Litt for smarte forsikringsselskaper

AFTENBLADET MENER: At det verste kan skje den beste, har i alle år ligget til grunn for gode forsikringsprinsipper. Sånn er det ikke lenger.

Nye biler har mer teknologi, og mulighetene for registrering av kjøreatferd øker. (Illustrasjonsfoto)
  • Leder
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Digitaliseringen, med framvekst av smarte hus og, ikke minst, smarte biler, er i ferd med å snu dette på hodet. Det er ikke lenger avansert rakettforskning å kunne spore en sjåførs kjøremønster fra minutt til minutt. De som ønsker å dele dette med forsikringsselskapene, tilbys store rabatter. Iallfall hvis de oppfører seg sånn som selskapene vil.

Ett selskap bruker allerede et begrep som «smart bilforsikring». «Med en smartplugg i bilen og en app på telefonen er du i gang med Smart bilforsikring og kan oppnå lavere pris og andre fordeler på bilforsikringen din,» skriver selskapet begeistret på sine nettsider. De har også brukt mye av forsikringstakernes penger på fjernsynsreklame.

Rema 1000 begynte allerede i fjor å formidle forsikringer, med prising basert på kjøreatferd. En enhet som kobles til bilen registrerer og samler data om akselerasjon, bremsing, hastighet og tidspunkt på døgnet det kjøres.

Les også

Billigere forsikring med svart boks i bilen

Hver fjerde bilforsikring brukes hvert år

Mange vil sikkert mene at dette er helt ufarlig, både fordi det er frivillig og fordi at de som kjører pent og riktig ikke har noe å frykte. De glemmer at forsikringsselskapene i samme øyeblikk tar i bruk virkemidler vi helst ikke vil at myndighetene skal bruke mot oss, og at det i bunn ligger en fullstendig mangel på respekt for personlig integritet.

Selskapene sier også at registreringene ikke vil påvirke selve skadeoppgjøret, men dette er sannsynligvis bare et tidsspørsmål. Det framstår også som høyst uklart hvordan og hvor lenge dataene skal lagres og hvem som kan få tilgang til dataene. Skal politiet uten videre få tilgang dersom kjøretøyet har vært involvert i en ulykke? Kan de gi skrive ut en fartsbot i ettertid dersom de får tilgang til opplysninger som viser 90-kjøring i 80-sone?

Datatilsynet er tett på, men motkreftene er like interesserte. Smartteknologi bør være et gode for samfunnet, men vi må øve opp en kritisk tilnærming til hvordan vi bruker den.

Forsikringsselskapene har alltid differensiert, både geografisk, aldersmessig og gjennom bonusordninger for plettfri kjøring. Vi avviser ikke at de må kunne eksperimentere videre med dette, men på ett tidspunkt er ikke forsikring lenger forsikring. Da har de pulverisert sitt eget prinsipp og sin egen ordning.

Kamera-appen som kartlegger og lagrer dårlige sjåførers bilnummer
Publisert:
  1. Digitalisering
  2. Forsikring
  3. Datatilsynet
  4. Rema 1000

Mest lest akkurat nå

  1. 46-åring omkom i klem­ulykke på Moi – navnet er frigitt

  2. Er det penger å spare på å senke tempe­raturen om natten? Ikke gjør denne varme­pumpe-tabben

  3. Rassikring i Suldal starter neste år

  4. Dette er de nye omikron-tiltakene

  5. Aslak tjener 450 millioner på salg av mølle

  6. Sikrer feriepenger for permitterte og arbeidsledige