Strakstiltak nødvendige i Suldal

LEDER: Riksvei 13 gjennom Suldal er for viktig til at rassikring skal være et diffust framtidsscenario.

Rydding av veien etter raset i Suldal forrige helg. Foto: Heidi Hjorteland Wigestrand

  • Leder
Publisert: Publisert:

Sist helg ble kommunen igjen rammet av at et ras stengte en viktig ferdselsåre. Det berører selvfølgelig langt flere enn dem som bor i Suldal. Det er avgjørende for både Ryfylke og omkringliggende områder at Ryfylkevegen er trygg og åpen. For kommunens egne innbyggere er det den viktigste ferdselsåren de har, blant annet kjører skolebussen gjennom rasområdet to ganger i døgnet.

Etter at Sandsfjord bru åpnet i 2015 og Ryfylketunnelen åpnet i fjor, er betydningen til strekningen mellom Stavanger og Suldal blitt mye større. Det er ikke en bare spektakulær turistvei, men er også blitt et åpenbart bedre alternativ som gjennomfartsvei for stadig flere.

Da trengs stabilitet og forutsigbarhet. Selv om veien ble raskt åpnet etter søndagens ras, har den siden mandag vært nattestengt og dermed allerede skapt unødvendig usikkerhet og frustrasjon.

Det vil være uredelig å påstå at myndighetene har neglisjert farene på den utsatte strekningen i Rødsliane ved Lovraeidet. De har vært klar over faren og ny tunnel ligger inne i Nasjonal transportplan, men det kan bli både 2024, 2025 og 2026 før det blir en realitet. Hvis det blir en realitet, for foreløpig er det bare en del av en plan.

Mange steinblokker kan ha rast ned i veien før den tid. Spørsmålet er om det kan gjøres tiltak som kan avhjelpe farer og ustabilitet nå. Svaret må være ja, men Vegvesenet opplyser til NRK Rogaland at selv det å sette opp et fanggjerde kan være for farlig. For to år siden kåret for øvrig NRKs fag- og publikumsjury strekningen mellom Sand og Erfjord til landets tredje farligste.

Les også

Rasutsatt vei i Suldal kan være for farlig å sikre

Selv om det er mange strekninger langs vestlandsfjordene som skriker etter oppgradering, er det mye som taler for at nettopp riksvei 13 gjennom Suldal bør ligge langt framme. Det var lite om å gjøre for at det hadde gått virkelig ille da raset gikk søndag formiddag.

Da samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) torsdag var i Stavanger for å strø milliarder over byvekstavtalen for Nord-Jæren, var han ikke umiddelbart like raus overfor utfordringene i Ryfylke.

Det var ikke uventet. En statsråd trenger mer forankring før han kan gå ut med så kostbare løfter, men han var åpen både for midlertidige utbedringer og framskyving av tunnelplanene, som i 2017 ble kostnadsberegnet til 800 millioner kroner. Her trenger Suldal støtte fra hele fylket for å holde denne saken varm.

Les også

  1. Erling kjørte nesten rett inn i raset i Suldal

  2. Ellevill sommer­suksess for Suldal Bad: – Det finnes ingen som oss

  3. Vi spiser mye mer importert frukt enn norsk. Det ønsker Ryfylke å gjøre noe med

Publisert:

Rasutsatt: Rødsliane på Rv 13 i Suldal

  1. Særleg dagar med mykje regn får fram tankane om ras. Frykta for at ein dag kan det gå gale

  2. Strakstiltak nødvendige i Suldal

  3. Rogalands verste ras-strekning: – Jeg føler det på kroppen hver dag

  4. Skredvakt og natte­stenging på riksvei 13 i Suldal

  5. Rasutsatt vei i Suldal kan være for farlig å sikre

  6. Erling kjørte nesten rett inn i raset i Suldal

  1. Rasutsatt: Rødsliane på Rv 13 i Suldal
  2. Ryfylketunnelen
  3. Suldal
  4. Solbakk
  5. Ras