Tragisk at Airbus ikke tok læring i 2009

KOMMENTAR: Airbus og de europeiske luftfartmyndighetene EASA kunne rettet opp feil etter en lignende ulykke i 2009, men gjorde ikke nok. Det er bra at Havarikommisjonen nå tar tak i dette.

Fra minnemarkeringen ett år etter at 13 mennesker omkom da et Airbus Helicopters H225 Super Puma fra CHC Helikopter Service styret ved Turøy 29/4-2016. Hurtigbåten «Ekspressen» fraktet pårørende og andre involverte.
  • Hilde Øvrebekk
    Hilde Øvrebekk
    Kommentator
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

29. april 2016. Et helikopter var på vei fra Equinors (dengang Statoil) Gullfaks B-plattform. Det var et Airbus-helikopter av typen EC225, en såkalt Super Puma, eid av CHC Helicopter Service.

Det var bare ti minutter til landing, og så skjedde det. Helikopterturen var normal, helt fram til rotorbladet løsnet og helikopterkroppen falt som en stein i bakken på en holme ved Turøy utenfor Bergen.

Alle de 13 ombord døde. Det var den verste helikopterulykken på norsk sokkel på 40 år. En hel oljebransje og en hel nasjon var i sorg.

Ventet på svar

De etterlatte har ventet lenge på svar. De har fått vite hvilken del i helikopteret som knakk. De som har fulgt med, vet mye om hva et planetgir er.

Ifølge Havarikommisjonens rapport fra 2017 var det en utmattelssessprekk i ett av tannhjulene i et av planetgirene som hadde ført til at rotoren løsnet.

Les også

Havarikommisjonen: Feilen som førte til Turøy-styrten utviklet seg usynlig

Men det Havarikommisjonen ikke har kunnet svare på, er hvordan dette kunne skje. Hva var det som gjorde det mulig at hovedrotoren løsnet?

På torsdag fikk vi svaret: En metallpartikkel hadde kommet seg inn i giret og laget en sprekk, som over tid utviklet seg til et brudd. Havarikommisjonen konkluderte med at det ikke var mulig å oppdage dette og at det ikke hadde skjedd noe galt under vedlikehold.

Men ulykken kunne likevel vært unngått.

Regn på Sola

La oss spole tilbake til 20. september 2016. Det er en regnfull dag på Sola. På Scandic airport hotel er helikopterindustrien samlet på den årlige Solakonferansen. De har fått celebert besøk - sjefen for Airbus Helicopters Guillaume Faury. Han er der for å kondolere og vise sin medfølelse for de etterlatte og alle andre som er berørt av ulykken, sier han.

Men i samtaler med media i etterkant, virker det mer som han er der for å fortelle at dette ikke var Airbus’ feil.

Han prøvde å skylde på en hendelse der motoren i ulykkeshelikopteret hadde falt av en transport i Australia 260 timer før ulykken, noe Havarikommisjonen på torsdag utelukket.

Han argumenterer sterkt for at helikoptertypen EC225, som da hadde blitt satt på bakken, bør bli satt i drift igjen på norsk sokkel. Tross fine ord, var det ingen ydmyk Airbus-sjef som var på Sola.

Da det hadde gått nesten et år siden ulykken, viste TV2 en dokumentar. Den viste hvordan både ulykken ved Turøy og en ulykke med nesten samme helikoptertype og identisk girboks utenfor Skottland i 2009 ble utløst av et brudd i et tannhjul i girboksen. Også der falt hovedrotoren av, og alle de 16 ombord døde.

Les også

Omstridt helikopter-type til Island og Ukraina

Kunne vært unngått

Faury innrømte at Turøy-ulykken kunne vært unngått dersom selskapet hadde tatt læring av det som skjedde i 2009.

– Alt vi gjør nå, burde vært gjort tidligere, sa han.

Dette bekreftet også Havarikommisjonen kort tid etter, da de la fram en utvidet foreløpig rapport 28. april 2017. Og det gjorde de også på torsdag.

Det at en hovedrotor løsner og faller av kan sammenlignes med et vingebrudd på et fly, ifølge Ingvild Ytrehus, seniorrådgiver i Havarikommisjonen. Det at det har skjedd to ganger på syv år, har gjort at de har gravd så dypt som mulig for å finne årsaken.

I 2009 fant den britiske havarikommisjonen ikke den delen som falt av, men konklusjonen var omtrent lik konklusjonen den norske havarikommisjonen kom med på torsdag.

Denne ulykken var også et resultat av et utmattingsbrudd i et andretrinns planetgir.

Airbus mente i 2009 at den ulykken skyldtes vedlikeholdsfeil. Havarikommisjonen mener nå at de tiltakene Airbus, og det europeiske luftfartstilsynet EASA, satte inn ikke var gode nok.

Les også

«Verdens beste» advokater bistår Turøy-etterlatte med erstatningskrav mot Airbus

Tar ansvar

Havarikommisjonen kommer med 12 anbefalinger til bedring av helikoptersikkerheten. Mye er rettet mot EASA, Airbus og deres underleverandører, og mange av anbefalingene er de samme som etter ulykken i 2009.

Blant anbefalingene er at Airbus bør revurdere designet på girboksen på Super Pumaen. Og at EASA bør endre godkjenningskravene.

Airbus sier at selskapet tar imot anbefalingene. De har allerede satt inn tiltak, og det er bra hvis de denne gangen har tatt læring.

Det er ingen garantier for at det aldri vil skje ulykker igjen. Men på norsk sokkel bør vi ha selskaper som selv tar ansvar og ser en verdi i å lære av sine egne feil. Ikke de som prøver å skylde på alle andre og fraskrive seg ansvar.

Både Airbus og EASA bør lese nøye gjennom anbefalingene denne gangen. Det er tragisk at de ikke gjorde det i 2009. Nå er tiden for å være ydmyk, og lytte, og sørge for at ikke enda en ulykke skjer.

I vinter ble det kjent at amerikanske advokater arbeidet med et erstatningskrav rettet mot Airbus og deres underleverandører på vegne av Turøy-etterlatte. Etter konklusjonene i rapporten fra Havarikommisjonen bør de nå fram med dette.

Les også

  1. Arne Roland slutter som sjef for CHC Helikopter Service: - Det har vært tøffere enn jeg hadde trodd

  2. Industri Energi krever møte med samferdselsministeren etter opphevelsen av Super Puma-forbud

Publisert:

Kommentator Hilde Øvrebekk

  1. Folk for­tjener bedre og sanne svar fra en olje- og energi­minister midt i en strøm­krise

  2. Staten kan ikke betale for alt

  3. Ingen vei utenom kjernekraft og gass, hvis Europa ikke skal leve i en konstant energikrise i årene som kommer

  4. Tiltakene må være forholdsmessige og forståelige. Det er de ikke nå

  5. Med Frps forslag har poli­tike­rne sjansen til å stoppe elek­trifise­ringen av sokkelen. Den sjansen bør de gripe

  6. «Vi kan ikke fortsette å stenge ned et helt sam­funn fordi vi har et helse­vesen som ikke fun­gerer»

  1. Kommentator Hilde Øvrebekk
  2. Norsk sokkel
  3. Erstatningskrav
  4. Puma
  5. Vedlikehold