Rustne menn rustet hen

AFTENBLADET MENER: I løpet av 15 måneder satte statuene i utstillingen «Another Place» en besøksrekord som aldri vil bli slått. Så slapp Rogaland alt fra seg.

En av de rustne mennene i Broken Column speider utover Vågen i Stavanger. I bakgrunnen ses Sjøfartsmonumentet av Arnold Haukeland, en annen spektakulær installasjon i Stavanger.
  • Stavanger Aftenblad
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

100 rustne menn utformet av kunstneren Antony Gormley ble plassert på Solastranden og utover sjøen i 1998–99. Anslagsvis 700–900 000 mennesker fikk med seg utstillingen, som selvfølgelig var kontroversiell. Derfor ble det aldri tale om å gjøre dette til noe permanent. Mennene fant seg et annet sted og det ble Liverpool.

Stavangerregionen slapp derimot ikke taket i Antony Gormley. Under oppkjøringen til kuturhovedstadsåret 2003 ble Rogaland kunstmuseum eier av 23 slektninger av de rustne mennene på Solastranden. Konseptet her er annerledes, men utstillingen Broken Column (Brutt søyle) er permanent. De 23 mennene er plassert til lands og til vanns flere steder i og like utenfor Stavanger sentrum.

Også dette medførte mye debatt, i tillegg til at Jan Inge Reilstad redigerte en hel bok om tilblivelsen av Broken Column. Installasjonene var på plass i 2003. Boken kom året etter.

Både folk og dyr vet å ta i bruk Broken Column-installasjonene, men det er for tiden ikke satt i system.
Les også

Gormley liker ikke jernmenn-bok

Les også

Slapp av, Gormley

Sandnes-forfatteren Runar Mykletun skrev tirsdag et debattinnlegg i Aftenbladet, der ett av poengene var at Broken Column alltid har hatt trange kår. At den alltid har vært sett på som en avlegger av Antoher Place og at byen har gjort lite for å framheve det helt unike kunstverket.

Les også

Debatt: Sett pris på de jernmennene som ennå står her!

Fra et tidlig forsøk på å skape opplevelse rundt Broken Column: en sykkelrute som gikk forbi 22 av de 23 rustne mennen. Den 23. står i sjøen ved Natvigs Minde i havnebassenget.

Mykletun kom tidligere i år med romanen «Gormley», der jernmennene på Sola gjenoppstår i romanformat. Han skriver også at vi må erkjenne at mennene på Sola er historie og at vi må forsone oss med og «verdsette mennene av jern som fremdeles finnes blant oss».

Han har selvfølgelig rett. I snart 20 år har Broken Column holdt ut. Statuene er nedtagget, kledd ut i fotballdrakter og brukt som hundestativ, men bortsett fra noen spede forsøk de første årene, er kunnskapen om og kjennskapen til verket svært begrenset. Mykletun etterlyser en tydeligere og forbedret formidling.

Det er lett å støtte, og formidlingen må ikke bare rettes mot turister. En hel generasjon har vokst opp uten å kjenne bakgrunnen til utstillingen eller mulighet til å se sammenhengen mellom de 23 identiske skulpturene, formet etter kunstneres kropp. Riktignok har eieren, Rogaland kunstmuseum, forklart dette godt i sin digitale vandring på egne hjemmesider, men ellers er det få som bryr seg. Mykletun beskriver selv hvor vanskelig det var å ta hele verket i øyesyn, selv om han satte av en hel dag.

Broken Column må inn igjen på listene over hva folk skal se og oppleve i denne regionen. Stavanger bør utvise mer stolthet over at de fikk til dette. Alle kreftene som bidrog til å få reist Broken Column bør igjen gå sammen for at det skal bli satt skikkelig pris på.

Les også

  1. – Eit stort tap for regionen

Publisert:
  1. Jan Inge Reilstad
  2. Solastranden
  3. Utstilling
  4. Rogaland
  5. Sola

Mest lest akkurat nå

  1. Lettere skadet i trafikk­ulykke i Dale­veien

  2. I verste fall står hele Nye SUS ferdig på Ulland­haug først i 2040

  3. Inviterer til gjen­åpnings­feiring i Stavanger lørdag kveld

  4. Nå er huset og fasaden total­endret: – Folk kjører sakte forbi for å se

  5. Da Haaland kom, så verdens­mesteren hans store svakhet

  6. Alsgaard glad for at han til slutt turte: – Det åpnet en del dører inni meg