Sandnes mot resten

Kommentar: Stanley Wirak (Ap) gambler med skyhøy risiko når han nekter å være med på kompromisser om Byvekstavtalen. Enden på visa kan bli full, ikke halv, rushtidsavgift.

Publisert: Publisert:

Sandnes-ordfører Stanley Wirak fortsetter å dyrke det aparte forholdet til Fremskrittspartiet og varaordfører Pål Morten Borgli. Foto: Kristian Jacobsen

  • Harald Birkevold
    Kommentator
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Det har ikke akkurat vært noen statshemmelighet at ordfører Stanley Wirak (Ap) i Sandnes er imot rushtidsavgiften som i dag ligger inne i avtalen om bompenger på Nord-Jæren. I august i fjor slapp han nemlig bomben direkte på TV i lokalene til Aftenbladet, mens rundt 3000 sinte Nok er nok-aksjonister sperret Bybrua i Stavanger for trafikk.

– Hvis ikke rushtidsavgiften blir fjernet, vil ikke Sandnes være med på avtalen lenger, sa Wirak, selv om han hadde undertegnet på avtalen bare et drøyt år tidligere.

SE VIDEO HER:

Fra ja til nei

Byvekstavtalen ble undertegnet 15. juni 2017. Partene er de fire kommunene på Nord-Jæren, Rogaland fylkeskommune, Statens vegvesen og Jernbanedirektoratet. Seinere samme sommer ble avtalen spikret mellom disse partene og Staten, ved samferdsels- og kommunaldepartementene.

Avtalen skal bygge på såkalt «lokal enighet». Og det ble også avtalt at den skulle reforhandles i 2018, og deretter hvert fjerde år. Det er en slik reforhandling som nå har strandet på Sandnes’ motstand mot å inngå kompromisser. Det er klart at det skaper frustrasjon. Men hva kan Sandnes ha å tjene på en så steil holdning?

Det er valgår

Vel, det kan hende at det er smartere å spørre hva Stanley Wirak kan ha å tjene på det. For i september er det valg, og Wiraks framtid som ordfører henger på hans mulighet til å fortsette å dyrke det aparte forholdet til Fremskrittspartiet og varaordfører Pål Morten Borgli.

En heltestatus i egen by som mannen som taler, om ikke Roma, så i det minste Stavanger og Staten midt i mot, kan gi ham den nødvendige vinden i seilene.

Alle eller ingen

Men, og det er et ganske stort men: Avtalen som er inngått, og en seinere oppklaring fra vegdirektør Terje Moe Gustavsen, som leder styringsgruppa for Bymiljøpakken, slår tydelig fast et par helt sentrale punkter:

«1. Med «lokal enighet» forstås enighet mellom alle lokale forhandlingsparter – dvs. Stavanger,
Sandnes, Sola og Randaberg kommuner og Rogaland fylkeskommune.
2. Dersom en eller flere lokale parter trekker seg fra forhandlingen betyr det at denne stilles i bero. Samferdselsdepartementet må inn i saken. Inntil avklaring av videre prosess foreligger vil inngått byvekstavtale for Nord-Jæren 2017-2023 være gjeldende».

Les også

Wiraks nei kan gi full rushtidsavgift: Her er tre mulige scenarioer om veien videre

Full skjæring

Altså: Dersom reforhandlingene av pakken ikke fører til full enighet lokalt vil den eksisterende pakken, som er vedtatt av Stortinget, fortsette å gjelde. Med full, ikke halv, rushtidsavgift. Hva slags seier er det?

Men hva om Sandnes ikke nøyer seg med å si nei til en reforhandlet avtale, men erklærer at kommunen ikke lenger anser seg bundet av avtalen i det hele tatt?

Dette er det knapt noen som har våget å tenke på. Milliarder av kroner i belønningsmidler fra Staten står på spill. Kan en part i det hele tatt trekke seg ensidig fra en avtale på en slik måte? Risikerer Sandnes kommune å bli saksøkt? Kan de andre kommunene inngå en ny avtale med Staten som holder Sandnes utenfor? Vil prosjektene stoppe ved kommunegrensa til nei-kommunen i sør?

Hva er viktigst?

Ingen vet.

Er det i stedet mer sannsynlig at Sandnes til slutt bøyer av, fordi Wirak og Borgli innser at det ikke er mulig å oppnå flere kutt i satsene? Hvem vet?

Det hele kan koke ned til hva som er viktigst for de to kamphanene i Sandnes. En avtale med lavere satser eller en politisk flaggsak som kan brukes i valgkampen.

Publisert:
  1. Bygdedyret har våknet fra vinterdvalen. Nå er det på tide å få det til å gå og legge seg igjen

  2. Etablerte medier kappes om å gi disse kyniske selgerne oppmerksomhet

  3. Ja, dyr vil lide

  4. Rogfast er utsatt på ubestemt tid, og takk for det

  5. Det er jammen ikke lett å slåss mot «eliten» når den omfatter ledelsen i ditt eget parti

  6. Føling i fjæra

  1. Kommentator Harald Birkevold
  2. Bymiljøpakken (tidl. Bypakke Nord-Jæren)
  3. Bompenger
  4. Trafikk