Publikumsfornærmelser

Peter Handke: genial dikter, ideologisk monster, eller bare én delene?

Publisert:

Serberne elsker Ibsenprisen-vinner Peter Handke, mens bosnjakene mener at han, og prisen vi gir ham, tråkker på deres døde. Foto: Francisco Leong, AFP/Scanpix

Morten Strøksnes

Morten Strøksnes portrett.jpg

NESTE UKE kommer den østerrikske forfatteren Peter Handke til Norge, for å motta årets internasjonale Ibsenpris. Den deles ut på Nationaltheatret under Ibsenfestivalen, og er en av verdens rauseste litteraturpriser. Handke, som er den femte vinneren, mottar 2,6 millioner kr fra den norske stat. Prisen er antagelig ment å skaffe Norge en viss internasjonal kulturell kapital. Men hittil har det blitt mest bråk, i hvert fall på Balkan og i Norge. FORFATTERE, ikke minst de beste, er ofte infame, humørsyke og selvrettferdige outsidere med en hang til fanatisme. Handke er likevel i en egen klasse. Under Natos krig mot Serbia tok han serbernes side, og sammenlignet dem med jøder i det tredje riket. Han stilte seg sterkt tvilende til at Srebrenica-massakren og andre serbiske grusomheter hadde funnet sted. Han møtte i hemmelighet den bosnisk-serbiske poeten og lederen Radovan Karadžić, som i løpet av høsten får sin dom i krigsforbryterdomstolen i Haag. Og han holdt sin famøse tale i begravelsen til Slobodan Milošević, foran tjue tusen nasjonalistiske serbere.

Les også

Ydmykende prisutdeling for oss som overlevde

Selv etter at Srebrenica-massakren ble kartlagt i detalj, og tusenvis av lik er blitt gravd opp (7500–8000 bosniere ble drept), har Handke fortsatt å kalle fakta for «de såkalte fakta». Serberne elsker Handke, mens bosnjakene mener at han, og prisen vi gir ham, tråkker på deres døde. HANDKES BIOGRAF Malte Herwig tegner et portrett en forfatter som er besatt av å skrive, og som ble berømt av å fornærme folk. Raseriutbrudd og private skandaler har ofte nådd førstesidene. Da forholdet til den østerrikske skuespillerinnen Marie Colbin tok slutt, publiserte hun for eksempel et åpent brev i mediene. Der anklaget hun Handke for grov vold mot henne, og portretterte ham som en sykelig selvopptatt egoist. Alain Finkelkraut har kalt ham et «ideologisk monster», Jonathan Littell mener kort og godt at Handke er «et rasshøl», mens Salman Rushdie nominerte ham til den internasjonale tullingprisen i 1999. Handke har selv uttalt at han ikke har bagatellisert massedrap, og ser det som en poets plikt å være en motvekt til det språket som makten og journalistikken skaper.

NORGE GIR HAM isteden Den internasjonale Ibsenprisen for 2014. Her hjemme er forfatteren og oversetteren Øyvind Berg, som har bodd mange år i Sarajevo, den som har reagert sterkest. Berg mener mildt sagt det er galt, for ikke å si galskap, å hedre forfatteren som «har applaudert de mest ytterliggående serbiske aktørene».

Juryleder og operasjef Per Boye Hansen ønsker på politikervis «debatten velkommen» – så lenge han slipper å delta.

Juryer forsvarer vanligvis kontroversielle prisvinnere ved å vise til det essensielle skillet mellom personen og litteraturen. Men i tilfellet Handke lar det seg ikke gjøre, ifølge Berg. I Klassekampen onsdag hevder Berg at østerrikerens dramatikk er en direkte iscenesettelse av mannens politiske meninger. Et av skuespillene juryen trekker fram i sin begrunnelse («Reisen i trestammen») leser Berg som en eksplisitt apologi for serbiske fascister. Berg påpeker at stykkets helt er modellert etter Handkes nære venn Novislav Djajic, som satt to år i fengsel for krigsforbrytelser under krigen. Handkes siste stykke, «Immer noch Sturm» («Fremdeles storm»), som prisjuryen kaller «et mesterverk», slipper ikke særlig bedre fra Bergs analyse. Han mener at juryen «enten deler Peter Handkes syn og sympatier, eller så vet den ikke hva den gjør». Berg, som publiserer en lengre artikkel om Handke i tidsskriftet Vinduet i neste uke, mener juryen bør gå av.

I JURYENS OFFISIELLE BEGRUNNELSE sammenlignes Peter Handke og Henrik Ibsen. Juryen benytter et intetsigende og jålete kunstspråk, som umiddelbart smuldrer om man pirker i det. Kanskje er det derfor juryen nekter å stille til debatt om tildelingen på et seminar i Oslo i neste uke. Juryleder og operasjef Per Boye Hansen ønsker på politikervis «debatten velkommen» – så lenge han slipper å delta.

Hans dybde skyldes ofte at det han tar i synker til bunns.

DE FLESTE VIL NOK finne det mer fristende å parodiere Handke, enn å plagiere ham. Temaet i bøkene er ofte språk, eller taushet, om forsøket på å gi verden en form, og om de små, indre katastrofer som gjør livet så ubehagelig og fører til tilbaketrekning fra verden, eller kanskje til og med drap. En av Handkes norske beundrere er Karl Ove Knausgård. For undertegnede er Knausgård en langt mer interessant forfatter enn Handke. Førstnevnte er i mirakuløst nok i stand til å skrive tusenvis av sider om seg selv, uten å virke spesielt selvopptatt eller selvhøytidelig. Handkes pompøse surhet irriterer derimot ofte mer enn den inspirerer. Hans humor virker alltid ufrivillig, og man får mistanker om at den skyldes feil i oversettelsene, noe mine tyske venner sier er en korrekt oppfatning.

Handke er tilsynelatende født med minus 0,9 i promille. Hans dybde skyldes ofte at det han tar i synker til bunns. For øvrig kickstartet han karrieren med stykket «Publikumsfornærmelse» (1966), der publikum blant annet kalles «skitne jøder» og «nazisvin».

GJENNOM SINE meditative og symboltunge verker har Handke høstet stor anerkjennelse og kommersiell suksess, ikke minst i den tysktalende verden. Kanskje er han en så betydelig dramatiker at Ibsen-juryen umulig kunne overse ham. Jeg er ikke kvalifisert til å vurdere dette. Men juryen burde jo ha kompetansen. Den må jo ha skjønt at det ble bråk. Så hvorfor forsvarer den ikke sin geniforklaring av Handke med annet enn floskler? Den gir tross alt Handke 2,6 millioner kr på vegne av Ibsen og den norske stat, som ellers er for politisk prippen til å oppkalle en gate etter Knut Hamsun.

Tre siste kommentarer fra Morten Strøksnes:

Les også

Skotsk exit?

Les også

Ved veis ende

Les også

Fem myter om Israel, Palestina og nabolandene

Publisert: