Vil Høyre måle treåringer?

Det er lett å få inntrykk av at Høyre er tilhenger av å gi frihet og tillit til alle mennesker. Bortsett fra lærere.

Torbjørn Røe Isaksen, skoleideologen i Høyre, måler og måler. Vil han også måle barnehagebarna? Han og statsminister Erna Solberg mener at regjeringens skolepolitikk er en dundrende suksess, men mange elever og foreldre reagerer på leksepress, testing og sammenlikning av skoler.
  • Harald Birkevold
    Harald Birkevold
    Kommentator
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen fra Høyre er en smart fyr, og en av partiets mer beleste ideologer. Han målbærer jevnt og trutt, og med presisjon, gjenkjennelige konservative posisjoner, og betoner troen på individet og betydningen av at enkeltmennesket skal stå i sentrum for politikken.

Derfor er det ikke umiddelbart logisk at samme Isaksen, i sin rolle om politisk sjef for landets skoler, later til å ha mistet denne ideologiske overbevisningen. For i skolen skal det måles, måles og måles. Tilsynelatende ut i fra en vurdering av at lærerne ikke tåler for mye frihet under ansvar.

Voldsomt press

Debattinnlegget fra skoleeleven Mina Cecilie Klasson, som går i 10. klasse på Kannik ungdomsskole, der hun tar kraftig til motmæle mot leksepress og vurderingsregimet, har skapt et stort engasjement. Veldig mange elever, og foreldre, har merket at kravene til elever i 13-års alderen er langt mer påtrengende i dag enn det var da elevenes foresatte gikk på skolen.

LES MINAS STERKE BREV:

Mina i 10E på Kannik: Jeg har fått nok av endeløse dager med presentasjoner og prøver

Dette presset, som starter allerede i første klasse på ungdomsskolen, har ikke oppstått i et vakuum. Tvert imot, dette presset kommer fordi rektorer og lærere landet over merker at kravene til målstyring og den jevnlige målingen og sammenlikningen av skoler har blitt forsterket år for år, og med Høyre i spissen. Presset kommer fra toppen (altså Isaksen og hans kolleger i regjeringen) og forplanter seg gjennom systemet og helt inn på jente- og gutterommene der 13-åringer sitter med lekser, og disse evinnelige presentasjonene, i helgene.

Elevene blir flinkere

Høyre, som akkurat nå er samlet til landsmøte på Gardermoen, later ikke til å være opptatt av dette ideologiske paradokset. Tvert imot, partiet har tatt seg god tid til å gratulere seg selv med suksessen.

Og i rettferdighetens navn: Målingene som hele tiden gjøres, viser at norske elever har blitt flinkere. De såkalte Pisa-undersøkelsene, som sammenlikner ferdighetene til 15-årige elever over hele verden, viser at norske 15-åringer nå har best leseferdigheter i Norden, og at de samme elevene har størst framgang innen naturfag og matematikk.

Dette kan tyde på at satsningen på måling og atter måling har vært en suksess, i alle fall i snever forstand.

LES OGSÅ:

Norske 15-åringer gjør det bedre, viser PISA-rangeringen

Ja til flere pedagoger

Stortingsrepresentant Henrik Asheim, som også er blant partiets ideologer, brukte sin tid på scenen under landsmøtet til blant annet å gratulere kunnskapsministeren med de oppnådde resultatene, men oppfordret samtidig til ikke å la suksessen bli en sovepute. Nå vil han se på barnehagene.

Asheim iler riktig nok til med å understreke at barnehagen ikke skal være skole. I barnehagen skal det være lek og trygghet og omsorg, og med et mål om at minst halvparten av de ansatte skal være lærere eller pedagoger. Det er et fornuftig mål. Det er også fornuftig å kreve at ansatte i barnehager må beherske norsk muntlig. Det er også bra at Høyre ønsker å legge til rette for et mer fleksibelt opptak til barnehagene gjennom året, slik at folk som ønsker seg barn slipper å planlegge akten slik at fødselen stemmer med opptaksgrensene.

Men.

Det betyr ikke, sier Asheim, at barnehagene ikke skal kunne pålegges å sørge for at de små forlater barnehagen med grunnleggende tallforståelse og språkutvikling.

Skal treåringer måles?

Og det er det jo lett å være enig i. Uten å kunne lese, skrive og telle, som ungene skal lære så raskt som mulig etter at de begynner på skolen, er det nærmest umulig å tilegne seg annen kunnskap.

Et naturlig spørsmål, på bakgrunn av Høyres måle-iver i skolen, er om partiet også vil ta til orde for målinger av barnehagebarns ferdigheter. For Asheim snakker om å "stille krav" til barnehagene. Og hvis man først har stilt krav, er det selvsagt naturlig å sjekke om kravet er innfridd.

Vil vi dit? Vil vi at barnehagestyrere, ansatte og barna selv skal måles på tallforståelse og språkutvikling allerede før begynner på skolen? Når de er to år? Tre? Fire?

I programforslaget ligger det formuleringer som "etablere sentrale kvalitetsindikatorer" og "inkludere kvalitetskjennetegn og nøkkeltall ved barnehagene". Dette kan vanskelig forstås som noe annet enn innføring av enda et målesystem.

Gautesete: Kvalitet i barnehagen – vet politikerne hva det er?
Publisert:
  1. Torbjørn Røe Isaksen
  2. Skolepolitikk
  3. Henrik Asheim
  4. Høyre (H)
  5. Høyres landsmøte 2017

Mest lest akkurat nå

  1. Politiet tipset om at det ligger hånd­granater gjemt i skogs­område

  2. Aftenbladet erfarer: Påbud om munnbind kan bli innført på Nord-Jæren

  3. To spillere ferdige i Sandnes Ulf: – Vemodig

  4. Kjerkol om omi­kron-smitten: Regjeringen er klar til å innføre nye til­tak

  5. FHI: Ytterligere to omi­kron-tilfeller bekreftet i Norge hos reisende fra Sør-Afrika

  6. Derfor vil de ikke vaksinere seg