Anbudsregime med uklarheter

LEDER: Opinionspresset bidrog til at det svenske selskapet Babcock, som driver luftambulansetjenesten i Nord-Norge, måtte leie inn flere fly for å holde beredskapen på et tilfredsstillende nivå.

Publisert: Publisert:

På det meste har fem av 11 av disse flyene stått på bakken. Det er det svenske selskapet Babcock som leverer luftambulansetjenesten i Nord-Norge. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix

  • Stavanger Aftenblad

Helseminister Bent Høie måtte ta turen nordover for å møte representanter for helseforetaket og bekymrede innbyggere etter at beredskapen ble betydelig svekket som følge av at flere ambulansefly var tatt ut av tjeneste. Sterkt press på regjeringen og på luftambulanseselskapet førte fram.

Les også

Høie på tur i nord: – Befolkningen er forbannet

Les også

UNN: Åtte uønskede hendelser på ett døgn med ambulanseflymangel

Situasjonen har roet seg noe, og beredskapen kan komme tilbake på akseptabelt nivå. Det er også påvist flere årsaker enn svikt fra Babcock for at beredskapen ikke har vært god nok. Men regjeringen bør likevel ta en fot i bakken og tenke grundig gjennom bruken av anbudskonkurranse på denne formen for tjenesteyting.

Enkelte samfunnsområder i Norge er direkte uegnet for anbudsprinsippet og konkurranseutsetting. Det gjelder justis- og politisektoren og det gjelder forsvaret. Innen helsevesenet med tilliggende ansvarsområder, og skole- og utdanningssektoren, vil det ofte være andre tiltak som er nødvendige. Å skjerme deler av disse sektorene for konkurranseutsetting betyr likevel ikke at det ikke kan være rom for private aktører innen for eksempel enkelte helse- eller utdanningsområder.

Samferdselssektoren er et samfunnsområde der konkurranseutsetting har vært brukt i flere år, til dels med stort hell.

Faren ved konkurranseutsetting er at det offentlige som skal stå som garantisten for at tjenestene fungerer etter hensikten, bruker dette som en form for ansvarsfraskrivelse. Det bygger igjen på kontraktenes utforming. I luftambulanse-saken fra nord, har regjeringen vegret seg mot å ta tilbake tjenesten og si opp avtalen. Det er likevel blitt kjent at luftambulansetjenesten nå har fremmet økonomiske krav mot Babcock for «ikke levert beredskap».

Å si opp avtalen er vanskelig, fordi det vanligvis er spesielle krav til prosedyrer for å heve en slik kontrakt. Det må kunne påvises alvorlige feil og mangler ved tjenesten, og det skal som regel være slik at advarsler og mulighet for å rette opp eventuelle feil skal brukes før en avtale kan heves.

Det hører også med at private anbydere ofte ønsker uklarheter i formuleringene av kontraktene. Da kan uenighet eller krav om forbedring gi mulighet for å skrive ut ekstra regninger. Uklare avtaler kan føre til at private aktører i stedet for å yte fullgod tjeneste, sitter med et behagelig sugerør i statskassen.

Kunnskap om anbudskontrakter er avgjørende, men det er sannelig også evnen til å se hvilke områder som kan konkurranseutsettes, og hvilke som ikke skal.

Publisert: