Fylkeskommunen må lempe på kravene

LEDER: Fylkeskommunen bør gi Boreals Høgsfjordsamband en sjanse til å vise om de er et levedyktig prosjekt i normale tider.

Høgsfjordsambandet bør få en sjanse til å prøve seg i normale tider. Foto: Pål Christensen

  • Stavanger Aftenblad
Publisert: Publisert:

Kraftig fall i passasjer- og biltrafikk førte til at Boreal innstilte alle ferjeavgangene mellom Oanes og Lauvvik over Høgsfjorden 20. mars. Selskapet begrunnet innstillingene med koronasituasjonen og at det fortsatt var gratis å kjøre gjennom Ryfast.

Boreal sa at de håpte å komme i gang så raskt som mulig med et redusert rutetilbud, men at oppstartstidspunktet ville avhenge av hva fylkeskommunen gjorde med selskapets ønske om å åpne opp med reduserte avgangstider, samt fritak fra kaileie.

Les også

Fylkeskommunen avslår Boreals ønsker for Høgsfjord: - Ferja er dypt savnet

Les også

Urealistisk med privat ferjedrift i konkurranse med Rogfast

Vil ikke lempe på krav

I forrige uke sendte Rogaland Fylkeskommune ut en pressemelding, der de refererte til et møte med Boreal.

I denne meldingen kom det klart fram at fylkeskommunen ikke er villig til å lempe på kravet om et heldøgns rutetilbud, som ligger i Boreals løyve.

Grunnen er at Høgsfjordsambandet er et rent kommersielt samband uten offentlig støtte. I tillegg er kaileien en forutsetning nevnt i konkurransegrunnlaget, og fylkeskommunen gir derfor ikke fritak for denne.

Det var totalt fem rederier som konkurrerte om løyvet i sambandet. Etter at Boreal kom med ønsket om å få lov til å åpne igjen med reduserte avganger, har Fjord1 og Norled, som ble rangert som nummer to og tre, begge kommet med kritikk av konkurrenten.

De mener at den som vant anbudet må være forpliktet til å følge de betingelsene som lå til grunn i konkurransen.

Les også

Gjenåpningen av Høgsfjord-sambandet: Norled og Fjord1 er negative til rutekutt

Høyst unormalt

Kravene fra konkurrentene er selvfølgelig noe man i normale tider skal gå ut og kreve at overholdes. Men den situasjonen Boreal står i nå er høyst unormal.

For det første er det på ubestemt tid gratis å kjøre gjennom Ryfast, siden koronarestriksjoner forhindrer det spanske firmaet som skal kjøre siste test av bommene ved Ryfylketunnelen og Hundvågtunnelen fra å dra til Norge. Det er ikke mulig å konkurrere med et tilbud som er gratis.

For det andre er det ventet en kraftig reduksjon i antall turister som reiser til Preikestolen denne sommeren.

Les også

Boreal håper ferjene snart går over Høgsfjorden igjen

Svar

Varaordfører i Sandnes, Pål Morten Borgli (Frp), har gått hardt ut mot fylkeskommunen, og viser til at fly, båter, tog og drosjer over hele verden har endret rutetider.

Slik situasjonen er akkurat nå, må fylkeskommunen derfor lempe på kravene og godta reduserte avgangstider i en begrenset periode. Bare da vil både innbyggere og politikere få svaret på om dette er et prosjekt som er liv laga.

Dersom tilbudet om ferjesambandet over Høgsfjorden stoppes på grunn av koronakrisen, betyr dette at fylkeskommunen ikke er villige til å gi dette en sjanse til å vise om det kan fungere i normaltider.

Les også

  1. Kraftig fall for Høgsfjord-sambandet i februar

  2. Trafikken stupte i Ryfylketunnelen fra januar til februar

Publisert:
  1. Koronaviruset
  2. Leder
  3. Boreal
  4. Høgsfjorden
  5. Pål Morten Borgli

Mest lest akkurat nå

  1. Hvorfor står det kroatiske firmabiler utenfor et hotell på Lura?

  2. – Er det noe skatte­fradrag for hjemme­kontor?

  3. 29 nye smittetilfeller på Nord-Jæren

  4. Equinor har funnet olje i Norskehavet – setter i gang pro­duksjon med en gang

  5. 25 nye korona-dødsfall registrert hos FHI

  6. Naboer reagerer på Velde Pukks planer: – Det blir en jevn strøm av lastebiler her