Det skal være trafikksikkert å arrangere sykkelritt

DEBATT: Nå har private vakter fått lovhjemmel til å regulere trafikken ved sykkelritt, men forutsetningen er at de har gjennomgått tilstrekkelig opplæring.

– Sykkelrittforskriften legger opp til at sykkelorganisasjonene selv eller trafikkskoler kan gjennomføre opplæring av vakter, skriver Ida Bergene Kongsrud. Her fra Haute Route som arrangeres for første gang i Norge i 2018. Her fra prøvesykling av strekningen Tau-Hjelmeland-Tau.

Debattinnlegg

  • Ida Bergene Kongsrud
    Seksjonsleder i Statens vegvesen, Vegdirektoratet
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Sykkelritt arrangeres som regel på offentlig veg, som er åpen for alminnelig trafikk. Statens vegvesen er opptatt av trafikksikkerheten både for deltagere, vakter og andre trafikanter.

Nødvendig med kunnskap

Tidligere hadde privatpersoner ikke lov til å regulere trafikken under sykkelritt. For å kunne tillate private vakter i trafikken, er det helt nødvendig med kunnskap om hva oppgaven innebærer. Sykkelrittforskriften, som trådte i kraft i 2016, legger opp til at sykkelorganisasjonene selv eller trafikkskoler kan gjennomføre opplæring av vakter.

Kravene til stasjonære vakter er ni og en halv times undervisning. Av disse kan sju timer gjennomføres digitalt hjemmefra. To og en halv time av kurset krever fysisk oppmøte.

Det gjennomføres om lag 500 ritt på norske veier årlig, og de fleste foregår på trafikkerte veier der også andre trafikanter ferdes. Derfor er det svært viktig å ivareta trafikksikkerheten og fremkommeligheten for alle trafikanter.

Sykkelrittarrangører som sliter med å få nok vakter kan legge opp til mer skilting, de kan gjøre andre trasévalg og de kan gjøre mer bruk av rundløyper. I tillegg kan de i større grad bruke forkjørsveier, og de kan søke om politivakthold.

Positive til sykkelsport

Vi i Statens vegvesen ønsker å stimulere til mer bruk av sykkel. Derfor er vi positive til sykkelritt og sykkelsport, og vi ønsker å gjøre det tryggere for alle som er på eller ved vegen der rittene arrangeres.

Les også

  1. Syklingen deres kan redde livet ditt

  2. Aftenbladet blir sykkelsponsor

Publisert:
  1. Debatt
  2. Statens vegvesen
  3. Sykkelritt
  4. Vegdirektoratet
  5. Trafikk

Mest lest akkurat nå

  1. Slutt etter 110 år: – Jeg synes det er vanskelig å miste jobben

  2. Metersregel, skjenkestopp og maksantall hjemme: Dette er de nye korona­tiltakene

  3. Snøkaos på Sørlandet: Vurderer å evakuere biler som er tomme for strøm

  4. Avlyste konserter, færre publikummere og stor usikkerhet

  5. Åpner onsdag: Slik blir den nye brannstasjonen ved Motorveien

  6. Fyrer løs mot Viking-speakeren: – Det er nok nå. Pakk sammen