Vi skal ikke utdanne roboter, vi skal utvikle problemløsere med læreglede fra en tidlig alder

DEBATT: For å reflektere utviklingen som skjer i den virkelige verden, er det naturlig å inkorporere digitalt verktøy i barnehagens pedagogiske tilbud.

«I 2017 burde ikke hvorvidt barn skal møte teknologi eller ei være en debatt», skriver Andrew Rhodes.
  • Andrew Rhodes
    Andrew Rhodes
    Lærer og pedagogisk leder for skole i Atea
Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over fem år gammel
iconDebatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og kvalitetssikret av Aftenbladets debattavdeling. Meninger og analyser er skribentens egne.

Barnehagen handler om å forberede barn til skolen, bygge trygghet, tilhørighet og lærelyst til det sosiale samfunn. I 2017 handler det også om mestring av digitale verktøy. Man kan gjerne legge til floskler om at digitalisering er fremtiden, at IT er den nye oljen og at våre yngste trenger kompetanse for å bygge landet videre.

Barnehagene digitaliseres ikke fordi vi tror at alle skal bli programmerere.

På barnas premisser

Men, vi kommer ikke utenom at for de fleste norske barn er ikke digitalisering fremtiden. Den begynte før de ble født og er en del av hverdagen. Vi må legge barns teknologitilnærmelse, på deres premisser. Det handler derfor om å gi dem kunnskapen de trenger for å hevde seg i møte med andre barn, mens vi fortsatt tilpasser læreløpet etter alder og ikke kompetanse. Vi må også forberede dem på teknologien de har i vente, slik at de kan tilegne seg grunnkunnskapene, se sammenhenger, og bygge evnen til å konstruere det de trenger også i fremtiden.

Spanske og britiske pedagoger besøkte norsk barnehage: Dette ble de mest overrasket over

Noen barn blir aldri lei av å «grave hull til Kina», noen er utrolig flinke til å knyte skoene sine på alternative måter, og noen holder kjøleskapsvernissasje med kunstverk bare en mor kan elske. Dette er evner vi allerede ser på som viktige deler i utformingen av læredyktige individer klare til skolestart. Det er travelt å være liten, det er mye som skal rekkes over. Heldigvis er barns hjerner programmert til å suge til seg informasjon fra miljøet de befinner seg i, enten det er de nye ordene fra da pappa sparket i et bordbein, eller blomsternavn i bestemors hage.

Naturlig tilnærming

Barnehagene digitaliseres ikke fordi vi tror at alle skal bli programmerere. Det skjer fordi vi ønsker at de skal få en naturlig tilnærming til teknologien de daglig observerer. Noen mer, noen mindre. Lek og læring sammenfaller ofte hos de minste. I likhet med oss voksne, foretrekker barn å lære ting de på et punkt vil mestre. Blir det for vanskelig, er det lett å gi opp, blir det for lett, oppnår man heller ikke den samme mestringsfølelsen.

Med nye læreverktøy er målet det samme. Når barn blir skrevet inn på skolen, skal de følge læreplanen, hvor digitale ferdigheter er like grunnleggende som lesing og tallforståelse. Et forkurs fra barnehagen i trygge rammer kan bidra til å hjelpe barnet utvikle den kritiske tankegangen vi alle trenger i møtet med internett og teknologi, allerede fra et tidlig stadium.

Selvfølgelig skal samfunnets yngste fortsatt sparke ball, bygge sandslott og lære om dyrene i skogen.

Bygg digital selvtillit

I 2017 burde ikke hvorvidt barn skal møte teknologi eller ei være en debatt. Vi bør heller diskutere beste praksis rundt digital implementering i undervisningen. Pedagogene må få opplæring i å bruke verktøyet som en del av undervisningen, og ikke bare erstatninger for blanke ark og fargestifter. Det er ikke spørsmål om alt eller ingenting, eller at barn skal bli sittende passive foran skjermer. Å trene lærere opp til å gi kritiske vurderinger på når teknologibruk er nyttig, er en viktig del av å heve det digitale kompetansenivået i undervisningsinstitusjoner, og barnehagen er intet unntak.

Barn er fortsatt barn

Vi skal ikke utdanne roboter, vi skal utvikle problemløsere med læreglede fra en tidlig alder. Selvfølgelig skal samfunnets yngste fortsatt sparke ball, bygge sandslott og lære om dyrene i skogen. Barn er fortsatt barn. Allikevel er det en kjensgjerning at teknologiske verktøy først er intuitive for den som vet hva man skal se etter og behersker det digitale språket av det 21. århundret.

Publisert: