FNB er blitt et parti som alle andre

KOMMENTAR: Hva gjør FNB-velgerne nå når det viser seg at politikerne de har valgt, inngår kompromisser i stedet for å være kompromissløse mot bompenger?

Publisert: Publisert:

Frode Myrhol og FNB valgte Kari Nessa Nordtun og de rød-grønne de neste fire årene. Dette veivalget blir fulgt med argusøyne av de fundamentalistiske motstanderne av bompenger. Foto: Pål Christensen

  • Harald Birkevold
    Kommentator

I november ble ordførerne på Nord-Jæren enige om en ny avtale, og i forrige uke signerte styringsgruppa for Bymiljøpakken en revidert avtale for prosjekter til en samlet pris på nesten 30 milliarder kroner. Målet om at veksten i biltrafikken skal stanses, står fast.

Mandagens maratonmøte i kommunestyret i nye Stavanger dreide seg for en stor del om debatten om budsjettet som det nye flertallet har lagt fram. Det budsjettet inneholder ikke mye om bompenger. Og grunnen til det er at bompengene blir besluttet i styringsgruppa.

Har oppnådd mye

Frode Myrhol, gruppeleder i Stavanger og partileder (får vi tro) i FNB, mener at han og bystyregruppa til FNB har oppnådd mye i bompengesaken. Rushtidsavgiften forsvinner. Det blir halv takst for elbiler. Bommen på Bybrua blir snudd. Det statlige bidraget til prosjektene i Bymiljøpakken øker kraftig.

Det er i det hele tatt mye Myrhol og de andre bompengeaksjonistene kan skrive på kontoen for politisk gjennomslag. Opprøret mot bomringene har endret det politiske landskapet. FNB har gått fra et lokalt opprør til en nasjonal politisk kraft, og FNB har plaget Fremskrittspartiet der det smerter mest: altså midt i den politiske spagaten som innebærer at Frp er imot bompenger lokalt, men stemmer for i Stortinget.

Kompromisser

Men, og det er et ganske stort men: FNB har fått politisk gjennomslag fordi partiet har inngått kompromisser. Bompengene forsvinner nemlig ikke. Målet om nullvekst i biltrafikken står fast. Staten insisterer på at disse rammene skal styre utviklingen, og det har FNB godtatt.

Svikter FNB sitt politiske DNA når partiet må fire på prinsippene for å få innflytelse? Blir ikke FNB da et parti som alle andre, og hva synes velgerne deres om det? Et frampek om de stridighetene en mer kompromissvillig linje kan føre til, kom allerede i tiden rundt kommunevalget i høst.

Er FNB en folkeaksjon mot bompenger, eller en folkeaksjon mot MER bompenger? Uroen i enkelte lokallag i FNB, som Klepp og Sandnes, skyldes delvis en maktkamp internt i FNB som handler om posisjoner og makt, men også en ideologisk uenighet, der deler av partiet ønsker å fortsette som et rent opposisjonsparti for de velgerne som er kategorisk imot bompenger.

Sjursens dilemma

Sigurd Sjursen, grunnlegger av Nok er nok-aksjonen og nyvalgt bystyrerepresentant for Frp i Sandnes, illustrerer dette poenget godt. Han er, som Frode Myrhol i Stavanger, i utgangspunktet bundet av sitt eget partis kompromiss. Stemmer han imot for å bevare sitt gode navn og rykte, risikerer han – i teorien – eksklusjon.

Sjursen ville utvilsomt blitt en helt blant bompengemotstanderne hvis han valgte å risikere en eksklusjonssak. Men han ville mistet muligheten til å jobbe for sine politiske mål fra innsiden. Nå skal det tilføyes at Frp neppe er så dumme at de ekskluderer en så populær og fersk representant for å følge sin overbevisning. Sjursens dilemma er jo høyst reelt og forståelig.

Ansvarliggjøring

Akkurat slik har også Frode Myrhol og hans kommunestyregruppe i Stavanger resonnert seg fram til at det er bedre å ha makt enn å sitte på utsiden. Valgresultatet i Stavanger ga FNB en drømmeposisjon på vippen. FNB kunne også ha støttet en løsning som hadde gjort Høyres John Peter Hernes til ordfører, men det hadde ikke gjort dilemmaet mindre. Bare spør Frp.

Det brukes fortsatt harde ord i kommentarfeltene, men hva betyr det så lenge de folkevalgte beslutter bompenger uansett?

Bymiljøpakken for Nord-Jæren handler om store penger, der statlige belønningsmidler til flere milliarder kroner ligger i potten. Det er et stort politisk flertall bak ønsket om å komme Staten i møte for å få tilgang til disse pengene, som skal finansiere en haug med nødvendige investeringer i tiltak for både myke og harde trafikanter.

Det er enkelt å være imot bompenger uten å måtte ta ansvar for konsekvensene av å si nei. Det er noe som alle partiene som er prinsipielt imot bompenger blir smertelig klar over så snart de blir ansvarliggjort.

Klam omfavnelse?

Slik sett kan det ha vært en genistrek å innlemme både Frp og FNB i flertallskonstellasjonene i Stavanger og Sandnes. Er bompengeopprøret slutt når aksjonistene har blitt folkevalgt? Mye tyder på det. Det brukes fortsatt harde ord i kommentarfeltene, men hva betyr det så lenge de folkevalgte beslutter bompenger uansett?

Staten kommer åpenbart ikke til å godta stadig nye forsøk på å reforhandle byvekstavtalen for Nord-Jæren. Den avtalen som kommunestyrene og fylkestinget nå gir sin velsignelse, vil gjelde en god stund framover.

Følges med argusøyne

FNB i Stavanger vil selvsagt bli fulgt med argusøyne av opprørerne i egne rekker. I Oslo, og til dels i Bergen, domineres partiet av fundamentalister som ikke vil inngå noen kompromisser. De vil jobbe i kulissene for å svekke Myrhols stilling i partiet.

FNBs mulighet ligger i å vise i praktisk politikk hvordan FNB har påvirket bymiljøpakken i en retning som kommer deres velgere i møte. Noen velgere vil ikke godta noen kompromisser. De er det ikke mulig å tilfredsstille i dagens virkelighet. Spørsmålet er hva bompengefundamentalistene gjør nå, når dem de valgte inn i politikken er blitt helt vanlige politikere.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Gutt (16) omkom i ulykke hjemme

  2. Butikkansatte fant tyv i kjelleren

  3. FNB-leder Myrhol tjener mer enn statsministeren

  4. – Jeg ble utnyttet av Eddi Eidsvåg

  5. Tomme midtseter er ikke blant forslagene

  6. Nordmenns feriebudsjett synker drastisk. Samtidig ser det lyst ut for miljøvennlige reiser.

  1. Bompenger
  2. Frode Myrhol
  3. Nord-Jæren
  4. Bymiljøpakken (tidl. Bypakke Nord-Jæren)
  5. Kommentator Harald Birkevold