Det må ryddes i regel­verket som skal beskytte barna på nettet!

KRONIKK: Hver dag utsettes barn og unge for mange typer ulovlig markedsføring, for blant annet kosmetiske inngrep, alkohol og snus.

Influenseres ulovlige reklame for skjønnhetspleie rettet mot barn og unge reguleres av både Helsetilsynet, Legemiddelverket, Mattilsynet og Helsedirektorat. Ytterligere andre tilsyn regulerer andre typer ulovlig reklame.

Debattinnlegg

  • Mari Velsand
    Mari Velsand
    Direktør, Medietilsynet
Publisert: Publisert:

At denne reklamen skjer på nettet, gjør det vanskeligere å stanse. I tillegg gjør en jungel av lover det vanskeligere enn det egentlig bør være. Derfor bør det ryddes.

I slutten av september omtalte NRK en undersøkelse av innholdet som et utvalg influensere hadde lagt ut i sosiale medier i løpet av en måned. Undersøkelsen, gjennomført av analysebyrået Retriever for Kreftforeningen, viser at halvparten av de utvalgte influenserne har vist bilder av tobakk og snus. Kreftforeningen mener dette kan bidra til markedsføring, og ønsker å få avklart om dette er i strid med tobakkslovgivningen.

Tidligere har vi sett tilsvarende undersøkelser om influensere og alkohol. I Medietilsynets egne undersøkelser bekreftes bildet av at markedsføring vi ikke ønsker, når de yngste. Omkring halvparten av 13–18-åringene har fått reklame i sosiale medier for produkter som skal sørge for vekttap eller gi større muskler, og tre av ti har minst én gang sett innhold eller diskusjoner om salg av alkohol på nett det siste året.

Les også

Hvilket ansvar har påvirkere – og hvilket ansvar burde de ha?

Særlig vern

Barn er gitt særlig vern mot denne type markedsføring fordi de kan være mer sårbare, men også fordi produktene i seg selv er særlig skadelig for unge. Det følger av markedsføringsloven at det i reklame er forbudt å direkte oppfordre mindreårige til å kjøpe produkter eller mase på foreldrene om å kjøpe dem. Barn under 18 år er i den samme loven gitt et særlig vern mot uetisk markedsføring som spiller på sosial usikkerhet eller dårlig selvtillit.

Men overtrampene skjer til stadighet, kanskje oftere enn vi oppdager, fordi vi voksne ikke følger godt nok med på innholdet barna våre konsumerer på plattformer som TikTok og YouTube. Medietilsynet forstår at organisasjoner som jobber med blant annet vern av barn og unge, blir frustrert over at det er vanskelig å vite hvor man skal få hjelp til å få stanset ulovlig reklame. Også Barneombudet og Forbrukerrådet mener dagens regelverk er for svakt, og ba nylig den nye regjeringen om å styrke det digitale forbrukervernet for barn og unge.

Les også

Tre av fem barn og unge følger influensere

Les også

Nå må retusjert reklame merkes. Hvordan vil det foregå i praksis?

Ulike tilsyn, ulike virkemidler

Det er også forståelig at influensere som ønsker å følge loven, blir usikre på hvilke regler som faktisk gjelder, hvor de finnes og hvem som håndhever dem.

For reguleringen på dette området er dessverre ikke samlet på samme sted, men i flere ulike lover og forskrifter. I tillegg til de generelle reglene om markedsføring i markedsføringsloven, der Forbrukertilsynet har ansvar for å følge opp brudd, gjelder noen særlige regler for markedsføring av enkelte produkter og tjenester. Og ulike tilsynsmyndigheter har ansvar for å føre kontroll med de forskjellige regelverkene.

På toppen av det hele har tilsynsmyndighetene ulike virkemidler og sanksjoner for å sikre etterlevelse av lovverket. Noen kan skrive brev med pålegg om å fjerne reklame, andre kan ilegge økonomiske sanksjoner som svir skikkelig.

Vi forventer at influensere gjør en innsats for å sette seg inn i reglene for markedsføring, og vi mener at de som markedsfører produkter til kropp og utseende overfor barn og unge, må ta et særlig ansvar. Det er likevel ingen tvil om det bør ryddes opp. Vi kan ikke legge opp til at en ung influenser som virkelig ønsker å følge alle reguleringer og lover, må ha et innføringskurs i juss for å unngå å tråkke feil. Samtidig må vi sikre at lover som skal beskytte barn og unge mot skadelig påvirkning, blir overholdt.

La oss si at du er en influenser som promoterer ulike kropps- og skjønn­hets­for­bedrings­mulig­heter. Da skal du ha tunga rett i munnen og solid kunnskap om produktene du markedsfører:

  • Reklame for kosmetiske inngrep, som bryst- og rumpeimplantater, intimkirurgi, neseoperasjoner og lignende, er regulert i forskrift om kosmetiske inngrep. Her er det Helsetilsynet som fører tilsyn.
  • Reklameres det derimot for Botox eller Restylane, har Legemiddelverket tilsynsansvar. Dette er nemlig enten legemiddel eller medisinsk utstyr, noe som faktisk sorterer under to ulike lovverk.
  • Reklame for skjønnhetspleie som tannbleking, produkter mot uren hud eller næringsmidler som betakaroten eller proteinpulver, er det Mattilsynet som skal følge med.
  • Og skulle influenseren vise fram alkohol eller tobakk i markedsføringen, skal Helsedirektoratet på banen med alkoholloven og tobakksloven i ermet.

Problemet løses ikke alene av å rydde i regelverket. Men de som markedsfører slike produkter, får i alle fall en unnskyldning mindre for å bryte lover og forskrifter.

Les også

Øyvind Strømmen: «Monsteret i metaverset»

Opplæring

Siden en del av markedsføringen som treffer barn og unge, kommer fra utenlandske plattformer og avsendere, som forholder seg til andre regelverk enn det norske, er det uansett viktig at vi ruster barn og unge til å være kritiske mediebrukere og forbrukere. Det er en oppgave Medietilsynet jobber mye med.

Men vi ønsker også at politikerne sørger for å rydde i jungelen av lover og regler, slik at det blir enklere både for markedsførere og forbrukere å forstå, og lettere for de ansvarlige tilsynene å gjøre sin jobb. Det tror vi tjener oss alle, ikke minst barn og unge, slik at det vernet vi som samfunn ønsker å gi dem, blir reelt og kraftfullt.

Les også

Influensere får krass kritikk for ny nettbutikk

Les også

Langer ut mot hvordan influensere markedsfører porno

Les også

Forbrukerøkonom bekymret for unges investeringer: – Influensere har enorm påvirkningskraft

Les også

Influenser Vita Mashadi (29): – Vi ble et lett mål

VG:
Miljødirektoratet varsler tilsyn hos Isabel Raad AS

Les også

Audhild Skoglund: «Den største trusselen for barn og ungdom på nettet er en grenseløs tillit til idoler»

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Utdrikkingslag skremte livredde restaurantgjester - siktet for grove trusler

  2. Åpning av Byhaugtunnelen utsatt igjen

  3. Storm av henvendelser etter streik

  4. HRS: Båt skal ha kjørt på land i stor fart

  5. Erling Braut Haaland har sendt Gabriel og kona opp og ned trappene i lang tid

  6. Skuespilleren Anne Heche er død