Beredskap i en ny tid

LEDER: Storbrannen på Stavanger lufthavn viser at beredskap og oppdatert kunnskap om branner må være en integrert del av nye byggeprosjekter.

Publisert:

Komplekse og krevende branner krever beredskap som er tilpasset nye forhold, skriver Aftenbladet på lederplass. Foto: Kristian Jacobsen

Leder

Brannen ble oppdaget klokken 15.30. Da brant det i én bil. Men i løpet av meget kort tid hadde situasjonen kommet fullstendig ut av kontroll. Kombinasjonen av parkeringsanlegg der bilene står tett, kraftig vind og vanskeligheter med å komme til med slokningsmateriell førte til en dramatisk situasjon, der det faktisk var fare for at hele parkeringsanlegget på fem etasjer kunne kollapse.

Til alt hell virker det som om storbrannen ikke har ført til alvorlige personskader. De materielle skadene er derimot svært betydelige. Det er fare for at parkeringshuset har fått så store skader at det må rives, helt eller delvis. Dette vil selvsagt også påvirke parkeringsmulighetene på flyplassen i lang tid framover.

Alt tyder nå på at brannvesenet har gjort en betydelig innsats for å hindre enda større skadeomfang. Samtidig er det ingen tvil om at en brann som dette, der biler med elektrisk motor og biler med forbrenningsmotor omfattes av brannen, setter mannskapene på særlig store prøver. Branner i elbiler er vanskeligere å slokke og krever andre midler enn branner i konvensjonelle biler.

Det var ikke sprinkleranlegg i p-huset på Sola. Burde det være krav om slike anlegg?

I kjølvannet av en slik hendelse er det både naturlig og riktig at det settes i gang et arbeid for å trekke lærdom av det som har skjedd. Derfor er det prisverdig at det politiske flertallet i Stavanger vil gjennomgå sikkerheten i parkeringsanleggene. Det er lett å forestille seg at en tilsvarende brann, for eksempel i parkeringsanlegget under St. Olav-kvartalet, kunne ha blitt meget krevende. Det var ikke sprinkleranlegg i p-huset på Sola. Burde det være krav om slike anlegg? Hva med det nye sykehuset på Ullandhaug?

Dessuten vil brannen på Sola utløse fornyet diskusjon om sikkerheten i tunneler. Kravet om to løp i undersjøiske tunneler som Ryfast og den planlagte Rogfast blir svært forståelig når vi ser hvilken enorm utvikling av giftige gasser en slik brann fører til. Rennfast, som bare har ett løp, vil gi en svært krevende og farlig situasjon dersom noe liknende skulle skje der.

Slike komplekse branner setter også krav til brannvesenet. Det er avgjørende at mannskapene som utfører denne viktige jobben har det utstyret, og den kompetansen, som kreves for å kunne gjøre jobben sin. Reaksjonstiden er selvfølgelig også av avgjørende betydning. Derfor er det helt på sin plass at det legges opp til egen brannberedskap for de lange tunnelene, med egne mannskaper. Sikkerheten må komme først.

Publisert: