MDGs budsjett for omveltninger

LEDER: Det er vanskelig å se for seg et samarbeid mellom MDG og de rødgrønne etter neste stortingsvalg med det alternative statsbudsjettet partiet la fram torsdag.

Stortingsrepresentant Une Bastholm og talsperson Arild Hermstad legger fram MDGs (Miljøpartiet De Grønne ) sitt alternative statsbudsjett. Foto: Vidar Ruud

  • Stavanger Aftenblad
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

– Essensen i MDGs skatte- og avgiftspolitikk er at vi bruker skattene til sterk sosial omfordeling, og vi bruker avgiftene for å sikre «forurenser betaler»-prinsippet, sa MDGs stortingsrepresentant og talsperson Une Bastholm da hun la fram budsjettet.

Bastholm la fram en plan for hvordan MDG mener vi i Norge kan kutte utslippene med 60 prosent innen 2030. Og det koster. Partiet planlegger å bruke 20 milliarder kroner mer enn regjeringen på klimatiltak.

Skatter og avgifter

Det som skal dekke opp for dette er økte skatter og avgifter. En ny flyseteavgift skal gi 10 milliarder kroner og økte bensin- og dieselavgifter på fem kroner per liter skal gi 6 milliarder kroner inn i statskassen.

En særskatt på oljeinntekter vil gi 7,2 milliarder i inntekter. Og en dobling av CO₂-avgiften på sokkelen vil gi 11,8 milliarder kroner.

MDG vil skrote motorveiprosjekter som ikke er igangsatt. De 8 milliardene som spares på det skal gå til kutt i kollektivpriser, gratisreiser, tog og sykkel- og gangfelt.

Partiet insisterer på at de også er et parti for distriktene, ikke bare byene. Derfor vil de innføre en klimabelønningsordning med distriktsprofil.

De økte avgiftene på bensin, diesel og flyreiser for privatpersoner, skal betales tilbake til folket gjennom kontantutbetalinger. Og belønningen blir dobbelt så høy i distriktene som i sentrale strøk.

Les også

MDG: – Det er en stor misforståelse at vi lever av olje i dette landet

Les også

MDGs klimatiltak betales med 31 milliarder i økte skatter og avgifter

Klima foran alt

MDG prøver seg på annen politikk enn klimapolitikk. Men til syvende og sist er det den ene saken som gjennomsyrer partiets alternative budsjettet.

Og av de potensielle rødgrønne samarbeidspartnere etter valget i 2021, er det bare SV som foreslår noe av det samme som MDG. Men selv de vil for eksempel ikke øke diesel- og bensinavgiften med mer enn henholdsvis 75 og 50 øre.

Sp vil kutte denne avgiften, og Ap er enig med regjeringen. Verken Ap eller Sp vil endre i rammevilkårene for oljebransjen.

Les også

Widerøe mener MDGs politikk truer kortbanenettet

Les også

MDG vil stoppe alle nye «monsterveier»

Bare en stemme

SV åpner for samarbeid med MDG, mens Sp sier nei. Ap sitter på gjerdet og venter.

«Dette budsjettet får antakelig bare MDGs ene stemme i Stortinget i år,» skriver Une Bastholm i forordet til MDGs forslag til budsjett. Det får hun nok rett i. Selv om håpet er at den grønne bølgen skal vokse videre i årene som kommer, og at mye av denne politikken skal bli virkelig om få år.

Mest sannsynlig er det at MDG i sitt budsjett foreslår så mange omveltninger for folk at det er vanskelig å se for seg at de andre partiene ser store nok fordeler ved å støtte det.

Les også

  1. Senterpartiet tar igjen Ap og Høyre på ny måling

  2. – Stavanger-politikerne må ikke glemme hvor verdiskapningen skjer

  3. – Sats på stråmannen!

Publisert:
  1. MDG
  2. Politikk
  3. avgift
  4. Klimapolitikk
  5. Stortingsvalg

Mest lest akkurat nå

  1. Her oppdager de noe midt i sendingen: Dette kan velte Tripic-overgangen

  2. Tar opp kampen mot den enorme trafikk­auken på Hove­veien

  3. Dugnad i Randaberg ga seks nye smittetilfeller

  4. De sjeldne blod­proppene etter vaksinering kan lett be­handles. Men de må oppdages i tide

  5. Starter opp igjen utrullingen av Janssen-vaksinen i Europa

  6. - Sigbjørn har gått gjennom ufattelige lidelser. Det er rene torturen. De tiltalte bør få lovens strengeste straff