Cruisetrafikken er en lykke for Stavanger

LEDER: Stavanger har mistet englandsbåten og sendt danskebåten til Tananger. Neste år forsvinner tauferjene. Selvfølgelig trenger en av Norges viktigste havnebyer cruiseskipene i Vågen.

Publisert: Publisert:

Veteranskipet Sandnes blant to store cruiseskip. til sammen lager de et unikt havnemiljø i Stavanger. Foto: Jonas Haarr Friestad

Leder

Cruisetrafikken er en berikelse for regionen. For mange er skipene også en estetisk nytelse, selv om det her er delte meninger. Kontrastene mellom store skip med flotte linjer, lav trehusbebyggelse og et intimt bysentrum, gjør uansett inntrykk. I tillegg er det ytterst få cruisedestinasjoner som ligger så midt i byen som Stavanger.

Dette er fortrinn som ikke må skusles vekk i en debatt om hvor få eller mange kroner turistene legger igjen i byen. Uansett rapporteres det at de bruker langt mer penger enn på et postkort å sende hjem. Særlig bidrar turistene til å fylle opp spisestedene i distriktet, i tillegg til at det brukes mye penger på utflukter til våre spektakulære severdigheter.

Uten tvil er dette viktig for verdiskapningen i regionen, som er avhengig av flere bein å stå på. Det er også interessant å konstatere hvordan et systematisk og grundig arbeid over år gir resultater. Knapt på noe annet område innenfor turistnæringen har det vært arbeidet så målrettet og samarbeidet så godt som når det gjelder å gjøre Stavanger til en cruisedestinasjon.

Det er litt vanskelig å forstå sinnet mange mobiliserer mot disse båtene. I tidligere tider har amerikabåter, store kranskip og industrifartøy skapt jubel når de har klappet til kai. Det var ingen som snakket om forsøpling av bybildet når store skip forandret profilen på sentrum noen timer om gangen. Handler dette om en banal skepsis til cruise-stereotypen, en eldre amerikansk kvinne med rullator og blått hår?

Derimot er det all grunn til å være kritisk til de beviselig skadelige effektene denne trafikken har. Ikke minst fordi det skjer det enorme utslipp fra gigantskipene. Stavanger bør, sammen med de andre store cruisedestinasjonene, stå i spissen for å skjerpe kravene til rederiene her. Landstrømanlegg er én ting. Å klargjøre skip for dette er en annen.

Les også

Beboere i Gamle Stavanger: – Det er som om vi kveles langsomt

Les også

187 cruiseskip kommer til Stavanger i år

Det er også grunn til å følge med på om vi har en masseturisme som rett og slett sliter ut både natur, mennesker og omgivelser. Da vil ikke denne form for turisme være bærekraftig, men det er veldig langt fram til at Stavanger blir en slags Barcelona eller Palma de Mallorca, som begge planlegger å legge restriksjoner på turismen. Vi har tidligere advart mot å innføre særskilte turistskatter i Norge nå. Det bør være mer positive måter å møte den økte turisttilstrømningen på.

Stavanger blir 900 år i 2025. Ifølge Stavanger byleksikon vokste bysamfunnet fram rundt de naturlige havnene i Vågen og Østre havn. Bispebryggen er omtalt i skriftlige kilder fra 1297. Det var havnen som skapte byen. Dette er en kultur å ta vare på.

Les også

Bli med på dronecruise over Vågen

Les også

Her er en aftenbladkommentator som ikke er like glad i cruisetrafikken: En invasjon av fiendtlige romskip ville antakelig vært mer diskré enn cruiseinvasjonen i Vågen i Stavanger

Publisert: