Gir vi barna en tillit de ikke er i stand til å ha?

DEBATT: Mitt inntrykk er at chromebooken kom ganske bardust på mange lærere, uten klare retningslinjer for bruk eller forskningsmessig belegg for fordelene med digital læring.

Publisert: Publisert:

«Spørsmålet er så mye større enn å gi/ikke gi lærerne tillit», skriver Marit Orre om bruken av chromebook og mobil i Stavanger-skolen. Foto: Illustrasjonsbilde/Scanpix

Debattinnlegg

Marit Orre
Psykologspesialist
Les også

Aftenbladets leder: Hvor blir det av tilliten til lærerne?

30. november står det å lese i Aftenbladets lederartikkel at politikere ikke bør stikke altfor lange, overstyrende fingre inn i både klasserom og husrom. Dette i forbindelse med at det nye flertallet i Stavanger kommune vil stoppe utdelingen av chromebook til de yngste elevene, og innføre like retningslinjer for mobilbruk i alle kommunens skoler.

Drøy sammenligning?

Jeg lurer på om Aftenbladet ville tenkt det samme før røykeloven ble vedtatt; at det må være opp til restauranteier å bestemme hvorvidt kundene får røyke inne eller ikke. Drøy sammenligning? Den visuelle likheten er slående. Hvor det før var røyken som var i alles hender, ligger nå mobilen nærmest limt til håndflaten.

Her er en chromebook som barnet ditt skal bære på ryggen med fri tilgang til alt internett har å by på.
Les også

Sparer millioner på mindre skjermtid for de minste

Vi vet at mobil er ekstremt avhengighetsskapende (for øvrig en avhengighet Aftenbladet sikkert tjener gode penger på). I en spørreundersøkelse var det flere ungdommer som heller ville amputere en finger enn å gi fra seg mobilen. Og hvilke effekten har denne avhengigheten på vår evne til vedvarende og dyp konsentrasjon? Forsøk å lese en litt krevende roman med mobilen vibrerende ved siden. Tenk på gutten i klasserommet som forsøker å løse et vanskelig mattestykke, og plutselig ser at mobilen lyser opp. Hvor mye energi blir ikke brukt, både av lærere som må håndheve et mobilforbud i timene, men også av elevene som må undertrykke trangen til å sjekke. Det er for meg helt uforståelig hvordan noen i denne debatten kan si at lærerne må få ha en «metodefrihet» i sin yrkesutøvelse. Er virkelig mobilen et verktøy eller en «metode» som brukes i skolen??

Provosersende

Så til chromebook. Jeg misliker også sterkt politikere som forsøker å detaljstyre min egen yrkesutøvelse. Mitt inntrykk er likevel at chromebooken kom ganske bardust på mange lærere, uten klare retningslinjer for bruk eller forskningsmessig belegg for fordelene med digital læring. Som foreldre er det unektelig noe litt provoserende med en skole som oppfordrer oss til å begrense skjermtid og snakke med barna om nettvett, men forresten, her er en chromebook som barnet ditt skal bære på ryggen med fri tilgang til alt internett har å by på.

Spørsmålet er så mye større enn å gi/ikke gi lærerne tillit. Gir vi barna en tillit de ikke er i stand til å ha? Er det å hjelpe lærerne i klasserommet, hjelpe foreldre til færre krangler om skjermbruk med barna sine, eller forby røking inne, nødvendigvis å stikke altfor lange, overstyrende fingre inn i klasserom, husrom og puber?

Les også

Aftenbladets leder: Hvor blir det av tilliten til lærerne?

Les også

Rådmannen seier nei til felles mobilreglar i Stavanger-skulane

Publisert: