Velment, men håpløs lovgivning

Da NRK brakte de første prognosene fra det franske valget søndag kveld, siterte de belgisk radio. Fransk lovgivning forbyr offentliggjøring før valglokalene stenger, som i Norge.

Francois Hollande går inn i andre valgrunde uten at mediene får referere målinger. Foto: Benoit Tess / Scanpix / Reuters

  • Lars Helle
    Lars Helle
    Sjefredaktør
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over ni år gammel

Kommentar: Den velmente, men foreldede lovgivningen i Frankrike, førte til at franskspråklige kanaler i Belgia og Sveits mobiliserte på valgdagen. Valgdagsmålinger og prognoser som var ulovlige i Frankrike, var tilgjengelige på nettsteder og radio— og fjernsynskanaler i nabolandene. I Frankrike ble det sendt kodede meldinger på sosiale medier for å kommunisere.

Noen skulle kanskje tro at den norske regelen er en sovende paragraf fra mellomkrigstiden. Det ville være logisk å tenke seg at den ble innført lenge før Internett og med NRK radio som eneste eterkanal. Men den er nesten helt ny, og inspirert av den franske regelen.

Vi har altså å gjøre med at noen politikere blir veldig ivrige etter å vite hva som er best for oss andre.

Det var etter at alle hadde fått kabelfjernsyn, bredbånd eller fiberoptikk valgloven fikk inn bestemmelsen om at "valgresultater og prognoser som er laget på grunnlag av undersøkelser foretatt den dag eller de dager valget foregår, kan ikke offentliggjøres før tidligst kl. 21 på valgdagen". Året var 2009. Begrunnelsen var edel og forståelig: Respekt for valget og respekt for valgdagen. Dessuten var det visst viktig å unngå at velgerne fikk utilbørlig påvirkning, en slags innsideinformasjon, helt på tampen.

Dermed var vi tilbake der vi var før i tiden, at innsyn i prognoser og valgdagsmålinger var forbeholdt politikerne selv, mediene og valgforskerne. Stortinget vedtok et informasjonsmonopol, som bare rammet velgerne.

Det er ikke uenighet i Norge om at det gjør seg litt med respekt for valgdagen. Vi heiser flagget og kler oss kanskje litt opp. Partiene har avsluttet valgkampen, for at velgerne skal få fred på selve valgdagen. Slik har vi alltid hatt det, uavhengig av lovgivningen. Folk har oppført seg fint og mediene har oppført seg fint, selv om noen sikkert offentliggjorde noen valgdagsmålinger på tidlig kveldstid.

Derfor er det grunn til å spørre hvorfor denne bestemmelsen kom i en periode, der informasjonsstrømmen er vanskeligere å kontrollere enn noensinne og uten at dette var identifisert som et stort samfunnsproblem. Å påvise at slik offentliggjøring virkelig påvirker valget, har også vært vanskelig. I tillegg må det jo understrekes at det å påvirke velgerne ikke er forbudt. Det er faktisk en del av systemet.

I USA får folk på vestkysten resultater fra østkysten før lokalene stenger. Tidsforskjellen sørger for det. Men når den amerikanske valgordningen er oppe til debatt, er det normalt på grunn av andre faktorer.

Vi har altså å gjøre med at noen politikere blir veldig ivrige etter å vite hva som er best for oss andre. De konstruerer et problem og lager en lov som stopper konstruksjonen. De minner litt om møteplagerne på foreldremøtene. Hvis alt går bra i klassen, kan du være sikker på at de finner noe å sette fingeren på, så vi blir sittende og diskutere en time til.

Prinsipielt er det norske publiseringsforbudet betenkelig og ikke i tråd med edle ytringsfrihetsidealer. Mediene gav også uttrykk for at de mislikte den nye paragrafen.

Redaktørforeningen skrev blant annet i sin høringsuttalelse at det å "hevde at nettopp offentliggjøring av valgdagsmålinger , eller for den saks skyld resultater, skulle medføre en særlig utilbørlig påvirkning, er ikke forklart i høringsnotatet. Man nærmest konstaterer at det er slik, en konklusjon som står i sterk kontrast til så vel historiske erfaringer, dokumenterte vitenskaplige undersøkelser og – ikke minst – en teknologisk utvikling som er i ferd med å løpe fra departementets åpenbare ønske om å regulere frie ytringer."

Dette var ord som ikke gjorde inntrykk. Høringsrunden var høsten 2008 og departementet satte opp dampen, slik at bestemmelsen både ble vedtatt og iverksatt før valget i 2009. Selv om mediene mislikte ordningen sterkt, var det ingen som utfordret den nye loven. Det var heller ingen som allierte seg med svenske nettsteder og offentliggjorde tall fra vårt naboland.

Forresten: Det var ett unntak. Dagbladet.no publiserte valgdagsmålingen 25 sekunder før klokken 21 ved stortingsvalget i 2009. Det var ikke en bevisst overtredelse, men mannen som "trykket på knappen" ble lurt av vignetten til TV2-nyhetene. De begynner normalt på slaget 21.00, men akkurat denne dagen begynte de et halvt minutt tidligere. De ville jo vise valgdagsmålingen sin klokken 21. Medietilsynet er satt til å håndheve bestemmelsen. Sannsynligvis blir de utkommandert på overtid med stoppeklokker for å kontrollere sekunddemokratiet. Forelegget nettavisen fikk var forhåpentlig stort nok til å dekke disse utgiftene, selv om det var langt fra maksimumsgrensen på to millioner kroner. To millioner kroner. Reaksjonsmuligheter som langt overgår de pekefingrene radiokanalene får når de ikke oppfyller kvoten for barneprogrammer eller samisk innhold.

Jeg har i ettertid ikke sett noen analyser av hva det uaktsomme lovbruddet fikk av følger for valget, men det er vanskelig å forestille seg at noen rakk å stemme mellom Dagbladet.nos publisering og stengningen av valglokalene. Enda vanskeligere er det å se for seg at noen skiftet mening som følge av dette.

En logisk konsekvens ville derfor være å oppheve bestemmelsen. Det skjer nok ikke, men forhåpentlig slipper vi flere sånne totalt unødvendige og snusfornuftige lover.

Og i Frankrike er de klare med stoppeklokkene igjen i andre valgrunde 6. mai.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Drømmestart for Viking: Knuste Brann i serie­åpningen

  2. Viking-børsen: Joe Bell best da Viking feide over Brann

  3. Byggefirma greier nesten ikkje bygga fort nok

  4. – Før var det status å ha hytte og bil. Nå er det status å ha perfekte barn

  5. Kjørte ned trafikk­skilt i Sandnes

  6. Derfor bør Sandnes gå for Berlands havnebad