En salig bomrøre

LEDER: Mye tyder på at ambisjonsnivået i bymiljøpakken må senkes. For Staten vil ikke punge ut for en plan som ikke kan lykkes. Akkurat nå er det meste et salig rot.

Publisert: Publisert:

Frode Myrhol og FNB har fått Daria Maria Johnsen og MDG i Stavanger med på kutt i bompengene. Men hva om tallgrunnlaget for dette kompromisset er feil, spør Aftenbladet på lederplass. Foto: Pål Christensen

Leder

Hvis noe høres for godt ut til å være sant, er det ofte akkurat det det er. Slik kan det virke som det henger sammen, når det nå blir reist tvil om nedgangen i trafikken har vært så stor at det forsvarer å fjerne rushtidsavgiften og gjøre andre lettelser i bompengebelastningen på Nord-Jæren.

Næringsforeningen i Stavanger-regionen, som har vært en forkjemper for bomringene i lang tid, har hentet inn data fra flere tellepunkter enn det de lokale veimyndighetene har gjort, og fått mer nedslående tall enn dem som ble lagt til grunn i regnestykkene til nå.

Hva betyr dette egentlig? Da kan det være på sin plass å repetere de forutsetningene som ligger til grunn, og som har skapt bomopprøret og all den politiske turbulensen vi har sett det siste året.

Byvekstavtalene, som er en avtale mellom storbyregionene i Norge og Staten, sier at byene skal sette i verk tiltak for å stanse veksten i biltrafikken. I vår region har dette munnet ut i bymiljøpakken, som er en omfattende, og kostbar, pakke av ulike tiltak. Nye veier, nye kollektivtraseer, sykkelveier og gangveier.

De byene som lykkes med å stanse veksten, eller rettere sagt legger fram en troverdig plan for hvordan dette skal skje, blir belønnet med milliarder av kroner fra Staten.

Til å begynne med var alt tilsynelatende idyll. De fire kommunene på Nord-Jæren, Rogaland fylkeskommune og veidirektøren undertegnet alle på avtalen, arbeidet startet. Men så kom opprøret. Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) vokste raskt, ulike Facebook-grupper fikk titusener av medlemmer. Og politikerne fikk kalde føtter.

Nå har både Sandnes, Stavanger og Sola et politisk flertall som ønsker å reforhandle bymiljøpakken. Rushtidsavgiften er det allerede åpnet for å fjerne. Det nye flertallet i Stavanger er enige om å fjerne bompengene på ettermiddagstid og i helgene. Sandnes og Sola vil spille inn sine krav. Og alle må være enige for at det skal bli noen ny avtale.

På toppen av dette har Stavanger kommune allerede vedtatt en meget ambisiøs klimaplan der utslippene skal kuttes med 80 prosent.

Hvis vi fjerner pisken, er det gulroten som må gjøre jobben. Er dette sannsynlig når vi nå ser nye og høyere trafikktall? Hvis svaret på det spørsmålet er nei, er det eneste ansvarlige å kutte i ambisjonsnivået for bymiljøpakken. Ingen, verken velgere eller statlige myndigheter, liker å bli holdt for narr.

Les også

Tellefeil kan sette milliarder på spill

Les også

Vi kan få nye bompengehopp

Les også

Stavanger: - Rushtidsavgiften skal fjernes

Publisert: