Ryfast er et viktig regionalt prosjekt

LEDER: Ryfast handler om langt mer enn å gjøre det lettere for ryfylkingene å komme til Nord-Jæren. Det er et regionalt prosjekt med stor nytteverdi i alle ender av tunnelene.

Lekeplassen ved Madlaveien er blant friområdene som har fått en oppgradering som følge av Ryfast-prosjektet. Foto: Marie von Krogh

  • Stavanger Aftenblad
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Og vi kan strekke det lenger, fordi det gjør noe med hele arbeids- og bosettingsmønsteret i regionen.

Fødselen for Ryfast, som endelig er komplett ferdig onsdag ettermiddag, var lang og trang. Dåpen har også vært full av komplikasjoner, først og fremst fordi åpningen stadig er blitt utsatt det siste halve året. Koronasituasjonen er litt av årsaken til dette, men har først og fremst ført til at det blir litt lite glitter, stas og korps. Samferdselsministeren åpner de siste tunnelene med en imaginær snorklipping på video.

Det lengste tunnelløpet, Ryfylketunnelen, åpnet allerede i romjulen i fjor. Selv om det ennå tar litt tid før bompengeregimet er på plass, har vi fått indikasjoner på at store endringer er på gang. Det foreløpig viktigste er selvsagt at ryfylkinger med arbeid eller oppdrag på bysiden av fjordene, har fått en helt ny fleksibilitet. Livene deres blir ikke lenger styrt av ferjetider og kanselleringer på grunn av dårlig vær.

Vi ser også at trafikken går andre veien. Forhåpentlig har dette mer enn nyhetens interesse for innbyggerne i Sør-Rogaland. De har oppdaget at det er mer enn Preikestolen på den andre siden. Kanskje gir dette også en opptur for Ryfylkes næringsliv. Både overnattings- og serveringsbedrifter, kjøpesentre og bygg- og anleggsbransjen kan få etterlengtede oppturer. Boligmarkedet er allerede i endring.

Etter lange og bråkete anleggsår, har det også skjedd store positive endringer i Stavanger. Flaskehalsen Tjensvollkrysset vil helt sikkert bli lettere å forsere når Eiganestunnelen er åpen. Fra byøyene er det nå kommet et alternativ til Bybrua, som også har vært overbelastet i mange år.

Les også

Dette betyr Ryfast for Stavanger

At mye trafikk nå skal gå under, ikke gjennom, sentrale deler av byen, betyr også veldig mye for både bymiljø, beboere, men også trafikantene, som får en mindre frustrerende reise til sin endestasjon.

En ekstrabonus er det at det er opparbeidet fine områder i arealene rundt tunnelmunningene. Det skulle bare mangle, men den tradisjonsrike lekeplassen i krysset Madlaveien/Motorveien har fått en fin ansiktsløftning. Og etter nesten 50 års brutal atskillelse (på grunn av Motorveien) mellom Vålandskogen og Mosvannet, er de to områdene gjenforent med et stort og flott parkområde.

Ryfylkeforbindelsen har ført til mye turbulens, politisk strid og vondt blod, men nå skal vi gratulere hele Rogaland med dagen.

Les også

  1. Endelig er det nye friområdet og lekeplassen ved Ryfast åpnet

  2. Vil bygge landemerke ved Mosvatnet

  3. Bompengekrangel om parker og grøntanlegg

Publisert:

Ryfast

  1. Ny fase for Ryfast og ny fase for Høgsfjord­sambandet

  2. Ryfast-krangel: Krever 200 millioner fra Vegvesenet

  3. – Målet er å kunne ta betalt i februar

  4. Vegvesenet hevet kontrakten med Tecsidel. Det kan de ikke gjøre, mener det spanske selskapet

  5. Bilfører stoppet i Ryfast – for å sove

  6. – Det virker som om målet er å ta knekken på privat ferje, sier Borgli

  1. Ryfast
  2. Nord-Jæren
  3. Leder
  4. Ryfylketunnelen
  5. Eiganestunnelen