ATV er et livsfarlig leketøy

KOMMENTAR: ATV er et kjøretøy, ikke et leketøy. Spørsmålet er hvor mange ulykker som skal skje før flere innser det.

Det blir stadig flere ATV-er i Norge, og Rogaland er det fylket som har aller flest.
  • Ola Fintland
    Ola Fintland
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Da jeg gikk på barneskolen på 1980-tallet, og seinere syklet til ungdomsskolen på begynnelsen av 1990-tallet, var det nesten ingen som brukte sykkelhjelm. Det var viktigere å unngå hjelmhår på vei til skolen enn å beskytte hodet.

I slalåmbakken var det vanlig å la håret flagre fritt, eventuelt med et pannebånd over ørene eller en lue dersom det var ekstra kaldt. Det var viktigere å ta seg bra ut i bakken enn å tenke på hodeskader.

Da Finn Christian «Finken» Jagge tok slalåmgull i Albertville OL i 1992, var det med pannebånd – uten hjelm.

Heller ikke i sykkelrittet Tour de France ble det brukt sykkelhjelm de første hundre årene. Hjelm ble først obligatorisk i 2003 med visse unntak. Fra 2005 ble unntaket fjernet, og nå kan du få bot for å kjøre uten hjelm.

Det er ikke blitt farligere å sykle eller å stå slalåm. Men holdningen til sikkerhet har endret seg. Selv bruker jeg sykkelhjelm hver dag når jeg sykler til jobb. Det har hendt at jeg har glemt hjelmen, men det går ikke mange meter før jeg merker at det er noe som mangler.

Les også

ATV kolliderte med traktor i Klepp

Les også

22 år gammel mann i ATV-velt på Vigdel

I utakt med utviklingen

På de aller fleste områder i samfunnet er det strengere krav og økt oppmerksomhet rundt sikkerhet. Unntaket heter ATV (All terrain vehicle), et kjøretøy som kan kalles en minitraktor eller motorsykkel med tre, fire eller seks hjul. Som navnet tilsier, blir de ofte brukt i terrenget både i innmark og utmark. Det er ikke slik at disse kjøretøyene er unntatt alle regler, men det regelverket som gjelder for én ATV, trenger ikke å gjelde for en annen. Motor, vekt og registrering avgjør hvilket førerkort som kreves og hvilke regler som gjelder.

Les også

ATV i grøfta ved Soma gård

Les også

Avløser fikk ATV over seg

Hvis ATV-en er registrert som traktor, er det for eksempel ikke krav om å bruke hjelm. Er den registrert som moped eller motorsykkel, må sjåføren bruke hjelm.

Høyere tyngdepunkt, smalere sporbredde og kortere akselavstand gjør ATV spesielt utsatt for velteulykker der føreren kan komme i klem under kjøretøyet. Men kravet om veltevern gjelder ikke traktorer med egenvekt under 600 kilo.

Krav om veltevern (førervern) på nye traktorer ble innført for mer enn 50 år siden og påbud om ettermontering av veltesikring i gamle traktorer skjedde for over 20 år siden.

Ulykkestallene

På 1960-tallet var det opptil 37 personer som omkom årlig i traktorulykker. Siden den gang har antall traktorulykker gått nedover, selv om traktorparken er blitt større. 2002 var det første året på over 50 år uten dødsulykker på traktor. Det viser at visjonen om null dødsulykker ikke bare er et luftig mål. Det er mulig å oppnå.

  • I trafikken er det registrert 134 ATV-ulykker med personskader i perioden 2006–2013. I disse ulykkene ble 15 drept, 24 hardt skadet og 126 lettere skadet, ifølge Straks-registeret til Statens vegvesen. 14 av ulykkene skjedde i Rogaland.
  • Et mediesøk for perioden 2007 til 2013 avdekket 74 ulykker utenfor offentlig vei med 13 drepte og 71 skadde.
  • Forsikringsdata viser 300 innmeldte skadetilfeller med ATV i perioden 2010-2013. 50 av disse var i Rogaland. Det er dobbelt så mange som i neste fylke på listen.

Hele 70 prosent av de drepte og skadde i ATV-ulykker er menn. Aldersgruppen 15–17 år utgjør nesten en fjerdedel av alle drepte og skadde personer på ATV.

Ulykker med ATV som skjer utenfor offentlig eller privat veg, blir ikke registrert og analysert på samme måte som ulykkene som skjer på vegnettet. Derfor er det vanskelig å si noe om det totale antall ulykker og antall skadde og drepte.

Det er ikke lovlig og fornuftig bruk av ATV som er problemet. ATV-er ble brukt til å ta seg fram da det brant på Dalsnuten nylig.

Sterkt stigende utbredelse

Ved utgangen av 2015 var det registrert 53.640 ATV-er i Norge. Det er tre ganger så mange som for ti år siden, og Rogaland er det fylket som har aller flest, med godt over 4000. Kjøretøy av denne typen kan nå ses overalt i tettbygde strøk så vel som i utmark.

For mange som driver med landbruk, skogbruk og jakt i utmark, har ATV-ene gjort hverdagen lettere. Det er ikke lovlig og fornuftig bruk som er problemet. Utfordringen er de mange som kjøper ATV for å bruke den mer til lek og fornøyelse. Hvis det skjer i ordnede former på en bane, er det selvsagt greit å more seg med motorsport. Men vi kan ikke drive med motorsport i trafikken eller ute i naturen.

Les også

60-åring fra Vigrestad omkom i ATV-ulykke

Les også

77-åring omkom i ATV-ulykke

Behov for opplæring

Dessverre virker det fortsatt som om noen behandler ATV-er mer som et leketøy enn et kjøretøy, og det er en alvorlig fare for sikkerheten. Altfor mange synes at det er greit å slippe til barn bak styret selv om de ikke har førerkort verken for moped, MC traktor eller bil.

Trygg Trafikk har flere ganger pekt på behovet for en egen opplæring. I 2015 laget Statens vegvesen egen temaanalyse for dødsulykker med ATV. Arbeidsgruppen kom med flere anbefalinger om både hjelmpåbud, krav om veltebøyle og krav til teoretisk og praktisk opplæring. Rapporten var ferdig for over to år siden, men ingenting skjer.

I oppfølgingen av nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet står det om teamanalysen at «Arbeidet er fullført. Ingen ytterligere aktivitet nødvendig.»

Det er fristende å sitere den danske forfatteren Vilhelm Bergsøe: «En dag da Satan fikk i sinn at intet skulle skje, da satte han i verden inn den først komité». Spørsmålet er hvor mange ulykker som skal til for at noe skal skje. ATV er ikke noe leketøy, det er et kjøretøy.

Publisert:
  1. Statens vegvesen
  2. Trygg Trafikk
  3. Førerkort
  4. Trafikk

Mest lest akkurat nå

  1. Stigende koronatall: Flere innlagt og flere smittet

  2. Flere pasienter utviklet spredning av kreft mens de deltok i norsk kreftstudie. – Vi er veldig lei oss

  3. Mange hoster. Slik finner du lettere ut hvilket luftveisvirus du er smittet av

  4. Her sto det en hytte. Så forsvant landskapet rundt, bit for bit. Nå får eieren ikke bygge den opp igjen

  5. Mikal Stømne (24) gikk ned 84 kilo på egen hånd. Fem grep ble avgjørende.

  6. Berntsen skryter av tidligere vikingelev: - Jostein er en flott kaptein