Gratis tunnel er dårlig ferje-nytt

KOMMENTAR: Den største utfordringen for Høgsfjord-ferja blir ikke prisen, men folks kjørevaner - og da er det dårlig nytt at Ryfast blir gratis i starten.

Publisert:
Ola Fintland
Journalist

Forsand-ordfører Bjarte S. Dagestad, til venstre, og Sandnes-ordfører Stanley Wirak er opptatt av å beholde ferja over Høgsfjorden når de to kommunene slår seg sammen fra nyttår. Foto: Pål Christensen

Når Ryfylketunnelen åpner 30. desember klokka 12, er det nok mange som har lyst til å teste ut den nye hovedveien til Stavanger.

I stedet for å lese rutetider, stå i ferjekø og sitte på ferja kan folk nå kjøre gjennom tunnelen når de vil både seint og tidlig. Fram til Hundvågtunnelen åpner, er det attpå til gratis.

Det kan fort gi en trang start for Boreal, som skal drive privat ferje over Høgsfjorden fra 1. januar. Derfor er det også lett å forstå at de protesterer mot å betale 3 millioner kroner i kaileie til fylket. Det framstår som et ønske om å gjøre det vanskelig å drive en ferje som er helt avgjørende for at Nye Sandnes skal fungere.

LES OGSÅ:

Les også

Her er takstene for den nye Høgsfjord-ferja

Folks valg i hverdagen

Høgsfjord-sambandet skal trafikkeres av fergen «Bjørnefjord», som vil få det nye navnet «Preikestolen». Mange vil nok fortsatt snakke om den lille pausen som ferja gir og hvilken ekstra naturopplevelse det gir for turister. Spørsmålet er hva de faktisk gjør.

For den private ferja kan ikke bare leve av ferje-romantikere og de som vil gå til Preikestolen. De er helt avhengige av folks valg i hverdagen.

Nå som prisene er kjent, er det neppe bare prisen som styrer valget til folk. Iallfall ikke etter perioden det er gratis. Det største problemet til ferja da vil kanskje være at folk allerede er vant med å kjøre tunnelen. Lavere priser i Ryfast vil også presse ned prisen det er mulig å ta for ferja. I første omgang er det godt nytt for pendlere, men det kan gjøre det vanskelig å drive lønnsomt og dermed beholde ferja.

LES OGSÅ:

Les også

Nye Ryfast-takster vedtatt av fylkestinget

Med vanlig bil vil det koste 134 kroner å kjøre gjennom både Ryfylketunnelen og Hundvågtunnelen, mens ferja over Høgsfjorden vil koste 84 kroner med verdikort.

Det betyr at ferja er det billigste alternativet, og du betaler heller ikke ekstra for passasjerer i bilen. Det er et bra miljøtiltak som oppfordrer folk til å kjøre flere sammen i samme bil. For elbil blir det litt billigere å kjøre tunnel med en pris på 67 kroner mot 84 kroner med ferje.

Kø i Stavanger

Samtidig hjelper det lite å komme fort fram fra Solbakk til Hundvåg hvis det blir kaos og stillestående trafikk på Bybrua når folk skal videre. Store køproblemer i Stavanger kan fort få ferja over Høgsfjord til å framstå som et mer forlokkende alternativ, litt avhengig av hvor man bor og jobber. For det er sjelden kø mellom Lauvvik og Sandnes. Mye handler om å etablere pendlervaner.

Det er neppe slik at folk våkner og lurer på om de skal kjøre Ryfast eller ta ferja over Høgsfjorden til jobb akkurat i dag. Det valget blir langt på vei tatt en gang for alle og handler om hva som oppleves som mest praktisk og hensiktsmessig. Uansett hva man velger, har de fleste en tendens til å forsterke og forsvare det valget overfor seg selv.

Jeg sykler til jobben hver dag. Det er aldri et spørsmål om jeg skal sykle til jobben eller ikke. Hvis det var tvil om hvordan jeg skulle komme meg til jobb hver dag, ville jeg nok oftere valgt bilen. Det er lett å finne en unnskyldning for å velge bil. Nå er det blitt en vane å sykle, og det er rett og slett blitt den beste måten å komme seg til og fra jobb på.

Slik kan det fort bli både for de som velger tunnel og de som velger ferje. Hvis du blir vant med tunnelen, blir det fort det som blir valget i hverdagen. Blir du vant med ferja, fortsetter du med det. Hvis folk ønsker et ferje-tilbud over Høgsfjorden, må de rett og slett velge det i hverdagen.

Publisert: