Tverrpolitisk berøringsangst i helikopterskandalen

LEDER: I 18 år har forsvarsministre fra Arbeiderpartiet og Høyre latt tidenes helikopterskandale vokse seg større og større.

Publisert: Publisert:

Tidligere forsvarsministre Ine Eriksen Søreide (H) og Espen Barth Eide (Ap) under mandagens åpen høring i Stortingets kontroll-og konstitusjonskomité om NH90-helikopterne. Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix

  • Leder

På mandag svarte seks av de syv siste forsvarsministrene fra Arbeiderpartiet og Høyre på spørsmål fra Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite om kjøpet av 14 NH90-helikoptre fra leverandøren NHI i 2001.

Bakgrunnen for høringen var en rapport fra Riksrevisjonen i fjor høst, der departementets styring av milliardprosjektet blir beskrevet som «distansert og utydelig».

Helikopterne skulle egentlig leveres mellom 2005 og 2009. Til nå har åtte blitt levert. Seks av disse kan bare brukes til trening.

Les også

Jonas Gahr Støre varsler Erna Solberg-runde etter helikopter-avsløringer i Aftenbladet

Les også

Forsvarssjefen: Det er fortsatt stor risiko for nye problemer rundt skandalehelikopteret NH90

Milliardsprekk

Egentlig skulle prosjektet koste 8,018 milliarder 2018-kroner. Nå er kostnadene anslått til 11 milliarder kroner.

I tillegg vil driften av NH90-helikopterne koste rundt 14 milliarder mer enn det som var planen. Det vil gå på bekostning av andre områder i Forsvaret, sa forsvarssjef admiral Haakon Bruun-Hanssen i høringen.

Leverandøren har en stor del av ansvaret for forsinkelsene, og har også erkjent dette ansvaret fram til 2011. Men Forsvarsdepartementet, Forsvarsmateriell og Forsvaret har heller ikke fulgt opp anskaffelsen godt nok, konkluderte Riksrevisjonen.

Stortingets krav har ikke blitt fulgt opp godt nok. Og Riksrevisjonen mener Forsvarsdepartementet ikke tok tidlig nok tak i Luftforsvarets utfordringer.

Les også

Dette må syv ministre ta ansvar for i tidenes norske helikopterskandale

Les også

Nytt redningshelikopter uten landingsplass ved Norges største sykehus

Krass kritikk

Christian Tybring-Gjedde, stortingsrepresentant fra Frp og nestleder i forsvarskomiteen, kom i NRKs Dagsnytt 18 mandag med krass kritikk av prosjektet. Han har fulgt det både som tidligere ansatt i Forsvaret og som politiker.

Han mener grunnen til skandalen er at forsvarsminister etter forsvarsminister ikke har evnet å ta et oppgjør med Forsvaret i dette prosjektet.

Verken Forsvarsdepartementet eller Forsvaret har gått grundig nok inn i grunnlaget for valget av denne type helikopter i 2001. De har heller ikke fulgt opp godt nok.

Forsvarsministre fra regjeringer på begge sider av det politiske landskap har latt dette seile. Det er nesten som de har hatt en tverrpolitisk berøringsangst for hele prosjektet.

Helikopterskandale 2

Nå er en ny helikopterskandale i emning, der innfasingen av Sea King-erstatteren AW101 er utsatt på ubestemt tid. Departementene må virkelig gå i seg selv, og finne ut hvordan de kan gå grundig gjennom denne type kontrakter før de blir inngått, og så følge prosjektene grundig opp.

Publisert: