Leder: Skipsarrest er et viktig internasjonalt signal

AFTENBLADET MENER: Norske myndigheter har vist prisverdig handlekraft ved å ta arrest i lasteskipet "Harrier".

Gammelt skip med mange navn. Det siste er «Harrier».
  • Leder
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

28 år gamle "Harrier" er nok bedre kjent under sitt forrige navn: "Tide Carrier".

Lasteskipet ble en riksnyhet da fartøyet måtte berges fra å drive i land ved Feistein fyr 22. februar i år.

Les også

– «Tide Carrier» kan ha grunnstøtt

Les også

Nå har «Tide Carrier» seilingsforbud

En grunnstøting kunne ha blitt en miljøkatastrofe av de store. Skipet hadde 600 kubikk tungolje og 300 kubikk diesel om bord.

Nå mener Miljødirektoratet at skipet ikke skulle dra fra Gismarvik i Tysvær for reparasjoner i Oman, men for å bli hogd opp ulovlig i Pakistan.

Miljødirektør Ellen Hambro skal ha ros for klar tale. Hun fastslår at skipet etter direktoratets oppfatning både er avfall i seg selv og har avfall om bord.

Noe grums i sjøen

Historien om "Harrier" avdekker noen grumsete sider av internasjonal maritim næring. Skipet het opprinnelig "Eide Carrier" og lå i opplag i mer enn ni år i Høylandsbygd i Hordaland. 13. februar i år hadde navnet blitt "Tide Carrier". Skipet skulle etter sigende klareres for avgang til et verft i Dubai.

Det var gammel og skitten smøreolje etter alle årene i opplag som førte til motorhavariet kort tid etterpå.

Nå har Miljødirektoratet sterk mistanke om at "Harrier" hadde en såkalt enveis-forsikring og egentlig var på vei til ulovlig opphogging i Gadani i Pakistan.

Gadani er kjent for den omstridte "beaching"-praksisen. Utrangerte skip kjøres opp på en strand før lavtlønnede arbeidere bokstavelig talt hogger løs og gjerne risikerer eget liv i prosessen.

En historisk arrest

Skipsarresten i Gismarvik er unik. Aldri før i Norge har vi sett at et skip er blitt stoppet ved kai på dette grunnlaget. Vi er enig med Bellona i at norske myndigheter her sender et viktig signal til hele verden om at ulovlig opphogging ikke godtas.

"Harrier" ser heller ikke ut til å tilfredsstille alminnelige krav for å seile i norske farvann og utgjør ifølge Rederiforbundet rett og slett en sikkerhetsrisiko for andre sjøfarende.

I denne saken har både Bellona og NGO Shipbreaking Platform sendt bekymringsmelding. Også de to miljøorganisasjonene fortjener stor honnør i saken.

Nå må rederiet søke om tillatelse til eksport av farlig avfall. Pakistan vil ikke bli godtatt som destinasjon. Vi håper at "Harrier" bare er starten på en nødvendig opprydding i deler av maritim næring.

Les også

  1. Lasteskip tatt i arrest: – Historisk, sier Bellona

Publisert:
  1. Pakistan
  2. Miljødirektoratet
  3. Bellona

Mest lest akkurat nå

  1. Mann siktet for drapsforsøk etter knivstikking på Tasta – skal ha klaget på høy musikk

  2. - Den mest kunn­skaps­rike vi kjente

  3. Kraftig økning: 754 nye smittede på Nord-Jæren

  4. Grønt nivå i skoler og barne­hager i Stav­anger og Sandnes

  5. Avviser at kroppsbyggere er mer skeptiske til vaksinen: – Det er heller motsatt

  6. Hvilket land har klart seg best gjen­nom pan­demien? Norge, Sverige eller Dan­mark?