Se til Stavanger!

LEDER: De elektriske sparkesyklene i byene er et artig tilbud, hvis de brukes riktig og med anvendelse av sunt folkevett. Samferdselsministeren bør se til Stavanger når han skal lage nasjonale retningslinjer.

Oslo-tilstander kan unngås. Da blir konfliktene mellom elsparkesykler og resten av trafikkantene adskillig færre, påpeker Aftenbladet.
  • Leder
Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over to år gammel
iconLeder
Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for Stavanger Aftenblads meninger og analyser.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) glemte å invitere Stavanger til et møte mellom de norske storbyregionene og statsråden for å diskutere de mange problemene som har oppstått på grunn av ukontrollert vekst i utleie av elektriske sparkesykler.

Det var ikke før Aftenbladets reporter spurte om hvorfor Norges fjerde største by ikke var invitert at departementet kastet seg på telefonen til ordfører Kari Nessa Nordtun (Ap) i Stavanger.

Og bra var det, for Stavanger har en annen historie å fortelle enn for eksempel Oslo, hvor mengder av henslengte sparkesykler, uvettig kjøring og mange skader som krever besøk på legevakten er fasiten.

I Stavanger har dialog mellom kommunen og to utleiefirmaer blitt etablert på et tidlig stadium. I dag er 200 sparkesykler utplassert, og disse blir deaktivert fra midnatt til klokken fem om morgenen. Det er også gitt klare regler om at kommunen kan fjerne sparkesykler som er hensatt på kommunal grunn, som fortau og liknende steder.

I Oslo, hvor over 13.000 sparkesykler er utplassert, har det oppstått nærmest kaotiske forhold. Enkelte steder kan fortauene være uframkommelige for folk i rullestol og til og med for barnevogner. I tillegg utgjør haugene med sparkesykler selvfølgelig et skjemmende visuelt element.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide sier at han håper å unngå et tidkrevende og komplisert lovarbeid, og i stedet ønsker å se på muligheten for felles, nasjonale retningslinjer. Det er i utgangspunktet en fornuftig tanke, men i Stavanger er det en frykt for at de nasjonale reglene kan åpne for et frislipp i forhold til den relativt strenge praksisen som nå følges.

Det er vi enige i. Vi oppfordrer Hareide til å sette seg inn i Stavangers praksis og adoptere den på nasjonalt plan.

Skadestatistikken viser med all tydelighet at de alvorligste skadene oppstår på nattestid, når berusede brukere tar en sparkesykkel på vei hjem fra byen. Derfor er Stavangers natteforbud klokt og preventivt. Kommunene bør også ha hjemmel til å kreve at utleieselskapene har tilstrekkelig bemanning. Ikke bare for å fjerne hensatte sparkesykler raskt, men for å overvåke bruken og rettlede dem som bryter med reglene.

Det er også all grunn til å innføre hastighetsbegrensninger, slik at sparkesyklene ikke utgjør fare for andre i gågater og på åpne plasser.

Brukt riktig og med sunt folkevett er sparkesyklene nemlig et artig tilbud.

Vi oppfordrer samferdselsminister Hareide til å sette seg inn i Stavangers praksis og adoptere den på nasjonalt plan
Publisert: