådmannen var så freidig å benevne dette som en tidlig julegave til Nord-Jærens befolkning.

Jeg vil heller kalle dette et regelrett ran av Nord-Jærens befolkning, da det er de som skal betale 25 milliarder av disse 30 milliardene i form av bompenger. Bompenger som i all hovedsak skal gå til bygging av bussveier og drift av kollektivtransport. Borte er prinsippet om at bilistene skal ha goder av de betalte bompenger, slik det var tidligere. Da gikk bompengene til å betale ned broer, veibiter eller tuneller. Men nå skal altså bilistene også betale for de som kjører kollektivt.

Les også

Ketil Solvik-Olsen (Frp) drar inn 25 milliarder i bompenger på Nord-Jæren

Ingen konsekvensutredning

Bypakken som er besluttet innført, er gjort helt uten å gjøre noen som helst form for konsekvensutredning. Dermed vet ingen hva dette vil føre til verken for næringsliv eller for hver enkelt av oss. Det vi vet er at de som fortsatt skal kjøre bil til og fra jobb, må betale opp mot 30.000 kroner i bompenger for hver bil i husholdningen.

Les også

Bompengeinntektene økte med om lag 860 millioner

Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) foreslo i 2016 at det skulle foretas en folkeavstemning om bompenger sammen med kommunesammenslåingsavstemningen, men vi ble nedstemt i bystyret. Det virker ikke som de andre partiene ønsker å få vite hva folkets mening er i denne saken.

Det virker heller ikke som om de andre partiene bryr seg om at bompenger rammer veldig forskjellig, alt etter hvor du bor og hvor du jobber, og heller ikke om du har mulighet til å ta offentlig transport eller ikke.

Og når man ser hva som er i ferd med å skje i Bergen hvor trafikken nå har gått ned på grunn av bypakken der, så blir det slik at bompengesatsene er foreslått økt og det samme med antall bomstasjoner. Så hva ønsker de egentlig, færre biler på veiene, eller er dette bare en ekstra inntektskilde for kommunene?

Les også

– Bilister må betale mer bompenger fremover

Det ville ikke være ran

Kunne de like greit innført en høyere eiendomsskatt? Eller gjort det slik som vi ønsker for å bedre veiene, nemlig finansiere dette over statsbudsjettet ved å øke skatten til hver enkelt av oss med en liten andel. Jeg tror at alle ville akseptere det hvis det ble vedtatt en nasjonal innsats for å øke veistandarden og kollektivsatsningen i Norge. Da ville alle være med å betale for noe alle bruker, og dette vil oppleves som rettferdig. Det ville ikke være noe ran.

Publisert:

Les også

  1. - Vekk med bompenger, opp med eiendomsskatt

Mest lest akkurat nå

  1. Stor leteaksjon på sjøen etter mann i natt - hadde svømt i land

  2. Gjestene vil aldri i si levetid gløyma bryllaupet til Kjersti og Stian Sletten frå Sandnes

  3. Her har hytte­salget doblet seg i sommer

  4. Leter etter John Olav med full styrke

  5. Publikum lå strekk ut på hver sin matte

  6. Steinar var veldig ensom. Løsningen han valgte, fikk mye større konsekvenser enn han hadde ant.

  1. Bompenger
  2. Ran
  3. Bil
  4. Stavanger
  5. Bergen