Nok snakk om Rennfast

LEDER: Rennfast og Byfjordtunnelen vil være hovedveien fra nord til sør i fylket i mange år. De stadige stengningene er uakseptable. Det er nok prat nå, det må handles.

Fri bane under Byfjorden er langt fra noen selvfølge. De siste sytten månedene har tunnelene i Rennfast vært stengt 144 ganger. Det er uakseptabelt, mener Aftenbladet.
  • Leder
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Allerede før vi skrev juni, hadde Byfjordtunnelen mellom Randaberg og Sokn vært stengt 38 ganger. De stadige bruddene i hovedveiforbindelsen mellom Stavanger og Bergen er ikke bare en plage for de reisende, de koster også penger for de næringsdrivende som er avhengige av veien.

I 2019 var Rennfast stengt hele 86 ganger, og det ser ikke ut som det blir bedring i år. Statens vegvesen arbeider for å få på plass mer smidige ordninger for å få i gang igjen trafikken raskere etter uhell og uønskede hendelser i tunnelene.

Statens vegvesen sier at de arbeider med smidigere løsninger for å redusere tiden det tar fra en hendelse oppstår, som motorstopp eller andre problemer med kjøretøy, til tunnelen igjen kan åpnes. Det trengs, for når trafikken er tett - og det er den ofte - oppstår det raskt kilometerlange køer i begge retninger.

Blant tiltakene som er til «vurdering» er egen redningsbil, bedre informasjon til trafikantene og nedsatt fartsgrense ved uønskede hendelser. Men, sier vegvesenet, det kan ta tid før alt dette er på plass.

Tid er med respekt å melde en luksus Statens vegvesen ikke lenger kan unne seg. Situasjonen er uholdbar, og det har den faktisk vært lenge. Det er uforståelig at det kan ta så lang tid å finne tiltak som kan avhjelpe den prekære mangelen på regularitet i Rennfast.

Bilberging er den helt dominerende årsaken til stengning av både Byfjord- og Mastrafjordtunnelene. I gjennomsnitt sju ganger i måneden de siste 17 månedene. Da sier det seg selv at en lett tilgjengelig bergingsbil på begge sider av fjorden ville ha kortet ned reaksjonstiden betydelig.

Rogfast er igjen utsatt, og den politiske viljen til å pøse nye milliarder inn i tunnel under Boknafjorden er svekket. Det betyr at Rennfast vil forbli hovedferdselsåren mellom Sørlandet og Vestlandet i mange år, og kanskje for alltid.

Hadde Rennfast blitt bygget i dag, ville tunnelene hatt to løp og vært mindre bratte. Men slik er det ikke. Og da vil sjansen for stans ved uhell også være høyere. I tillegg kommer et sterkt økende antall elektriske kjøretøyer, med de spesielle utfordringene de byr på ved brann.

Den eneste fornuftige løsningen er å etablere en permanent løsning for rask bilberging. Stavanger kommune bør vurdere å bli med i et spleiselag. Rennfast er ikke bare hovedveien på Vestlandet, det er en hovedvei gjennom Stavanger også.

Tid er med respekt å melde en luksus Statens vegvesen ikke lenger kan unne seg

Les også

  1. Byfjord­tunnelen har vært stengt 38 ganger hittil i år

  2. Disse grepene skal redusere stengning av Rennfast-tunnelene

  3. – Dette er faktisk helt på trynet

  4. Slik vil de øke oppetiden

  5. Ny fartshump for Rogfast

Publisert:
  1. Rennfast
  2. E39
  3. Samferdsel
  4. Statens vegvesen
  5. Rogfast

Mest lest akkurat nå

  1. Stavanger-forfatter inn i regjeringsapparatet med et klart selfie-råd til kulturministeren

  2. Disse har søkt på jobben som kultursjef i Stavanger

  3. Langer ut mot konkurrent etter protest: – Latterlig og flaut

  4. Sira Kvinas største magasin er mer enn halvert. Nå ses villreinens gamle trekkvei

  5. Ålgård-drapet: Offeret ba om hjelp for å bli kvitt drapstiltalte

  6. Fylket: Budsjett­sam­arbeidet slår sprekker. Ett parti trekker seg ut