Aftenbladet mener: Kun bot gir ikke bedring

Bestemmelsene om kjøre- og hviletid er livsviktige, men noen står ofte bak og presser sjåførene til å bryte loven.

Publisert: Publisert:

- Bestemmelsene om kjøre- og hviletid er livsviktige, men noen står ofte bak og presser sjåførene til å bryte loven, skriver Aftenbladet. Foto: Jon Ingemundsen

  • Leder
  1. Leserne mener

Sjåfører i Stangeland Maskin, distriktets største maskinentreprenør, har fått store bøter etter å ha blitt tatt for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Det er en alvorlig sak, ikke bare for den enkelte sjåføren, men for selskapet de arbeider for.

Reglene om kjøre- og hviletid for yrkessjåfører er et viktig verktøy. Det er direkte livsfarlig med utslitte sjåfører av maskiner og kjøretøy med en totalvekt på mange titalls tonn. Og reglene skal dessuten verne sjåførene, enten de er fast ansatt eller innleide, mot å bli utnyttet til å kjøre for mye uten å få hvile. For det er ikke tvil om at mange selskaper tyner maskinførerne til det ytterste og ofte over grensen til det forsvarlige. Reglene har altså en god begrunnelse og et godt formål.

Les også

Vegvesenet: – Entreprenører bryter loven bevisst

På den annen side vil selskapene - og den enkelte sjåføren - naturlig nok forsøke å legge seg så tett opp mot grensa som mulig. Hvert minutt kostbart utstyr står stille og ubenyttet, er penger tapt for selskapet og den enkelte sjåføren. Anbudsprosessene favoriserer laveste bud, og de dårlige tidene i byggebransjen har gjort at lønnsomheten i selskapene har blitt svekket. Dette kan gjøre det fristende for entreprenørene å tøye grensene for å tjene penger.

Det er direkte livsfarlig med utslitte sjåfører av maskiner og kjøretøy med en totalvekt på mange titalls tonn

Det er bekymringsfullt at Statens vegvesen mener å se en tendens til at entreprenørene i stigende grad bryter reglene bevisst. For lange arbeidsdager, for tunge lass. Det ligger et tungt ansvar på de store entreprenørene for å sørge for at det ikke utvikler seg en "cowboykultur" som til slutt kan ende med en tragedie.

Les også

31 Stangeland-sjåfører fikk bot av politiet

Det er også bekymringsfullt at det tar så lang tid fra de ulovlige forholdene blir avdekket til sakene er ferdig behandlet. Dette forteller at myndighetsapparatet sannsynligvis ikke er bemannet til å håndtere arbeidsmengden. Det er all grunn til å anta at de forholdene som kontrollene har avdekket, bare er toppen av isfjellet.

Et annet spørsmål er om bøtesatsene er høye nok til å avskrekke. Dersom dette ikke er tilfelle, må det vurderes å øke dem. Dessuten kan det diskuteres om det ikke vil være mer effektivt å gå etter sjåførenes oppdragsgivere, altså selskapene de arbeider for, på en mer aggressiv måte enn i dag. Og til slutt påhviler det dem som kjøper inn tjenester å ikke presse prisene så langt ned at den eneste måten å tjene penger på, er å kjøre ulovlig.

Publisert: