Når gammel sjørett kommer til kort

LEDER: Noen ganger er rettstilstanden for det som skjer på land og til sjøs ubegripelig forskjellig. Noen ganger kan det også være grunn til å gjøre noe med det.

Jaroslaw Edward Sieminski ble fraktet til sykehus med helikopter, men livet stod ikke til å redde etter ulykken i Mekjarvik i april. Foto: Kristian Jacobsen

  • Stavanger Aftenblad
Publisert: Publisert:

Det ser vi et eksempel på i forsøkene på å rydde opp etter den forferdelige dødsulykken i Mekjarvik tidligere i vår. De siste ukene har Aftenbladet rullet opp omstendighetene rundt ulykken. Dette er arbeid som normalt ville blitt utført av politi og tilsynsmyndigheter.

Slik er det også når det skjer ulykker på land og på installasjoner på norsk sokkel, men de internasjonale reglene for sjøfart gir flaggstaten ansvaret for etterforskning av ulykker – uavhengig av hvor ulykken skjer. I dette tilfellet er vi derfor blitt passive tilskuere til en stor tragedie like utenfor våre egne stuevinduer.

Arbeidsulykken om bord på «Fairplay 33» 2. april endte med at den 33 år gamle polakken Jaroslaw Edward Sieminski mistet livet. Han var ute på sin første tur med fartøyet, som skulle bidra til transport av utstyr til Shell-plattformen Shearwater, i det britiske området av Nordsjøen.

Det er ingen tvil om at undersøkelser og etterforskning av ulykken så langt er preget av mangler. Flaggstaten Antigua og Barbuda har nærmest delegert ansvaret for etterforskningen til en agent i Tyskland. Han skylder på koronarestriksjoner for at arbeidet ikke er kommet skikkelig i gang. Selskapenes egne undersøkelser har heller ikke gitt gode holdepunkter for hva som har skjedd og om skipet tilfredsstilte alle krav til et forsvarlig arbeidsmiljø.

Dette er selvsagt uholdbart og framstår dessuten som ulogisk. Samtidig står flaggstatsprinsippet veldig sterkt. Som gammel sjøfartsnasjon har Norge vært med å hegne om prinsippet. Fortsatt er det knyttet fordeler til dette. For eksempel dersom det skjer hendelser på et norsk skip ved havn i et land uten troverdige og kontrollerbare tilsynsmyndigheter. I slike tilfeller kan det være betryggende at norske myndigheter etterforsker.

Likevel er hendelsen i Mekjarvik enda et eksempel – det er flere – på at det gamle systemet har flere hull som må tettes. Vi har rettsmidler å bruke mot utenlandske skip som forurenser, men altså ikke mot skip der det skjer dødsulykker. Dette viser at det er behov for endringer, og det mangler ikke på oppfordringer om dette.

Og selv med dagens rettssituasjon er det ikke forbudt for Norge å øve press mot både flaggstat og involverte selskaper for å få til en åpen, ryddig og grundig etterforskning av Sieminskis død. For hver dag som går, svekkes mulighetene til dette.

Les også

  1. E-post : «Kapteinen er litt bekymret». Tre dager seinere døde småbarnsfaren

  2. Sandvigå, Stavanger, februar 2015: Dødsulykken ingen brydde seg om

  3. Ingen løsning for oljearbeidere på skip: Frykter «Kielland»-tilstander på norsk sokkel

Publisert:
  1. Norsk sokkel
  2. Sjøfart
  3. Mekjarvik
  4. Etterforskning
  5. Nordsjøen

Mest lest akkurat nå

  1. Stangeland Maskin: Alle ansatte får permitterings­varsel

  2. Italias datatilsyn krever svar om aldersgrense etter Tiktok-dødsfall

  3. Meteorologen kommer med iskald beskjed: - Slik fortsetter det

  4. Slik er de nye, lokale koronareglene – enkelt forklart

  5. Tom Tvedt har fått ny jobb – kaster seg inn i saken som splitter Jæren

  6. – Dette fikk store konsekvenser, både på skolen og for familien