Tvillingbyen – én hjerne, to hjerter

Stavanger og Sandnes er allerede de mest kvalifiserte tvillingbyene i landet. Slås de sammen, vil vi få en siamesisk tvilling med betydelig behov for kirurgi.

To hoder, én hjerne? Hvis Christine Sagen Helgø og Stanley Wirak fusjonerer, trengs det nok bistand fra ordførerene i Sola og Randaberg.
  • Lars Helle
    Lars Helle
    tidl. sjefredaktør i Stavanger Aftenblad
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over åtte år gammel

Fem siste kommentarer fra sjefredaktøren:

  • Faremo begynner i feil ende
  • PFU det beste alternativet
  • Folkekirke, men ikke statskirke
  • Ord til å misforstå
  • Et vettskremt barn på skolen

«TWIN CITIES» – TVILLINGBYER. Begrepet er først og fremst kjent fra USA, der Minneapolis (ekstern lenke) med 400.000 innbyggere og St.Paul (ekstern lenke) med 300 000 innbyggere ligger og gnikker mot hverandre. De har felles lufthavn, noe også flyplasskoden MSP indikerer, men hver sin kommuneadministrasjon. I hele regionen rundt de to byene bor det tre millioner mennesker, en del mer enn på Nord-Jæren.

Verken for Stavanger eller Sandnes vil en sammenslåing bety at de gir avkall på noen sjel.

Dette er kanskje de mest kjente og mest karakteristiske tvillingbyene i verden, men at to byer vokser inn i hverandre, er ikke noe nytt. Buda og Pest lå på hver sin side av Donau, men er nå et godt integrert Budapest (ekstern lenke). Limfjorden skiller Aalborg og Nørresundby (ekstern lenke), men ellers går det ganske i ett.

Det er ingen elver eller fjorder mellom Sandnes og Stavanger. Foruskanalen er liksom ikke det samme som Donau, og arbeids— og boligmarkedet er like integrert som i Budapest.

MINNEAPOLIS OG ST. PAUL kjemper fortsatt for hver sine særpreg. Rivaliseringen har i enkelte tilfeller gått lenger enn det som er naturlig på tribunene i et nabooppgjør. Parodisk ble det virkelig midt på 1960-tallet da byene ikke ble enige om hvilke datoer som skulle innlede og avslutte sommertidsperiodene. Da gikk klokka én time forskjellig i de to byene. Dette gjentok seg over flere uker og over flere år.

Hvis Stavanger og Sandnes hadde holdt på sånn, hadde de blitt tvangssammenslått for lenge siden. Istedenfor har de sakte, men sikkert vokst inn i hverandre.

I REGJERINGEN har miljøvernminister Bård Vegar Solhjell utropt seg selv til byminister, men holder en lav profil når det gjelder det vanskelige spørsmålet om kommunesammenslåing.

Les også

Kommunegrensene: «Fortidens løsninger utgått på dato»

Der toner Arbeiderpartiet nå flagg, og storbypolitikken blir derfor en viktig sak i valgkampen, der det ikke nødvendigvis blir regjeringspartiene som står mot opposisjonspartiene.Verken for Stavanger eller Sandnes vil en sammenslåing bety at de gir avkall på noen sjel. Sandnes Ulf og Viking har ikke tenkt å fusjonere og tonen i Langgata på Sandnes vil for alltid være forskjellig fra tonen i Kirkegata i Stavanger.

Sandnestonen kommer ikke til å forsvinne. Hvor sterkt den står, fikk vi et bevis på i det merkelige NRK-programmet fra byen i forrige måned. Der kom programleder Hans Olav «det er veldig mye rundkjøringer her»-Brenner på et to dager langt besøk og gjorde det han kunne for å bruke Sandnes som et skrekkens eksempel på hva som kan skje med Norge.

MEN STANLEY WIRAK, Tore Christiansen, Charles Tjessem og de andre var seg selv og de var Sandnes, mens «jeg føler det plutselig som jeg er i Asia eller noe sånt»-Brenner på merkverdig vis forsøkte å gjøre byen til en slags filial av månen.

Regionen må opptre med én, kald hjerne. Så er det likevel plass til mange hjerterom.

Også stavangermannen Gunnar Roalkvam var jordnær. Han kom inn nordfra og snakket om kyr og havet: Begge byene har en identitet «det er veldig mange kinarestauranter her»— Brenner bare ubevisst fikk presentert. Han kom til Sandnes med et slags intellektuelt alibi siden han tidligere har fått lov å lage bokprogrammer, men han klarte ikke å ta knekken på de som har hjerte for Sandnes og Stavanger.

DE VARME HJERTENE trenger vi fortsatt. Lokalpatriotisme er viktig, også internt i byene. Ganddal mot Lura og Madla mot Midjord vil ikke forsvinne. Men de brennende sjelene må framover være temmelig kalde i hodet, for tvillingbystatusen er ikke bare-bare. Hva den ene gjør, er ikke likegyldig for den andre. De fleste utviklings- og utbyggingssaker angår begge byene, og vel så det. Ikke minst Sola og Randaberg. Bybane-/bussveisaken er ett eksempel. Den forestående sykehusutbyggingen, studentboligsaken og den generelle bolig- og trafikksituasjonen er andre.

Egenartene innerst og ytterst i Gandsfjorden skal smeltes sammen til effektiv bydrift. Det er kanskje vanskeligst for stavangerfolk, som fortsatt deler Eiganes og Våland mellom de som bor på «sandnessiå» av Madlaveien og de som bor på «retta siå».

STAVANGER AFTENBLAD har store redaksjonelle miljøer i begge byene. Vi er størst både i Stavanger og Sandnes, og satser på å fortsette med en stor satsing begge steder. Likevel ser også vi oftere og oftere at en sak ikke bare handler om Sandnes eller bare om Stavanger, men begge to. Pluss Sola, Gjesdal og Randaberg i tillegg.

Les også

- Kommunekartet må justeres

På samme måte som politikerne, næringslivet og byråkratene, må også våre medarbeidere gjøre seg regionale refleksjoner om de fleste spørsmål. Bygges det badeland i Jåttåvågen, er det neppe lurt å gjøre det på Lura. Firefelts motorvei på Sandnes har stor betydning for stavangerfolk og kollektivfelt i Stavanger får betydning for arbeidsreisen til de som kommer sørfra. DA ST. PAUL bygde en stor katedral (ekstern lenke) i 1915, tok det bare 11 år før en like flott kirke (ekstern lenke) ble reist hos tvillingsøsteren. Slikt setter søskenkjærlighet på prøve og vil ikke fungere her.

Verdens beste kirurger er alltid i sving når siamesiske tvillinger skal skilles. På Nord-Jæren trengs det politisk kirurgi med omvendt fortegn. Regionen må opptre med én, kald hjerne. Så er det likevel plass til mange hjerterom. Så må vi heller ikke glemme at tvillingbyene våre overgås i folketall av over 300 andre regioner bare i Europa, slik det er understreket i de siste ukers debatt i Aftenbladet.

FORRESTEN: Det er en ganske ny bybane i Minneapolis/St. Paul. Den går også til flyplassen.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Store endringer i korona­regimet: Dette er de nye reglene

  2. Brann i bil på verksted ga full utrykning til Sandnes sentrum

  3. Når kommer vinteren, egentlig?

  4. Hund falt ned i dypt hull på Våland

  5. Leger ved sykehuset slår alarm: 21 personer alvorlig skadd på elsparkesykkel de siste to årene

  6. De åpnet nytt hotell, så kom koronaen. Nå dobler de igjen