Tunnelsyn

Drøset: Mange har lurt på hvorfor det er gratis å kjøre igjennom den svindyre Jørpelands-tunnelen. Det finnes det heldigvis gode svar på.

Publisert: Publisert:

Ryfylketunnelen - et yndet sted for bilturisme.

Ki9

Hvis man har fulgt med på de siste årenes bompenge-debatter, har et av kronargumentene for denne noe upopulære avgiften vært at vi skal få ned biltrafikken. Deler av pengene som kommer inn skal brukes til å bygge mer vei til den resterende biltrafikken. For å finansiere disse veiene, må vi likevel ha en del biltrafikk, viser det seg. Spesielt hvis veien er en usedvanlig lang og dyr tunnel som fører til at det nå renner inn strandbuer til Stavanger og omegn. Samtidig renner det folk andre veien også, temmelig mange av dem, har det vist seg. Vi som prøvde å kjøre inn på forkjørsveien Hundvåg ring i helga, måtte ha god tålmodighet, for det var nesten ingen grenser for hvor mange som hadde tenkt seg til Stavanger fra Strandalandet og vice versa.

Etter hvert viste det seg at store deler av denne trafikken var god, gammeldags bilturisme. Folk fra Jæren benyttet anledningen til å ta søndagsturen til Jørpeland, et sted de aldri ville ha tenkt på å sette sine bein tidligere, da det kostet penger å komme seg dit. Folk fra Tau på sin side tok helgehandelen i Hundvåg-krossen. Det er jo kjekt med litt avveksling fra sin vanlige Rema, det vet alle. Men denne gjensidige turismen og handelslekkasjen hadde neppe blitt så omfattende om det ikke hadde vært gratis å kjøre i milliard-prosjektet under fjorden. Man bruker ikke 400 spenn for å kjøre til en annen Kiwi enn den man pleier å handle på, men når de lokker med gratis tunnel-kjøring, får folk plutselig et helt annet behov for å kjøre i en ulidelig lang tunnel.

Det virker selvsagt dumt å ikke ta betalt de første månedene hvor tunnelen er åpen. Inntektstapet må være betydelig. Men nå har jeg forstått hvorfor de gjør det. Dette er samme taktikk som narkolangerne bruker. Den første dosen er gratis, men når folk blir hekta, innser de at de har fått seg en usedvanlig dyr vane. Sånn er det nok her også. Man satser på at jærbuer skal opparbeide Jørpelands-avhengighet, slik at de er nødt til å dra dit jevnlig, mens Tau-folket mister nattesøvnen hvis de ikke får minst to ukentlige turer til Kvernevik. Genialt opplegg. Kanskje ikke for miljøet, men vi kan jo ikke være best i alt.

Publisert: