Eigersund må bruvåkne

KOMMENTAR: Gamle Eigerøy bru var så vakker at den havnet på postkort. Nye Eigerøy bru kan bli en stygg betongkasse hvis Vegvesenet får følge sin egen prioritering.

Publisert:

Egerø bro i 1953. Den hvite brua var slank og vakker. Eigerøy bru ble åpnet av kronprins Olav i 1951. Foto: Ukjent

Jeg har lest et forprosjekt som heter noe så usexy som «Vurdering av konstruksjonstyper for ny Eigerøy bru». Det er Bruseksjonen i vegvesenet som har vurdert ulike brutyper. Det er rart hvordan den slags utredninger går under radaren vår. Alle i Eigersund vet at vi skal få ny bru, men ingen snakker om hvordan den skal se ut.

Det var stor glede i Eigersund da Ketil Solvik-Olsen lovet oss ny bru. Vi skulle til og med få ei bomfri bru. Eigerøy bru er ei svær bru. Den er 260 meter lang og har et hovedspenn på 40 meter. Den nye brua blir tilsvarende, men den blir minst 15 meter bred.

Landemerke

Nå i valgkampen dukker den ene kjente politikereren etter den andre opp på Eigerøy bru. Gahr Støre var nylig her. Like etterpå dukket Ege Tengesdal opp med Bollestad på slep. Alle heier på Eigerøy bru. Så langt er alt vel og bra. Ingen tviler på at vi får ei ny bru i løpet av noen år. Ordføreren tipper at vi er i gang i 2022. Problemet er at i gleden over å ha vunnet fram overfor de som sitter på pengesekken, har eigersunderne glemt at ei bru også handler om estetikk.

Bruer kan bli landemerker, men vi har mange eksempler på at bruer blir det stikk motsatte, betongklosser som aldri havner på et postkort, eller som i dag, bakgrunn på en selfie. Hvis ikke eigersunderne bruvåkner, kommer det temmelig sikkert til å bli strukket en stygg betongkasse mellom fastlandet og Eigerøy. Ei fin bru kan fort bli selve vignetten for en region. Ei stygg bru vil for alltid stå der som et monument over oss som lever nå og som lot Vegvesenet få utrede i fred.

Les også

Abid Raja er på stemmefiske i Egersund etter krisemåling for Venstre

Poeng

Vegvesenet har gjort saken enkel for oss. Bruseksjonen har lagt fram fire alternativer. De fineste bruene er selvsagt ikke blant disse, de røyk ut først, men et av forslagene er slettes ikke så verst. De har gitt alternativene poeng og den styggeste inntar førsteplassen med 72 poeng. Bruseksjonen skriver selv at det ikke er «den mest elegante brutypen». Det er en sterk underdrivelse. Den er nistygg.

Bru med fabrikkerte elementer. 72 poeng: Dette er ikke den mest elegante brutypen, men den scorer høyt på alle andre kriterier. Blant annet vurderes den til å være det mest kostnadseffektive alternativet, skriver Vegvesenet i sin vurdering. Illustrasjonsbilde. Foto: Statens vegvesen

På andreplass havner det de kaller en platebru. Den får 70 poeng. Brutypen var sikkert populær i gamle Øst-Tyskland, men den har ingenting å gjøre i vakre Nysund.

Platebru. Samlet karakter: 70. Jevnt over en trygg løsning. Det er antatt litt utfordringer i forbindelse med anleggsgjennomføringen, men alt i alt vil dette være en god løsning, skriver Vegvesenet i sin vurdering. Illustrasjonsbilde. Foto: Statens vegvesen

På delt tredjeplass med 60 poeng havner bruene som kalles kassabru i stål og buebru med underliggende bue. Selv om bruseksjonen innrømmer at kassabrua ikke er av «den elegante brutypen», frykter jeg at nettopp denne vil vinne til slutt. Den er nemlig billig og scorer høyt på alt annet enn utseende.

Kassebru i stål. Samlet karakter: 60. Dette er ikke den mest elegante brutypen, men den scorer høyt på de fleste andre kriterier. Blant annet vurderes den som gunstig med tanke på anleggsgjennomføringen. Noe ugunstig med tanke på behovet for regelmessig vedlikehold i bruas levetid og byggehøyde, skriver Vegvesenet. Illustrasjonsbilde. Foto: Statens vegvesen

Problemet er at i gleden over å ha vunnet fram overfor de som sitter på pengesekken, har eigersunderne glemt at ei bru også handler om estetikk.

Skjønnheten

Buebrua koster litt mer enn de andre tre, men den beskrives som estetisk fin og den vil gi området «større estetisk verdi». Bruseksjonen skriver altså selv at dette er den vakreste av de fire alternativene.

Buebru med underliggende bue. Samlet karakter: 60. En estetisk fin løsning som vurderes til å passe fint inn i omgivelsen, og gi område større estetisk verdi. Scorer høyt på det meste, men er vurdert til å ha noe høyere byggekostnader enn de 2 andre anbefalte alternativene, skriver Vegvesenet i sin vurdering. Illustrasjonsbilde. Foto: Statens vegvesen

Les også

Marthe skal dekorere Trollpikken, men nå trenger hun din hjelp

Det er viktig at kommunen kommer på banen fortere enn svint og signaliserer at de tre stygge bruene er uaktuelle. Hvis vegvesenet får jobbe videre med disse, frykter jeg at bordet fanger. Da vil Vegvesenet ha bygget opp en argumentasjonsrekke som blir umulig å bestride for oss som ikke jobber med saken.

Du merker kanskje en underliggende mistillit til Vegvesenet i det jeg skriver. Det stemmer. E39-saken lærte oss en lekse i Eigersund. År med prosesser og høringer opplevdes som spill for galleriet. Vegvesenet endte til slutt opp med å mene det de hadde ment hele tiden. Nå mener altså bruseksjonen i Vegvesenet at ei bru de selv betegner som lite elegant, er den som står øverst på lista.

Les også

Denne høsten avgjør om Bengt Sæternes beholder jobben

Les også

Selvforsvar bør inn i skolen

Les også

Papirsugerør fra McDonald's kan ikke gjenvinnes, men plastsugerør kunne

Publisert: