Hvor åpen og læringsvillig er kommunen?

Planer er bra å ha, etikkplaner også. Men det er bare praksis som teller når det kommer til stykket.

Publisert: Publisert:

Torunn Egge Roux 847395.jpg

  • Torunn Egge Roux
    Journalist
iconDenne artikkelen er over seks år gammel

Kulturdepartementets menneskerettighetspris til mine Aftenblad-kolleger Thomas Ergo, Rune Vandvik og Hans Petter Aass var det store samtaletemaet på Rådhuset i går. Det gjør inntrykk også på politikerne i bystyret at utenforstående ser den grufulle Kampen-saken i et menneskerettighetsperspektiv. Fra de involverte lederne og den politiske toppledelsen har det, som mange vil huske, vært liten vilje til å drøfte om drapet på den tilbakestående Jonny Risvik kunne forklares med kommunal systemsvikt. Hvorvidt saken også representerer brudd på kommunens eget etiske regelverk, var heller aldri tema da den gikk for retten eller da Aftenbladet i ettertid rekapitulerte hendelsesforløpet.

Først i går kveld samlet hele bystyret seg om å prøve å få på plass et uavhengig granskingsorgan, gjerne i samarbeide med andre kommuner, som kan tre inn når det i framtiden skjer tilsvarende alvorlige saker.

Behovet for ekstern gransking kan melde seg fortere enn både de ansatte og politikerne i kommunen liker å tenke på.

Det er et viktig vedtak. For en ting er sikkert, behovet for ekstern gransking kan melde seg fortere enn både de ansatte og politikerne i kommunen liker å tenke på.

Ikke fordi kommunen styres dårlig, eller fordi ledere og ansatte jevnt over tar gale beslutninger. Men en organisasjon med nesten 10 000 ansatte og et tjenestetilbud til alle deler av befolkningen, fra de aller svakeste til de mest ressurssterke, kan ikke vedta seg bort fra feilvurderinger og systemsvikt. Der mennesker jobber, der begås det feilvurderinger. Noen ganger er det slik at de involverte ser disse svært fortskjellig. For mottakerne av kommunale tjenester kan det som ansatte ser på som en bagatell, oppleves som svært vanskelig eller belastende. En kommunal "havarikommisjon" vil styrke de involvertes rettssikkerhet og også være et viktig bidrag i arbeidet med å bygge et best mulig kommunalt omdømme.

Der mennesker jobber, der begås det feilvurderinger

Fra å handle om alt som fungerer godt, om gode arbeidsmiljø og ansatte med høy etisk bevissthet ( og det gjøres jo svært mye godt arbeid av de ansatte i kommunen!), tok debatten i bystyret i går en viktig vending. Det er betryggende å konstatere at Stavangers folkevalgte, både de som har styringsflertallet og opposisjonen, ikke sier seg fornøyd verken med varslingskultur eller åpenhet. Og at de lover å følge opp og sørge for nødvendige endringer.

Det er for eksempel dypt bekymringsfullt at intern strid og mangelfull ledelse ved et av byens sykehjem aldri kom på bordet til levekårspolitikerne. Vi som er innbyggere i kommunen, og i ulike livsfaser brukere eller pårørende til brukere av kommunale tjenester, må være trygge på at systemsvikt fanges opp, og at den øverste politiske ledelsen kan og vil ta tak når det kreves. Politiske vedtak har jo ikke større verdi enn det administrasjonen faktisk sørger for å gjennomføre.

Jo åpnere systemer, jo dårligere grobunn er det for snusk og fanteri

Graden av åpenhet i en kommune er også et etisk spørsmål. Jo åpnere systemer, jo dårligere grobunn er det for snusk og fanteri, for å si det sånn. Flere av sakene som Aftenbladet har skrevet om den siste tiden, fra gårsdagens oppslag om varsleren som ble syk av behandlingen hun opplever kommunen ga henne til den fortsatt hemmeligholdte Tyrkia-saken, har manglende åpenhet som fellesnevner. Det er vanskelig å dømme kommunens handlinger, for vi får jo ikke vite hva som egentlig har skjedd. Det er ikke tilfredsstillende når det politiske flertallet sier seg fornøyd med at det ikke redegjøres offentlig for hundretusener av skattekroner. I forlengelsen av arbeidet med sin egen etikkrapport bør de nå kreve svar på om pengene ble brukt til å bestikke tyrkiske tjenestemenn i det som beskrives som en heroisk innsats for å hente to norske barnevernsbarn hjem fra Tyrkia.

Bak lukkede dører blir det fattet avgjørelser som vanskelig lar seg etterprøve

Det kan stilles spørsmål rundt åpenheten også i mindre spektakulære saker. Frp-politiker Christian Wedlers krav om å legge ned kommunens forhandlingsutvalg er et viktig innlegg i etikkdebatten. Bak lukkede dører blir det fattet avgjørelser som vanskelig lar seg etterprøve. Det bør gjøre inntrykk på det politiske flertallet i Stavanger kommune når en ekspert på offentlighet som Arne Jensen mener det er begått så mange lovbrudd på offentlighetsloven at han har mistet tellingen.

Planer er bra å ha, etikkplaner også. Men det er bare praksis som teller når det kommer til stykket.

LES OGSÅ:

Les også

Stavanger svikter varslerne

Les også

På demokratiet løs

Les også

Undersøker mistanke om lovbrudd

Les også

- Kommunen har trolig brutt loven

Les også

Varslet om mobbing - ble refset av toppsjef

Publisert:

Les også

  1. Kommunen har sendt hunden på dør

  2. Lydig hund provoserer kommuneansatte

  3. – Spreng systemet

  4. Ber om svar i bystyret

  5. - Jeg kom med kritikk, og ble stemplet som lite samarbeidsvillig

Mest lest akkurat nå

  1. Stavanger-lege dømt for bedrageri og underslag

  2. Seks nye smittetilfeller i Stavanger

  3. Rundt 100 elever er satt i karantene

  4. Forbrukerrådet mistenker at Lyse driv prisjuks

  5. Nekter å forlenge levetiden for vindturbiner hvis ikke kommunene får mer penger

  6. De savnede i Frafjordheiene er funnet av frivillige letemannskaper