Riktig å ikke kjøpe seg inn i SAS

LEDER: Når den norske staten først har solgt seg ut, er det helt på sin plass å heller hjelpe SAS på andre måter enn å kjøpe seg opp igjen.

Den norske stat solgte seg ut av SAS i 2018. Foto: Johan Nilsson /TT Nyhetsbyr n / TT NYHETSBYR?N

  • Stavanger Aftenblad
Publisert: Publisert:

Tirsdag ble det klart at Danmark, Sverige og den svenske Wallenberg-familien stiller opp med tilsammen 12 milliarder svenske kroner for å redde SAS.

Det hadde, ifølge statsminister Erna Solberg, kommet «spørsmål fra våre naboland om vi ville gå inn med eierskap eller hybridkapital, og det betyr at dagens eiere ville at vi skulle ta mer av regningen fremover».

Den norske stat solgte seg ut av SAS i 2018. Solberg sa at det var uaktuelt å gå inn igjen som eier fordi regjeringen vil likebehandle SAS, Norwegian og Widerøe så godt som mulig.

Det ble møtt med krass kritikk fra opposisjonen. Transportpolitisk talsperson Sverre Myrli i Arbeiderpartiet mente at den norske regjeringen burde vist den samme viljen til å redde SAS som de svenske og danske regjeringene.

Også finanspolitisk talsperson i Senterpartiet Sigbjørn Gjelsvik mente at det er uklokt at Norge ikke stiller opp, og at det ikke er noe motsetningsforhold mellom å være på eiersiden i et selskap og legge godt til rette for andre selskap i samme bransje.

Les også

SAS-sjefen skulle gjerne hatt Norge med på kriseplanen: – Skal få oss gjennom to veldig krevende år

Les også

Sverige, Danmark og Wallenberg redder SAS: Sprøyter inn 12,5 mrd. i frisk kapital

Historie

Emilie Enger Mehl, stortingsrepresentant for Sp, la til på Dagsnytt 18 i NRK tirsdag at SAS er spesielt fordi staten har en lang historie med statlig eierskap i selskapet.

SAS ble etablert 1. august 1946 av de nasjonale flyselskapene i Skandinavia, som i 1950 ble omdannet til holdingselskaper, og i 1996 ble til SAS Danmark, SAS Norge og SAS Sverige.

I 2001 ble SAS omgjort til ett stort aksjeselskap der den svenske stat eier 21,4 prosent, og den danske og norske stat 14,3 prosent hver. Norge eide 9,88 prosent før salget. Private eier resten av selskapet.

Det er ingen tvil om at SAS har en annen historie enn de andre flyselskapene som flyr i Norge i dag. Men det er ikke et argument for å kjøpe seg opp i selskapet igjen.

Les også

SAS gjenåpner syv nye ruter fra København

Les også

Reiselivsselskaper jubler: – Klare til å sende nordmenn på ferie igjen

Kommersielt marked

Flytrafikken er et kommersielt marked, som i en normalsituasjon bør drives som akkurat det. At det er krise i markedet akkurat nå, betyr ikke at vi skal begynne å forskjellsbehandle aktørene i det markedet. Dersom konkurransen svekkes, kan det både føre til et dårligere tilbud og vilkår for passasjerene.

Regjeringen har allerede tilbudt både SAS, Norwegian og Widerøe lånegarantier. Norge betaler i tillegg SAS 500 millioner kroner for å sikre et grunnleggende flytilbud.

At eierne av selskapet, som i dag inkluderer den svenske og den danske staten, går inn og støtter selskapet økonomisk, er naturlig. Men når den norske staten først har solgt seg ut, er det helt på sin plass å heller hjelpe SAS på andre måter og likestille det med andre flyselskaper som har ruter i Norge.

Les også

  1. SAS og Norwegian kan skylde kundene rundt 10 milliarder

  2. Norwegian gjenåpner 76 ruter – skal fly utenlands

Publisert:
  1. Flyselskaper
  2. Luftfart
  3. Norge
  4. Sverige
  5. Danmark

Mest lest akkurat nå

  1. Aftenbladet avslører: Viking har brutt idrettens regelverk i Berntsen-saken

  2. «Hæ, har dere flyttet dit?» spør folk. Nå har hjemmet deres vunnet arkitekturpris.

  3. Ekteparet som tapte millioner på valutalån,får ikke behandlet anke i Høyesterett

  4. Politiet har frigitt navnet på mannen som døde i trafikk­ulykken på Buevegen

  5. En ny versjon av passet: Her er de nye ID-kortene

  6. – Det har spredd seg en frykt i befolkningen - bruk kafeene og restaurantene!