Sosial dumping i lufta

AFTENBLADET MENER: Koronakrisen i luftfarten må ikke få ødelegge arbeidstakernes rettigheter. Konkurranse er vel og bra, men den må ikke bygge på sosial dumping.

Når billetten koster 200 kroner, er det noen som har dårlig lønn, påpeker Stavanger Aftenblad.
  • Stavanger Aftenblad
Publisert: Publisert:

Snaue sju måneder etter at koronapandemien stengte ned Norge er det bare sjenerøse subsidier som holder flyene til SAS og Norwegian i lufta. Bråstopp i reisevirksomheten er ikke forenlig med kommersiell flytrafikk.

Særlig gjeldstyngede Norwegian har havnet i akutte økonomiske problemer, og frykten for at SAS (igjen) skal bli enerådende – med dertil hørende prisøkninger – er grunnen til at regjeringen har tatt fram det store sjekkheftet.

Denne uka har to store nyheter kommet i norsk luftfart. Den ene er at en gruppe ledet av Erik G. Braathen vil starte et nytt, norsk flyselskap. Braathen var i mange år leder av Braathens SAFE, som ble slått sammen med SAS i 2004.

Den andre er at det ungarske lavprisselskapet Wizz Air har annonsert en sterk satsing på Norge, inkludert norske innenlandsruter. Konsernsjef József Váradi besøkte Gardermoen tidligere denne uka for å kunngjøre dette.

Begge disse satsingene er direkte relatert til krisen i luftfarten. Norwegian har mistet 90 prosent av kundene, sammenliknet med september i fjor. Krisen truer med å destabilisere en hel industri, og da er det naturlig at det dukker opp konkurrenter med tro på at dette gir en mulighet for nye selskaper med nye driftsformer.

Når vi likevel er skeptiske til begge disse satsingene, skyldes det altså ikke at vi er opptatt av å skjerme verken SAS eller Norwegian for konkurranse, men at vi er opptatt av at denne konkurransen ikke skal ha skadelige bivirkninger.

Braathens-prosjektet utmerker seg foreløpig ved at det verken har fly, flyruter eller ansatte. Likevel mener prosjektet seg berettiget til offentlig støtte av samme type som de to etablerte selskapene har mottatt. Nærmere bestemt 1,5 milliarder kroner.

«Vi har sendt en formell henvendelse til Næringsdepartementet som omhandler ønske om økonomisk støtte», heter det i pressemeldingen Braathen sendte ut.

Det er vesensforskjell på økonomisk støtte for å hindre en kollaps i selskaper med tusenvis av ansatte, og tilsvarende støtte til et selskap som foreløpig eksisterer på tegnebrettet.

Problemet med Wizz Air er et annet. Selskapet, som et såkalt ultralavprisselskap, er avhengig av lavtlønnede arbeidstakere for å være lønnsomt, og konsernsjef Váradi avviser blankt at det er aktuelt å inngå tariffavtaler med fagforeninger hvis han skal ha ansatte i Norge.

Det finnes et uttrykk for den strategien, og det er sosial dumping. Hvis billetter til 199 kroner skyldes at ansatte ikke har en anstendig lønn, er det all grunn til å tenke seg om.

Det er vesensforskjell på økonomisk støtte for å hindre en kollaps i selskaper med tusenvis av ansatte, og tilsvarende støtte til et selskap som foreløpig eksisterer på tegnebrettet

Les også

  1. «Braathen Air»: Mangler kvinner, penger og fly

  2. Kraftig passasjerfall for Norwegian i september

  3. Lavprisgigant skal konkurrere med SAS og Norwegian i Norge: Vil selge billetter fra 199 kroner

  4. SAS-aksjonærene har bestemt seg: God­kjente rednings­planen

  5. «Braathen Air» har bedt om 1,5 milliarder i statlig oppstartshjelp

Publisert:
  1. Wizz Air
  2. Norwegian
  3. sas
  4. Luftfart
  5. Konkurranse

Mest lest akkurat nå

  1. Du vett, mååååden han seie det på

  2. Drapssiktede kan ha vært siktet lenge uten å vite om det

  3. Kvelden tilhørte Froddien

  4. Rundt 70 bortesupportere tok turen - så gikk det galt

  5. Hun ble alvorlig syk. Karrieren var i fare. Et år senere leverer hun et aldeles praktfullt album

  6. Mangemillionærer inn på eiersiden i Oilers