Det store togrøveriet

FRIPENN: Toget til Oslo kommer fortsatt til å bruke like lang tid som for 50 år siden, men det muntrer selvsagt at det blir drevet av noe som høres ut som en pornoklubb i Soho.

Publisert: Publisert:

Under samferdselsminister Jon Georg Dale har Jernbanedirektoratet satt ut Sørlandsbanen til den private tilbyderen med det dårligste anbudet. Foto: Håkon Mosvold Larsen, NTB scanpix

  • Sven Egil Omdal
    Journalist
iconDenne artikkelen er over ett år gammel
  • Først publisert 15. desember 2018.

Tirsdag vil samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) forsikre Stortinget at det ikke trengs noen ekstern granskning, fordi det ikke er noe muffens med privatiseringen av Sørlandsbanen. Det vil bli som å høre Agatha Christie bedyre at det er helt trygt å reise med Orientekspressen. Her trengs ingen Hercule Poirot.

Om et drøyt år forlater det første Sørtoget Stavanger stasjon. Det litt pussige navnet på et tog som også skal gå nordover, vestover og østover, viser at fremmedfolk har overtatt. Go-Ahead, heter de, og de kan skrøne med begge øynene åpne.

Les også

Språkrådet advarer mot navnebytte på Sørlandsbanen

Den dårligste vant

Aftenposten har avdekket mye, men ennå gjenstår å finne ut nøyaktig hva som skjedde da Jernbanedirektoratet ga kontrakten til den dårligste søkeren.

I siste runde la Go-Ahead seg brått 21 prosent lavere i pris enn de to andre finalistene, NSB og svenske SJ. Britene hadde fått tydelige signal om at det var noe slikt som måtte til. Det virker som noen har anstrengt seg for at de to offentlig eide selskapene ikke skulle få kontrakten, til tross for at de hadde de beste tilbudene. Da var det nødvendig å se helt bort fra at Go-Aheads eiere driver alle de fem linjene i Storbritannia hvor passasjerene er minst fornøyd. I Norge skal det selvsagt bli helt annerledes. Løfter er tollfrie i det indre marked.

På forhånd var det bestemt at kvalitet skulle vektes med 60 prosent i anbudet. Hva kvalitet betyr for en togoperatør, ble spesifisert i 15 punkt. Go-Ahead var best på ett – 1 – av disse punktene, og svakest på alle de tre som skulle telle mest. Altså: På det viktigste feltet var vinneren den desidert svakeste. Det ene punktet der Go-Ahead scoret høyest, var leverandørens tilgjengelighet for publikum. Det er godt å vite når vi skal begynne å klage.

Den viktigste årsaken til at Go-Ahead kunne dumpe prisen, er at de har lagt inn i kalkylen at forskrekkelig mange flere rogalendinger kommer til å velge Jærbanen, hele 500.000 over fem år. De kan ikke ha sett en jærbu kysse bilen etter å ha polert den.

Britene fikk kontrakten fordi de har vurdert potensialet for trafikkvekst langt mer positivt enn de to konkurrentene. Trikset med å dra opp inntektene har jo reddet mang en budsjettansvarlig – helt til virkeligheten traff dem i pannen.

Ifølge Jernbanedirektoratet står Go-Aheads optimistiske passasjeranslag ikke i kontrast til at selskapet scorer dårligst på punktet om innsats for å skaffe flere passasjerer. Det er åpenbart ikke noe krav for å bli ansatt i direktoratet at man skjønner hva man selv sier. Hvis Go-Ahead har rett om hvor mange flere som kan tenke seg å ta toget, ville jo SJ og NSB fått enda større gevinst, fordi de – ifølge det samme direktoratet – har bedre planer for nettopp rekruttering av nye kunder.

Hvordan spare – med slaveri?

På utgiftssiden finnes det også litt av hvert som kan friste til ekstern granskning. Hvor fant Go-Ahead innsparingene som plutselig gjorde budsjettet så attraktivt at de vant konkurransen?

Togsettene kan de ikke spare på, de skal eies av staten. Det samme skal skinnegang og stasjoner. Billettene skal selges av det statlige selskapet Entur, som også skal ha den beste appen for informasjon om all kollektivtrafikk i landet. Vedlikeholdet av togene skal utføres av Mantena AS, som også eies av staten, og som bedyrer at de har gitt samme tilbud til alle de tre konkurrentene. Go-Ahead har også lovet de ansatte at de skal få beholde sine lønns- og pensjonsbetingelser, i hvert fall ut tariffperioden.

Da gjenstår uniformer, utgifter til buss for tog og renhold. Det går selvsagt an å finne en slavefabrikk i Bangladesh eller Vietnam som underbyr dagens uniformsleverandør til NSB, og å presse renholdernes lønn enda mer. Men noen hundre millioner i året blir det jo ikke av slikt. Om bussene sier Go-Ahead til Aftenposten at de samarbeider med en stor, men foreløpig anonym, leverandør «som har god kunnskap om det aktuelle området». Det aktuelle området hvor Sørlandsbanen når som helst kan trenge hjelp fra buss, er Oslo – Akershus – Buskerud – Vestfold – Telemark – Aust-Agder – Vest-Agder – Rogaland. Hvor mange store og erfarne busseiere finnes det her, og hvorfor skulle de leie seg ut billigere til britene enn til svenskene eller nordmennene?

Les også

Siste nytt: NSB-renholdere får beholde jobben med Go-Ahead

EUs jernbanepakke

Privatiseringen av Sørlandsbanen er første steg i en total omlegging av norsk jernbane, vedtatt av et flertall der KrF var på vippen. KrF har også signalisert at de ikke vil stemme med resten av opposisjonen i kravet om ekstern granskning. EUs fjerde jernbanepakke kommer antakelig til behandling i Stortinget samtidig med at KrF sitter i ekteskapsforhandlinger med den stadig mer polygame Erna Solberg. Det er antakelig fåfengt å håpe at norsk selvråderett over jernbanen blir lagt i potten. Men hvorfor er EU-motstanderne i Fremskrittspartiet de ivrigste til å la norske tog bli styrt fra Brussel og London?

Hvis jernbanepakken blir vedtatt, blir det ikke mulig for framtidige storting å reversere prosessen, uansett hvor dårlig det måtte gå med Go-Go-Ahead, og uansett hva velgerne måtte mene. Som de sier i EU: Valg endrer ikke noe.

Da Ketil Solvik-Olsen fikk vedtatt jernbanereformen, sa han at den ville koste noen hundre millioner kroner. Hittil har den kostet 1,3 milliarder. Mesteparten er gått til å partere NSB og omdanne Jernbaneverket til Jernbanedirektoratet og Bane NOR; nye direktører er ikke billige. Ingenting er brukt til å legge nye skinner og bore nye tunneler gjennom Drangsdalen, hvor togene fortsatt kjører langsommere enn noe annet sted i Norge.

Men fra neste år vil i det minste konduktørene ha nye uniformer.

Les også: Aftenbladet dro til England og møtte Go-Aheads kunder

Publisert:

Les også

  1. NSB slo Go-Ahead på 12 av 15 kvalitetspunkter. To endte uavgjort.

  2. Ekspert mener spilleregler ble brutt da Go-Ahead slo NSB og SJ

  3. Statsråd må svare på spørsmål om toganbudet

  4. Dale nekter for politisk styrt toganbud – blir ikke trodd

  5. Anbudsrunden blir ikke gransket

Mest lest akkurat nå

  1. Barnehageansatt i Stavanger koronasmittet – 16 i karantene

  2. Ryfylketunnelen stengt i ett felt på grunn av syklist i tunnelen

  3. Pressekonferanse klokka 14: Helsedirektoratet vil i dag anbefale bruk av munnbind, også munnbind laget av tøy

  4. Sterkt comeback fra Kaizers-gitaristen

  5. Stor pågang på koronatelefonen i Stavanger. Rekordhøyt antall vil teste seg

  6. Varaordfører: – Klønete av Statens vegvesen - bør dekke Ryfast-regningen selv

  1. Go-Ahead
  2. Jernbanedirektoratet
  3. Vy
  4. Jernbanereformen
  5. Sørlandsbanen